۰
plusresetminus
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۴
توسط پلیس FBI؛

متلاشی شدن شبکه‌ای از رایانه‌های تحت کنترل هکرها

ایتنا - ​​​​​​​شبکه‌ای از رایانه‌های هک شده که در اخاذی ده‌ها میلیون دلاری از قربانیان در سرتاسر جهان استفاده شده بودند، به دست اف‌بی‌آی آمریکا متلاشی شد.
متلاشی شدن شبکه‌ای از رایانه‌های تحت کنترل هکرها

مقامات آمریکایی شبکه معروف به Qakbot را یکی از شوم‌ترین بات‌نت‌ها در جهان توصیف کردند که شامل شبکه‌های متشکل از رایانه‌های آلوده به بدافزار هستند و بدون اطلاع صاحبشان، از راه دور کنترل شده و اغلب از آنها برای ارسال ایمیل‌های کلاهبرداری فیشینگ استفاده می‌شود. این ایمیل‌ها به نوبه خود می‌توانند برای هک کردن سیستم‌های رایانه‌ای قربانیان و سرقت اطلاعات آنها برای دریافت باج استفاده شوند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، به گفته مقامات آمریکایی، شبکه Qakbot در فراهم کردن زمینه حملات سایبری علیه شرکت‌ها و خدمات حیاتی در سراسر جهان از جمله حملات به دپارتمان کلانتری شهرستان سن برناردینو و بیمارستان‌های تحت اداره گروه «پراسپکت مدیکال»، نقش اساسی داشته است. مورد دوم به اختلال در فعالیت اورژانس‌ها و مراکز پزشکی در سراسر آمریکا، منتهی شد.

در بیانیه کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی آمده است: اف‌بی‌آی این زنجیره تامین مجرمانه گسترده را خنثی کرد و به عمر آن پایان داد. از موسسات مالی در کرانه شرقی گرفته تا یک پیمانکار دولتی زیرساخت‌های حیاتی در منطقه میدوست و یک تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کرانه غربی، در میان قربانیان این شبکه بودند.

طبق برآورد مقامات آمریکایی، این شبکه از زمان ایجاد در سال ۲۰۰۸، حدود ۲۰۰ هزار رایانه را در آمریکا و ۷۰۰ هزار رایانه را در سراسر جهان آلوده کرده است.

کیمبرلی گودی، مدیر ارشد شرکت امنیت سایبری «ماندیانت» که متعلق به گوگل است، اظهار کرد: این شبکه، یک عملیات طولانی با سابقه بیش از یک دهه فعالیت بود که به مرور زمان، فعالیتش را تطبیق داده و تغییر پیدا کرده و از کلاهبرداری‌های بانکی مرسوم، توجه خود را به حمایت از نفوذهای باج افزارها متمرکز کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گودی هشدار داد که انهدام شبکه، همیشه به مختل شدن فعالیت گردانندگان آن، منتهی نمی‌شود و آنها ممکن است به گروه‌های زیرزمینی متوسل شوند تا راه‌های دیگری را پیدا کنند.
کد مطلب: 74450
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام