۰
plusresetminus
شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۴

در باب مقررات سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی

ایتنا - مقررات جدید اتحادیه اروپا شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، ایکس، تیک‌تاک و سیایر پلتفرم‌ها را ملزم می‌کند بر محتوای منتشر شده در پلتفرم خود نظارت جدی کنند. در صورت انتشار محتوای "غیرقانونی" جریمه بالایی در انتظار آنها خواهد بود.
در باب مقررات سخت‌گیرانه اتحادیه اروپا برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی

مقررات جدید اتحادیه اروپا از روز جمعه ۲۵ اوت شبکه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند تا "محتوای غیرقانونی" را از پلتفرم‌های خود حذف کنند. در غیر این صورت شرکت‌هایی مانند فیس بوک، ایکس (جانشین توییتر) یا گوگل با جریمه‌های سنگین روبرو خواهند شد. به عبارتی این شرکت‌ها باید در آینده دقیقا بررسی کنند که چه اتفاقی در پلتفرم‌های آنها می‌افتد و نظارت جدی‌تری برآنها داشته باشند.

به گزارش ایتنا و به نقل از دویچه‌وله، سال گذشته اتحادیه اروپا قانونی در مورد خدمات دیجیتال تصویب کرد. هدف از این قانون این بود که سیستم‌های عامل‌ و موتورهای جستجو محتوای غیرقانونی را سریعتر از قبل از سایت خود حذف کنند. این قانون حالا اجرایی می‌شود.
 

چه شرکت هایی تحت تأثیر قرار می گیرند؟


در ابتدا پلتفرم‌ها و موتورهای جستجوی بسیار بزرگ با بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال در ماه تحت تاثیر قرار می‌گیرند و الزامات سخت‌گیرانه‌تری نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر برای آنها اعمال می‌شود. از نقطه نظر اتحادیه اروپا، انتشار محتوای غیرقانونی در آنها خطر بزرگی را برای جامعه به همراه دارد.

در ماه آوریل سال میلادی جاری اتحادیه اروپا ۱۹ شرکت را به عنوان "سکوهای آنلاین بسیار بزرگ" و "موتورهای جستجوی آنلاین بسیار بزرگ" طبقه بندی کرد. از جمله این شرکت‌ها ایکس (‌ X) جانشین توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک و سرویس‌های گوگل، زالاندو (Zalando)، ویکی‌پدیا، بوکینگ ‌کام (Booking.com)، آمازون، اپل استور و مارکت‌پلاس (Marketplace) هستند.
 

دقیقا چه چیزی تغییر می‌کند؟


این شرکت‌ها چهار ماه فرصت داشتند تا الزامات اتحادیه اروپا را اجرا کنند و با قوانین جدید سازگار شوند. یک مقام اتحادیه اروپا توضیح می‌دهد: «در آینده، شرایط و ضوابط باید به گونه ای تنظیم شود که هر کودکی بتواند آنها را درک کند. برای مثال، بازارهای آنلاین مانند آمازون یا علی‌بابا باید پیشنهادات لباس‌های تقلبی یا اسباب‌بازی‌های خطرناک را تا آنجا که ممکن است حذف کنند و به خریداران هشدار دهند.

آنها همچنین در آینده باید به کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد خطرات احتمالی برای شهروندان اروپا گزارش مفصلی ارائه دهند. به عنوان مثال، اسنپ چت یا یوتیوب باید بررسی کنند که آیا پست‌های منتشر شده در آنها خشونت سایبری را ترویج می‌کند؟ آزادی بیان را تضعیف می‌کند؟ یا اینکه آیا الگوریتم آنها تأثیر منفی بر روان انسان دارد یا خیر؟ 
 

تبلیغات چه؟


تبلیغات هدفمند نیز اگر بر اساس داده‌های حساسی مانند مذهب یا اعتقادات سیاسی باشد، ممنوع است. این شرکت‌ها ممکن است دیگر اجازه نداشته باشند داده‌های شخصی کودکان و نوجوانان را برای تبلیغات جمع‌آوری کنند.

علاوه بر این، محرمانه بودن پلتفرم‌ها باید محدود شود؛ آنها باید در آینده اطلاعات بیشتری را در مورد نحوه کار خود افشا کنند. از ماه فوریه سال گذشته شبکه‌های اجتماعی موظف شده‌اند که محتوای مجرمانه را به پلیس گزارش کنند.
 

تغییرات برای مصرف کنندگان چگونه است؟


به گفته یکی از مقامات اتحادیه اروپا، بسیاری از تغییرات بلافاصله برای مصرف کنندگان قابل مشاهده نیستند و بیشتر در پس زمینه انجام می‌شوند. با این حال در طولانی مدت نباید تاثیرات آن را دست کم گرفت.
 

شرکت‌ها چه باید بکنند؟


شرکت متا (فیس بوک و اینستاگرام)، تیمی متشکل از ۱۰۰۰ نفر را فقط برای کار بر روی قانون خدمات دیجیتال (DSA) به کار گرفته است. گوگل قول شفافیت بیشتری را از جمله در رابطه با دستورالعمل‌ها و اطلاعات کاربران به منظور اهداف تبلیغاتی را داده است.

همچنین باید ابزارهای جدیدی برای محققان برای دسترسی به داده‌ها وجود داشته باشد. تیک تاک چند هفته پیش اعلام کرد که یک الگوریتم جایگزین و کمتر شخصی‌سازی شده را برای کاربران در اتحادیه اروپا معرفی و شفافیت بیشتری را در رابطه با تبلیغات در این پلتفرم ارائه می‌کند.

اما همه غول‌های نمی‌خواهند به سادگی این قوانین را بپذیرند. آمازون و زالاندو شکایت کرده‌اند. آنها می‌گویند به "اشتباه" به عنوان "پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ" طبقه بندی شده‌اند و استدلال می‌کنند که این قوانین نباید برای آنها اعمال شود. احتمال دارد که شکایت‌های دیگری نیز ارائه شوند.

اگر این شرکت‌ها قوانین جدید را رعایت نکنند، تا شش درصد از فروش سالانه جهانی خود را باید به عنوان جریمه بپردازند. تیری برتون، کمیسر مسئول اتحادیه اروپا تاکید کرد: "رعایت این قوانین به مثابه مجازات نیست، بلکه راهی است برای پلتفرم‌ها برای تقویت اعتماد نسبت به خود.».

از فوریه سال آینده میلادی این قوانین برای شرکت‌های دیجیتال کوچک‌تر نیز اعمال می‌شود.
کد مطلب: 74392
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام