۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۲۳

عنکبوت روی سطح مریخ

ایتنا - درحالی‌که همه ما می‌دانیم هیچ‌گونه عنکبوتی در مریخ وجود ندارد، اما ظاهراً سطح سیاره سرخ ویژگی‌هایی دیدنی دارد که شبیه به «عنکبوت» به‌نظر می‌رسند.
عنکبوت روی سطح مریخ

مدارگرد شناسایی (Reconnaissance) مریخ ناسا تصویری از ویژگی‌ها و ساختار عجیب سطح این سیاره را به اشتراک گذاشته که دانشمندان از آن به‌عنوان Araneiform به‌معنای «عنکبوت‌مانند» یاد می‌کنند.

یک تیم مستقر در «دانشگاه آریزونا» مدیریت ابزاری از ناسا به نام دوربین HiRise را برعهده گرفته‌اند که تصاویر مهم آرشیو دوربین را بررسی می‌کند. در تصویر ارائه‌شده توسط MRO با دوربین HiRise، یکی از دهانه‌های مریخ با دو ویژگی قابل‌توجه مشاهده می‌شود. 

ویژگی اول تشکیلاتی شبیه به دسته‌ای از عنکبوت‌ها را نشان می‌دهد و ویژگی دوم نیز اشکال هندسی چندضلعی است که شبیه به یک گل خشک‌شده به‌نظر می‌رسد.

 


تیم HiRise در بیانیه خود توضیح می‌دهد: «این تصویر به‌منظور مطالعه پیرامون نحوه اثرگذاری پرتوهای خورشید بر پدیده‌های چندضلعی و عنکبوت‌مانند در زمین‌هایی مانند این به‌دست آمده است.»

سطح شبیه به عنکبوت در سیاره سرخ، داستانی از فرایندهای طبیعی مریخ را در خود دارد. درواقع این الگوها از تصعید یخ در زیر سطح آن شکل گرفته‌اند. تصعید به فرآیند تبدیل مستقیم یک ماده از حالت جامد به گاز گفته می‌شود. تاکنون چشم‌اندازهای دیگری هم در مریخ به این صورت شکل گرفته است.

علاوه بر بار علمی، عکس ارائه‌شده توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا زیبایی‌های شگفت‌انگیز سطح سیاره سرخ را نشان می‌دهد. تیم HiRise امیدوار است تا با بررسی و مطالعه این اشکال چندضلعی، اطلاعاتی در مورد شرایط آب‌وهوایی و توزیع یخ در سطح مریخ به‌دست آورد.
کد مطلب: 75503
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام