۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۰

ابزارهای جدید گوگل به کاربران کمک می‌کند تا جعلی نبودن تصاویر آنلاین را سریعتر راستی‌آزمایی کنند

ایتنا - به گفته گوگل، از زمان انتشار این قابلیت، بیش از 70 درصد از کاربران بتا گزارش دادند که این قابلیت‌های جدید تصویر به کاهش زمان تحقیق آنها کمک کرده است.
راستی آزمایی تصاویر با ابزار گوگل
مولدهای تبدیل متن به تصویر هوش مصنوعی توانایی تولید برخی تصاویر فوق‌العاده واقعی را دارند، مثلاٌ تصویر وایرال‌شده پاپ فرانسیس که یک ژاکت پف‌دار سفید به تن داشت تقریباً کل اینترنت را فریب داد. از اینرو، این فناوری ریسک زیادی برای انتشار اطلاعات نادرست دارد - اما اینک ابزارهای جدید گوگل برای کمک آماده‌اند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از زددی‌نت، در کنفرانس سالیانه Google I/O، این شرکت عرضه قابلیتی با نام «درباره این تصویر» را در بخش جستجوگر (Search) خود اعلام کرد که به کاربران کمک می‌کند تا با دریافت اطلاعات مهم تصویر تشخیص دهند که آیا یک تصویر واقعی است یا خیر.
 
به این ترتیب، تاریخچه تصویر، نحوه استفاده و توصیف تصویر موردنظر توسط سایت‌های دیگر و، مهمتر از همه، متادیتای تصویر را با زدن یک دکمه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. ابرداده یا متادیتای یک تصویر از این جهت ارزشمند است که حاوی اطلاعاتی است که در آن می‌توانید جزئیاتی را بیابید که خود سازنده یا ناشران تصویر به تصویر اضافه کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که به عنوان منشاء اثر شناخته خواهند شد.
 
همچنین، بسیاری از تولیدکننده‌های تصویر هوش مصنوعی، مانند گوگل یا ادوبی، در متادیتا می‌گنجانند که تصویر موردنظر توسط هوش مصنوعی تولید شده است. بنابراین، دسترسی آسان از طریق گوگل به اطلاعات متادیتا به کاربران امکان می‌دهد تا بتوانند مطلع شوند که عکس موردنظرشان جعلی است.
 
برای دسترسی به ابزار «درباره این تصویر»، تنها کاری که کاربران باید انجام دهند این است که روی سه نقطه که در کنار یک تصویر در نتایج Google Images ظاهر می‌شوند کلیک کنند یا روی «بیشتر درباره این صفحه» در ابزار «درباره این نتیجه» در نتایج جستجو کلیک کنند.
 
گوگل همچنین ابزار "Fact Check Explorer" را معرفی کرد که برای ژورنالیست‌ها این امکان را فراهم می‌آورد تا به راحتی اطلاعات بیشتری در مورد یک تصویر یا مبحث کسب کنند.
 

با استفاده از این ابزار، تنها کاری که کاربر باید انجام دهد این است که یک تصویر یا URL منتهی به تصویر موردنظرش را وارد کند. سپس، این ابزار می‌بیند که آیا تصویر در هر نقطه‌ای در بررسی واقعیت موجود نشان داده شده است و آن اطلاعات را ارائه می‌کند.
 
به گفته گوگل، از زمان انتشار این قابلیت، بیش از 70 درصد از کاربران بتا گزارش دادند که این قابلیت‌های جدید تصویر به کاهش زمان تحقیق آنها کمک کرده است.
 
بنا به درخواست آزمایش‌کنندگان، گوگل همچنین از بتای یک API جستجوی FactCheck رونمایی کرد که کاربران می‌توانند آن را با راهکار‌های فکت‌چک اختصاصی خودشان ادغام کنند.
 
گوگل تنها شرکتی نیست که تلاش می کند اطلاعات نادرست از تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را افشا کند. شرکت لایکا، تولیدکننده دوربین، اولین دوربین جهان را با مدارک محتوا (Content Credentials) عرضه کرد.
 
به کمک این قابلیت، در نقطه عکسبرداری، عکس به طور خودکار شامل ابرداده‌هایی خواهد شد که شامل جزئیات می‌شوند، مثلاٌ اینکه چه کسی عکس را گرفته است، و همچنین چه زمانی و چگونه گرفته شده است.
 
کد مطلب: 75305
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام