۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۳۴

بهای سنگین کمپانی موشک‌سازی ایلان ماسک برای کارمندان اسپیس‌اکس

ایتنا - تحقیقات رویترز نشان می‌دهد که شرکت موشک‌سازی ایلان ماسک، مقررات ایمنی کارکنان و روال‌های استاندارد مطلوب را در محیط بالقوه خطرناک تأسیسات موشکی و ماهواره‌ای خود در سراسر آمریکا نادیده می‌گیرد، و این کارکنان هستند که بهای سنگین آن را می‌پردازند.
بهای سنگین کمپانی موشک‌سازی ایلان ماسک  برای کارمندان اسپیس‌اکس

در یک شب بادی در یکی از تاسیسات «اسپیس‌اکس» در شهر مک‌گرگور، ایالت تگزاس، لانی لُبلان و همکارانش متوجه یک مشکل شدند.

آنها نیاز داشتند که یک عایق فومی را به آشیانه اصلی شرکت موشک‌سازی منتقل کنند اما هیچ بند و تسمه‌ای برای محکم کردن محموله بر روی کامیون نداشتند. لبلان، کارمندی که اخیرا استخدام شده بود، تصمیم گرفت برای نگه داشتن بار روی آن بنشیند.

به گزارش ایتنا و به نقل از VOA، پس از راه افتادن کامیون، وزش باد شدید لبلان و عایق را از کامیون بیرون پرت کرد و سر او به آسفالت برخورد کرد. او بر اثر ضربه مغزی در محل حادثه درگذشت.

لبلان ۳۸ ساله، ۹ ماه قبل از جان باخنتنش، از خدمت تفنگداران دریایی ایالات متحده بازنشسته شده بود.

از زمان فوت لبلان در ژوئن ۲۰۱۴ (تابستان ۱۳۹۳) به بعد، حوادث زیادی در محیط کار شرکت فناوری‌های اکتشافات فضایی «اسپیس‌اکس» گزارش شده است.

تحقیقات رویترز نشان می‌دهد که شرکت موشک‌سازی ایلان ماسک، مقررات ایمنی کارکنان و روال‌های استاندارد مطلوب را در محیط بالقوه خطرناک تأسیسات موشکی و ماهواره‌ای خود در سراسر آمریکا نادیده می‌گیرد، و این کارکنان هستند که بهای سنگین آن را می‌پردازند.

این خبرگزاری از طریق مصاحبه‌ها و مراجعه به سوابق و پرونده‌های دولتی توانسته است دست‌کم ۶۰۰ مورد از جراحت کارکنان شرکت ‌«اسپیس‌اکس» را از سال ۲۰۱۴ تاکنون ثبت کند.

 


به گزارش رویترز، خیلی از جراحات‌ جدی یا ناتوان کننده بودند. مدارک و سوابق به دست آمده، شامل گزارش‌هایی از زخم‌ها و بریدگی‌های عمیق بیش از ۱۰۰ تن از کارکنان، در رفتگی یا شکستگی استخوان‌های ۲۹ تن، «له‌شدن» دست‌ها یا انگشتان ۱۷ تن و صدمات به سر ۹ تن، از جمله یک شکستگی جمجمه، چهار ضربه مغزی و یک ضربه مغزی شدید بودند.

در بین این جراحات‌ همینطور ۵ مورد سوختگی، ۵ برق گرفتگی، ۸ تصادف که منجر به قطع کردن اندام شده، ۱۲ جراحت شامل چندین قسمت نامشخص بدن و جراحت چشم در هفت تن از کارکنان بوده است. سایر جراحات‌ نسبتاً جزئی، از جمله بیش از ۱۷۰ گزارش در مورد کشیدگی عضلات یا کشیدگی رباط بودند.

کارمندان فعلی و سابق به رویترز گفتند که چنین صدماتی، نشان‌دهنده یک محیط کار شلوغ و پر هرج و مرج است که در آن، کارکنانی که اغلب به اندازه کافی آموزش‌ ندیده‌اند و بیش از حد کار می‌کنند و خسته هستند، به طور معمول از رویه‌های ایمنی اولیه صرف‌نظر می‌کرده‌‌اند، چون برای رعایت ضرب‌الجل‌های تحمیل شده از سوی ایلان ماسک، باید به کار خود سرعت می‌دادند.

اسپیس‌اکس که بیش از دو دهه پیش توسط ایلان ماسک تأسیس شد، به گفته بیش از ده‌ها کارمند فعلی و سابق، از جمله یک مدیر ارشد سابق، این موضع را اتخاذ می‌کند که کارکنان مسئول محافظت از خود هستند.

به نوشته رویترز، به نظر می‌رسد که خود ماسک گاهی در بازدید از سایت‌های اسپیس‌اکس که در رعایت ایمنی سهل‌انگاری می‌کند؛ چهار کارمند گفتند که او گاهی اوقات با یک شعله‌افکن بازی می‌کرد، کارکنان را از پوشیدن لباس‌های ایمنی رنگ زرد باز می‌داشت زیرا از رنگ‌های روشن بیزار بود.

بیش از ده‌ها کارمند فعلی و سابق به رویترز گفتند که فرهنگ ایمنی ضعیف در فضای کاری اسپیس‌اکس تا حدی ناشی از بیزاری ماسک از تشریفات زائد اداری است و این باور در داخل اسپیس‌اکس که برای ایجاد پناهگاهی در فضا برای ترک سیاره زمین که رو به مرگ است، نیاز به تلاشی فوری و بی درنگ وجود دارد.

تام مولین، مهندس الکترونیک هوابرد ارشد سابق اسپیس‌اکس، که در میان گروهی از کارمندان اخراجی پس از شکایات در مورد محیط کار بود، به رویترز گفت: «اندیشه کلی ایلان مبنی بر اینکه اسپیس‌اکس در ماموریتی برای رفتن به مریخ در سریع‌ترین زمان ممکن و نجات بشریت است، در تمام بخش‌های شرکت نفوذ کرده است.»

 


به گفته آقای مولین، این شرکت «صرف‌نظر کردن از هر چیز که می‌تواند مانع دستیابی به این هدف شود، از جمله ایمنی کارگران، را توجیه می‌کند.»

از زمانی که ایلان ماسک در سال ۲۰۰۲ میلادی اسپیس‌اکس را تأسیس کرد، برای کارکنان چیره‌دست جوان جذابیت زیادی داشته است. برخی از کارمندان این شرکت به خاطر پیشرو بودن و مزایایی که ارائه می‌کند، مشتاقانه به آن پیوستند.

اسپیس‌اکس در حال حاضر ۱۳ هزار کارمند دارد.

این شرکت فناوری‌های اکتشافات فضایی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است. اسپیس‌اکس اولین شرکت خصوصی بود که انسان را به مدار زمین فرستاد. واحد «استارلینک» آن اکنون بزرگترین اپراتور ماهواره‌ای در جهان است.

در این حال، برخی از مهندسان اسپیس‌اکس می گویند که از کارکردن با همکاران خلاق در محیطی که کاغذبازی‌های اداری کمتری دارد، لذت می‌برند.

کریس کانینگتون، مهندس سابق اسپیس‌اکس در شهر مک‌گرگور، در ایالت تگزاس، به رویترز گفت: «تعداد مشخصی از قانون و ضوابط کاری وجود دارد که اسپیس‌اکس از آنها اجتناب می‌کند، که به آن اجازه می‌دهد سریع‌تر از ناسا یا رقبای خصوصی خود [به جلو] حرکت کند.»

او گفت که معتقد است اسپیس‌اکس تعادل خوبی بین سرعت و ایمنی ایجاد کرده است.

سایر کارمندان فعلی و سابق اسپیس‌اکس در شهر براونزیول تگزاس گفتند که این شرکت بالاترین میزان آسیب را در سال ۲۰۲۲ داشت.

به گفته آنها، بی‌اعتنایی شرکت نسبت به فرآیندهای ساختاری هزینه بالایی برای کارکنان آن داشته است.
کد مطلب: 75489
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام