۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۴:۲۹

افسانه‌ها و حقایق مربوط به بیماری آلزایمر کدام‌اند؟

ایتنا - داشتن سبک زندگی سالم، از‌جمله خوب غذا خوردن، ورزش منظم و درگیر نگه‌داشتن مغز از نظر شناختی، به کاهش زوال عقل کمک می‌کند.
افسانه‌ها و حقایق مربوط به بیماری آلزایمر کدام‌اند؟

مونیکا مورنو، مدیر ارشد مراقبت و پشتیبانی انجمن آلزایمر در شیکاگو، می‌گوید: «بیش از شش میلیون آمریکایی در هر سنی به آلزایمر مبتلا شده‌اند و هر ۶۷ ثانیه یک نفر در آمریکا به این بیماری مبتلا می‌شود.»

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، علی‌رغم شیوع گسترده‌ترین شکل زوال عقل، که انتظار می‌رود بیش از ۱۲ میلیون نفر را تا سال ۲۰۵۰ تحت تاثیر قرار دهد، بسیاری از باورهای غلط همچنان به قوت خود باقی است.

فاکس‌نیوز در گزارشی به برخی از این افسا‌نه‌ها و حقایق پس آن‌ها پرداخته است.

دکتر لیکلین هوگان آیکنبرگر، متخصص طب پیری در نبراسکا، خاطر‌نشان کرد: «‌با افزایش سن افراد، مغز و بدن دچار تغییر می‌شود.»

بهبود حافظه ممکن است به راحتی مصرف مولتی‌ویتامین باشد
دکتر آیکنبرگر می‌گوید: «‌با افزایش سن، همه ما با تغییراتی در مغز خود مواجه‌ایم؛ تغییراتی مانند سرعت پردازش کندتر، مشکل در انجام چند کار، چالش‌های هر‌از‌چندگاه در پیدا کردن کلمات، کاهش توانایی در یادگیری سریع اطلاعات جدید و تغییرات خفیف حافظه مانند فراموشی درباره نام مکان‌ها یا افراد.»

به گفته او، با افزایش شدت و تکرار این موارد، احتمالا با نشانه‌های زوال عقل یا بیماری آلزایمر مواجه‌ایم.

همچنین اگر از دست دادن حافظه در زندگی روزمره‌مان اختلال ایجاد کند، باعث نگرانی است.

علائم دیگر آلزایمر شامل مشکلات در حل مسئله، مهارت‌های زبانی، قضاوت و همچنین تغییرات در شخصیت و رفتار می‌شود که مشخصه پیری طبیعی نیستند.

با وجودی که شیوع آلزایمر در افراد ۳۰، ۴۰ و ۵۰ ساله کمتر است، اما می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.
 


از دکتر بپرسید که چگونه می‌توانید نشانه‌های آلزایمر را کاهش دهید
بر اساس داده‌های انجمن آلزایمر، حدود ۲۰۰ هزار نفر با سن کمتر از ۶۵ سال با آلزایمر زودهنگام دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

به گفته انجمن آلزایمر، «‌آلزایمر یک بیماری خاص و بزرگ‌ترین علت زوال عقل است که ۶۰ تا ۸۰ درصد از کل موارد را تشکیل می‌دهد.»

انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد و شرایط زیادی باعث ایجاد آن می‌شود. زوال عقل اصطلاحی است که به کاهش قدرت شناختی مغز مربوط می‌شود و آنقدر جدی است که در زندگی روزانه اختلال ایجاد می‌کند.

آیکنبرگر خاطرنشان کرد: «تنها به دلیل ابتلای والدین بیولوژیکی به آلزایمر، قرار نیست فرزندان هم به آن مبتلا شوند.»

به گفته او: «متغیرهای متعددی فراتر از ژنتیک در ایجاد این بیماری نقش دارند، از‌جمله عوامل محیطی و سبک زندگی افراد.»

واکسن‌ بزرگ‌سالان خطر آلزایمر در سالمندان را کاهش می‌دهند
به گفته آیکنبرگر: «اگرچه هنوز نمی‌دانیم چگونه از آلزایمر پیشگیری کنیم، اما رعایت عادات سالم مانند ورزش منظم و خوردن یک رژیم غذایی متعادل مهم است.»

آیکنبرگر خاطرنشان کرد: «افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است راحت‌تر گیج یا سردرگم شوند، اما اغلب با محیط اطراف خود هماهنگ‌اند. مهم است که هرگز در مورد کسی که به این بیماری مبتلا است در مقابلش صحبت نکنیم، چرا که او به‌خوبی متوجه می‌شود.»

سبک ارتباطی خود را طوری تنظیم کنید که از زبان ساده استفاده کنید و زمان بیشتری را برای پاسخ دادن در نظر بگیرید. ۸۰ درصد مراقبت از بیماران مبتلا به الزایمر در خانه انجام می‌شود نه در مراکز درمانی.

آیکنبرگر گفت: «محیط آشنای خانه، به فردی که مبتلا به آلزایمر است کمک می‌کند تا استقلال خود را حفظ کند، زیرا ایجاد ساختار در روال‌های روزانه ثابت، آرامش‌بخش است.»

از دست دادن بویایی می‌تواند علامت هشداردهنده‌ای برای بیماری آلزایمر در آینده باشد
برای کاهش خطر حوادث ناشی از آلزایمر، ایجاد یک محیط امن با نصب میله‌های دستگیره در حمام، خاموش‌شدن خودکار اجاق گاز و سنسورهای درب برای هشدار به خانواده - در صورت خروج شخصی از خانه - توصیه می‌شود.

آیکنبرگر توصیه می‌کند: «استخدام کمک‌های خارجی مانند مراقبت در منزل، حمایت بیشتری را برای فرد بیمار فراهم می‌کند و به خانواده هم قدری آرامش می‌دهد.»

البته اقداماتی وجود دارد که می‌توانید به کار ببندید تا خطر زوال شناختی را کاهش دهید.

اتخاذ سبک زندگی سالم، از‌جمله خوب غذا خوردن، ورزش منظم، سیگار نکشیدن، حفظ فشار خون سالم، مدیریت کلسترول و وزن بدن، و درگیر نگه داشتن مغز از نظر شناختی، از‌جمله فعالیت‌های مفید و سودمند محسوب می‌شوند.

به توصیه کارشناسان، کیفیت زندگی علی‌رغم تشخیص آلزایمر همچنان می‌تواند حفظ شود.

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. برخی از داروها پیشرفت را کاهش می‌دهند یا به‌طور موقت علائم را بهبود می‌بخشند، اما برای مصرف آن‌ها نظر پزشکان و متخصصان را جویا شوید، زیرا برای همه مناسب نیستند.
کد مطلب: 75004
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام