۲
۰
plusresetminus
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۴
کاهش طول روز در سیاره سرخ

مریخ با سرعت بیشتری دور خودش می‌چرخد

ایتنا - دانشمندان این تغییر جرم را شبیه به این توصیف می‌کنند که یک اسکیت‌باز روی یخ ابتدا با دست‌های باز می‌چرخد و سپس دست‌ها را کنار خودش جمع می‌کند و به این شکل، سرعت چرخش بیشتر می‌شود.
مریخ با سرعت بیشتری دور خودش می‌چرخد

دانشمندان می‌گویند سرعت گردش مریخ به دور خود در حال افزایش است و طول روزهای این سیاره به‌تدریج کوتاه‌تر می‌شود. در مقاله جدیدی که در مجله «نیچر» منتشر شده است، دانشمندان گفتند که با استفاده از داده‌های یک فرودگر مریخ ناسا به نام «این‌سایت مارس» این موضوع را کشف کرده‌اند. «این‌سایت مارس» (InSight’s instruments) به مدت چهار سال در ماموریت فضایی بود و در نهایت، ماموریت آن در دسامبر ۲۰۲۲ به پایان رسید.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، به گفته آزمایشگاه پیشران جت ناسا، نویسندگان این مقاله برای محاسبه سرعت چرخش این سیاره از یکی از ابزارهای موجود در مریخ‌نورد «این‌سایت» استفاده کردند. به عبارت دیگر، از یک فرستنده‌ رادیویی و آنتن‌هایی استفاده کردند که همه آن‌ها با هم «آزمایش ساختار چرخش و ساختار داخلی» یا به‌طور خلاصه «رایز» (RISE) نامیده می‌شود.

دانشمندان از این طریق دریافتند که چرخش مریخ به دور خود هر سال در حدود چهار میلی‌ثانیه سریع‌تر می‌شود و این موضوع سبب می‌شود که طول یک روز مریخی به میزان کسری از میلی‌ثانیه در سال کوتاه‌تر شود.

نویسندگان مقاله این نظریه را مطرح کرده‌اند که افزایش سرعت چرخش مریخ به دور خودش ممکن است به‌علت یخ‌هایی باشد که روی کلاهک‌های قطبی جمع می‌شود- به این پدیده «برخاست پسایخبندان» گفته می‌شود- و جرم این نواحی را افزایش می‌دهد، زیرا اکنون از یخ پوشیده شده‌اند.

اسکای‌نیوز در همین مورد گزارش می‌دهد که دانشمندان این تغییر جرم را شبیه به این توصیف می‌کنند که یک اسکیت‌باز روی یخ ابتدا با دست‌های باز می‌چرخد و سپس دست‌هایش را کنار خودش جمع می‌کند و به این شکل، سرعت چرخش او بیشتر می‌شود.

سباستین لو ماستر، نویسنده اصلی مقاله و محقق ارشد رایز در رصدخانه سلطنتی بلژیک، می‌گوید «آنچه ما در جست‌وجوی آنیم تغییرهایی است که در یک سال مریخی، حداکثر چند ده سانتی‌متر است.» به گفته او، مشاهده این تغییرها زمان زیادی برد و دانشمندان برای این کار باید داده‌های زیادی جمع‌آوری کنند.

دانشمندان داده‌های ۹۰۰ روز اول ماموریت این‌سایت در مریخ را، که رایز با هدف اندازه‌گیری سرعت چرخش مریخ جمع‌آوری کرده بود، بررسی کردند.

آن‌ها با استفاده از شبکه فضای دوردست ناسا (دی‌اس‌ان) یک سیگنال رادیویی به فرودگر ارسال کردند و رایز نیز این سیگنال را به سوی آنتن‌های این شبکه مستقر در زمین بازتاب داد.

هنگامی که سیگنال در زمین دریافت شد، دانشمندان به جست‌وجوی تغییرهای کوچک در بسامد ناشی از تغییر دوپلر- به عبارت دیگر، تغییر در طول موج یا بسامد مشاهده‌شده- برآمدند.

این اندازه‌گیری داده‌ها به دانشمندان کمک کرد که تعیین کنند این سیاره با چه سرعتی در حال چرخش به دور خود است.

ماستر این آزمایش را «آزمایش تاریخی» توصیف کرد.

او می‌گوید دانشمندان زمان و انرژی زیادی صرف آماده‌سازی آزمایش و پیش‌بینی این اکتشاف‌ها کرده‌اند، با وجود این، هر بار در مسیری که طی کرده‌اند شگفت‌زده شده‌‌اند و این شگفتی‌ها از یافته‌‌های جدید نیز هرگز تمامی نداشته است. رایز هنوز چیزهای بسیاری درباره مریخ دارد که به ما بگوید.
کد مطلب: 74188
برچسب ها: مریخ فضا ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما


ممدباقری
feedback
Iran, Islamic Republic of
اگد بتوان بابدست آوردن جرم سیارات وبکار گیری قواعدسرعت وزمان وفاسله ومکان از رقص سایه ها به دقت بیشتری برسبم و سرعت مرکزی سیاره اصل است ودر فرایند کشفیات آب یا هرنرمینه ایی دیگر با بدست آوردن سرعت و ارتفاع رشته کوهها میتوان محدوده نرمینه ها را شناسیی و اکتفاش نمود از این ژنرال بی ستاره این را بخاطر داشته باشید در سیارهای که رشته کوه نارد دنبال نرمینه و حیات نگردید
ممدباقری
feedback
Iran, Islamic Republic of
سرحال بشوم وخسته نباشم فرضیه ایی از فرایند شروع حیات در یک سیاره را که نام آنرا روزهای پشه ای نهاده ام برایتان خواهم نوشت .
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام