۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۸

پیشرفت چشمگیر مدل‌های هوش مصنوعی علی‌بابا

ایتنا - علی بابا مدل هوش مصنوعی« تونگی کیانون»( Tongyi Qianwen) را ارتقا داد و مدل های خاص صنعت را منتشر کرد.
پیشرفت چشمگیر مدل‌های هوش مصنوعی علی‌بابا

غول فناوری چینی علی بابا روز سه شنبه گفت که مدل هوش مصنوعی تونگی کیانون خود را به روز رسانی و مجموعه ای از مدل های هوش مصنوعی خاص صنعت را منتشر کرده است.

به گزارش ایتنا از فارس، بازوی محاسبات ابری علی بابا در کنفرانس سالانه خود در هانگژو گفت Tongyi Qianwen 2.0 دارای صدها میلیارد پارامتر است (معیاری که برای اندازه گیری قدرت مدل هوش مصنوعی استفاده می شود) و آن را به یکی از قدرتمندترین مدل های هوش مصنوعی در جهان با این معیار تبدیل می کند.

همچنین اعلام کرد که 8 مدل هوش مصنوعی را برای صنایع سرگرمی، مالی، بهداشت و درمان و صنایع حقوقی راه اندازی کرده است. مقامات چین اخیراً تلاش‌ها را برای حمایت از شرکت‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی تسریع کرده‌اند، زیرا این فناوری به طور فزاینده‌ای به کانون رقابت با ایالات متحده تبدیل می‌شود.

این ارتقا تنها 6 ماه پس از عرضه اولیه این مدل انجام می‌شود که نشان‌دهنده سرعت رقابت شرکت‌های فناوری برای کنترل بازار نوپا و در حال گسترش هوش مصنوعی چین است.

هلدینگ تنسنت ماه گذشته گفت که چین در میانه جنگ صدها مدل قرار دارد و بیش از 130 مدل در بازار وجود دارند. تنسنت گفت که هوش مصنوعی Hunyuan بیش از 100 میلیارد پارامتر دارد و در پردازش زبان چینی از مدل جی‌پی‌تی-4 شرکت اپن‌ای‌آی فراتر رفته است.

مدل جی‌پی‌تی-3 شرکت اپن‌ای‌آی تحت حمایت مایکروسافت حاوی 175 میلیارد پارامتر در سال 2020 و مدل ال لاما2 متا دارای 70 میلیارد پارامتر در سال 2023 بود.

مدل‌های خاص صنعت علی‌بابا با ارائه ابزارهای اختصاصی برای ایجاد تصاویر، نوشتن کد رایانه‌ای، تجزیه و تحلیل داده‌های مالی و جستجوی اسناد قانونی، روز سه‌شنبه به صورت آنلاین در دست قرار گرفتند.

«جوزف سای» بنیانگذار علی بابا در این کنفرانس گفت که حدود نیمی از مدل‌های زبانی بزرگ در چین اکنون بر روی علی بابا کلود اجرا می‌شوند. او گفت که پلتفرم به اشتراک گذاری مدل هوش مصنوعی علی بابا، مدل اسکوپ، اکنون دارای 2300 مدل و 2.7 میلیون توسعه دهنده است.

علی بابا اولین بار در ماه آوریل(فروردین-اردیبهشت) تونگی کیانون را معرفی کرد و در آن زمان گفت که مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی که مشابه چت جی پی تی است در همه برنامه های تجاری یکپارچه خواهد شد.
کد مطلب: 75316
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام