۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۳

تراشه‌ساز تایوانی اعلام کرد: سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در آلمان و آمریکا

ایتنا - بزرگ‌ترین شرکت تایوان قرار است اولین کارخانه اروپایی خود را در درسدن برپا کند.
تراشه‌ساز تایوانی اعلام کرد: سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری در آلمان و آمریکا

شرکت تولید تراشه‌ها و نیمه‌رساناهای تایوان (TSMC) روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند تا کارخانه‌ای در شرق آلمان به راه اندازد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این اولین کارخانه این شرکت در اروپا خواهد بود و پاسخی به اشتیاق اروپایی‌ها برای کوتاه‌تر کردن زنجیره‌های تامین است. این شرکت در عین حال اعلام کرد که ۴۰ میلیارد دلار نیز خرج کارخانه جدیدی در ایالت آریزونا می‌کند تا به خواسته مشابه آمریکا پاسخ داده باشد. تی‌اس‌ام‌اسی در ضمن قرار است در همکاری با سونی، کارخانه‌ای هم در ژاپن برپا کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، TSMC نقش بسیار مهمی در اقتصاد عرصه فناوری دارد و گرانبهاترین شرکت تولید نیم‌رسانا در جهان به حساب می‌آید. تی‌اس‌ام‌سی در ضمن بزرگ‌ترین شرکت تایوان است و تهدیدهای چین علیه این جزیره، باعث نگرانی‌هایی در مورد آینده آن و آینده صنعت فناوری‌های پیشرفته شده است.

سرمایه‌گذاری این شرکت تایوانی در آمریکا ارزش سیاسی مهمی برای بایدن دارد، اما در عین حال با معضلاتی نیز روبرو بوده است. رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه مصوبه‌ای را امضا کرد به موجب آن اولین توافقی که تحت لوای «پروژه بازرگانی آمریکا و تایوان در قرن بیست‌ویکم» به دست آمده است، اجرایی خواهد شد. اما او در عین حال گفت که بخش‌هایی از این قانون «نگرانی‌هایی در زمینه قانون اساسی مطرح می‌کنند». منظور او بخش‌هایی است که به موجب آن‌ها پیش‌نویس معاهده‌های بازرگانی باید به کنگره داده شود. بایدن تاکید کرد که این بخش‌ها را در صورتی که مغایر با اختیارات او در زمینه مذاکرات با کشورهای خارجی شوند، غیرالزام‌آور تلقی خواهد کرد.

 


پروژه «قرن بیست‌ویکم» در تابستان سال گذشته به‌طور مشترک از طرف تایپه و واشنگتن برپا شد و این اولین توافقی است که در چارچوب آن اجرایی شده است. انتظار می‌رود توافق‌های بیشتری از این دست نیز حاصل شود. شماری از نمایندگان کنگره، به‌خصوص در میان جمهوری‌خواهان، توافق‌های تجاری با تایوان را راهی برای مقابله با چین می‌دانند. اما در عین حال، این مصوبه‌ها حاوی گسترش اختیارات قوه مقننه در سیاست بازرگانی‌اند و این باعث مخالفت کاخ سفید شده است که می‌خواهد از اختیارات قوه مجریه حفاظت کند. طبق قانون جدید، دولت باید پیش از آنکه پیش‌نویس توافق‌های پیشنهادی را نشان تایوانی‌ها دهد، آن‌ها را نشان کنگره دهد و هر گونه متنی را که از طرف تایوان آمده است ظرف سه روز باید به رویت کنگره برساند. دولت در ضمن موظف است در طول مذاکرات هر روز به کنگره گزارش دهد. گفته‌های بایدن نشان می‌دهد که او ظاهرا قصد دارد توافق تجاری با تایوانی‌ها را پیش ببرد، اما به بخش‌هایی از قانون که مربوط به کنگره می‌شوند عمل نکند.

رئیس‌جمهوری آمریکا به روشنی خواهان حفظ سرمایه‌گذاری تایوانی‌ها در آمریکا در آستانه انتخابات سال آینده است. حدود دو هفته پیش بود که TSMC اعلام کرد که طرح‌های خود را برای ساخت کارخانه در آریزونا به تاخیر می‌اندازد. این کارخانه ابتدا قرار بود در اوایل سال آینده راه‌اندازی شود، اما کمبود کارگران ماهر باعث تاخیر در اجرای آن شد. از آن‌جا که کاخ سفید وعده داده بود که تراشه‌ها و نیمه‌رساناهای بیشتری درون خاک آمریکا تولید خواهند شد، تصمیم تایوانی‌ها ضربه‌ای به بایدن دانسته می‌شد.

مارک لیو، مدیر TSMC، پیش از این گفته بود که تولید ریزپردازنده‌های پیشرفته در آریزونا تنها در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد. کارخانه مذکور از اوایل دوران بایدن، یعنی آوریل ۲۰۲۱، در حال ساخته شدن بوده است، اما به گفته لیو با کمبود کارگرهای ماهر روبرو است. کاهش تفاضای نیمه‌رساناها در سال جاری باعث کاهش فروش تی‌اس‌ام‌سی و کاهش سودآوری این شرکت شده است.

اما تصمیم شرکت تایوانی برای افتتاح کارخانه‌های جدید در آلمان و ژاپن نشان از اعتمادبه‌نفس آن در مورد آینده می‌دهد. در سال‌های گذشته، بیشتر کارخانه‌های این شرکت در تایوان و چین بود، اما حالا به کشورهای غربی یا نزدیک به غرب نیز گسترش یافته است.

اتحادیه اروپا چندی پیش، «قانون تراشه‌های اروپایی» را تصویب کرد که ۴۳ میلیارد یورو برای دوبرابر کردن ظرفیت تولید تراشه اروپا تا سال ۲۰۳۰ سرمایه‌گذاری می‌کند. کمبود تراشه در طول همه‌گیری ویروس کرونا باعث مشکلات عدیده‌ای برای تولید کنندگان خودرو و ماشین در قاره سبز شد و از آن پس، اروپایی‌ها کوشیده‌اند تا اتکای خود به آسیا و‌ آمریکا را کاهش دهند. آلمان از سال ۲۰۲۱ به‌دنبال جذب تی‌اس‌ام‌سی بود تا اینکه بالاخره موفق شد. به گفته مقام‌های آلمان، این کشور قرار است پنج میلیارد یورو در کارخانه تایوانی‌ها در درسدن، مرکز ایالت ساکسونی در شرق آلمان، سرمایه‌گذاری کند.
کد مطلب: 74156
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام