۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۳۵

عربستان سعودی از تاسیس مرکز بین‌المللی تحقیقات و اخلاق هوش مصنوعی خبر داد

ایتنا - عرب نیوز یکشنبه، ۱۲ نوامبر (۲۱ آبان)، در گزارشی نوشت که زمینه برای افتتاح یک مرکز هوش مصنوعی جدید در ریاض فراهم شده است که به ترویج اخلاق در فناوری‌های پیشرفته و کمک به توسعه سیاست‌های این حوزه در منطقه خلیج فارس اختصاص دارد.
عربستان سعودی از تاسیس مرکز بین‌المللی تحقیقات و اخلاق هوش مصنوعی خبر داد

بدر بن فرحان، وزیر فرهنگ عربستان سعودی، در جریان چهل و دومین نشست کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس، از تاسیس «مرکز بین‌المللی تحقیقات و اخلاق هوش مصنوعی» در ریاض خبر داد.

این ابتکار که ژوئن سال جاری میلادی به تصویب شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی رسید، با هدف ارتقای قابلیت‌ها و ایجاد چارچوب‌های قانونی در زمینه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های پیشرفته تنظیم شده است.

پیشنهاد ایجاد مرکز بین‌المللی تحقیقات و اخلاق هوش مصنوعی، نخست در مارس ۲۰۲۲ به یونسکو ارائه شد و حمایت کویت و عمان را جلب کرد.

این مرکز با شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری، و در راستای تقویت فناوری‌های پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی، در داخل عربستان سعودی فعالیت خواهد کرد.

اوایل سال جاری میلادی، شرکت مشاوره جهانی «پی‌دبلیو‌سی» (PwC) پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۰۳۰، هوش مصنوعی ۱۳۵ میلیارد دلار به اقتصاد عربستان سعودی کمک خواهد کرد و این کشور را به جایگاه بهره‌بردار اصلی این فناوری در خاورمیانه خواهد رساند.

عربستان سعودی در ژوئن سال جاری، «موسسه مجمع جهانی امنیت سایبری» را در ریاض تاسیس کرد که هدف آن بهره‌برداری از قابلیت و ظرفیت فضای سایبری، و حمایت از تلاش‌های جهانی برای ارتقای امنیت سایبری است.

این موسسه میزبان یک مجمع جهانی سالانه امنیت سایبری خواهد بود که متخصصان و تصمیم‌گیرندگان را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد تا درباره راه‌های محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد در فضای سایبری، و در عین حال، به حداکثر رساندن مزایای آن برای همگان، بحث کنند.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر نشان داده است که به استقبال از فناوری‌های پیشرفته ادامه می‌دهد. در همین زمینه، ساتیا نادلا، رئیس و مدیرعامل شرکت مایکروسافت، اخیرا در گفت‌و‌گو با عرب‌نیوز گفت که تلاش ریاض در زمینه هوش مصنوعی، بهره‌وری از این فناوری را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

او گفت: «با فرا رسیدن عصر هوش مصنوعی، اینک زمان فوق‌العاده‌ای برای عربستان سعودی است تا بتواند این قابلیت را در سطح جهانی توسعه دهد.»

نادلا افزود که اگر کسب‌وکارهای کوچک در عربستان سعودی از مزایای هوش مصنوعی استفاده کنند، می‌توانند بسیار مولدتر از میزان کنونی خود باشند.

بر اساس یک گزارش جدید، تخمین زده می‌شود که بازار هوش مصنوعی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از ۵۰۰ میلیون دلار در ۲۰۲۰، به ۸.۴ میلیارد دلار تا ۲۰۲۶ افزایش یابد.

یافته‌های شرکت «ریسرچ اند مارکتز» نشان می‌دهد که بازار فناوری پیشرفته در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، شاهد نرخ رشد سالانه ۴۷.۸ درصدی خواهد بود و در این میان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، از سایر کشورها پیشروترند.

رهبران کسب‌وکار در منطقه خاورمیانه، هوش مصنوعی را در سال‌های آینده برای رشد عملیاتی خود حیاتی می‌دانند. بر اساس مطالعه‌ای که شرکت مشاوره جهانی «پرویتی میدل‌ایست» انجام داد، بیش از ۸۰ درصد مدیرعامل‌ها در منطقه، معتقدند که این فناوری برای آینده کسب‌وکار آن‌ها حیاتی است و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها می‌خواهند در این بخش پررونق سرمایه‌گذاری کنند.

با درک قابلیت و ظرفیت‌های هوش مصنوعی، عربستان سعودی به‌شدت در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در  ۲۰۱۹ از سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در عرصه هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور در دهه آینده خبر داد و مقام‌های ریاض برای تسریع اجرای هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف، ابتکارهای متعددی را، از جمله ایجاد سازمان اطلاعات و هوش مصنوعی و دفتر ملی مدیریت داده‌ها، آغاز کرده‌اند.
کد مطلب: 75532
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام