۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۳

تقابل دوباره چین با آمریکا و اروپا در صنعت تراشه‌سازی

ایتنا - ​​​​​​​مقامات آمریکایی و اروپایی نگرانی فزاینده نسبت به حرکت پرشتاب چین به سوی تولید نسل قدیمی‌تر نیمه‌رساناها پیدا کرده و مشغول بحث درباره استراتژی‌هایی برای مهار توسعه فعالیت پکن در این حوزه هستند.
تقابل دوباره چین با آمریکا و اروپا در صنعت تراشه‌سازی


جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، کنترل‌هایی را اعمال کرده است که توانایی چین برای تامین تراشه‌های پیشرفته مورد استفاده در مدل‌های هوش مصنوعی و کاربردهای نظامی را محدود می‌کند. اما پکن با سرازیر کردن میلیاردها دلار پول به کارخانه‌های تولید تراشه‌های قدیمی که ممنوع نشده‌اند، واکنش نشان داده است. این تراشه‌ها همچنان برای اقتصاد جهانی ضروری بوده و قطعه مهمی برای همه محصولات از تلفن‌های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی و سخت افزار نظامی، محسوب می‌شوند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: این مسئله، بیم و نگرانی‌های جدیدی را نسبت به نفوذ احتمالی چین برانگیخته و مذاکرات برای مهار بیشتر این کشور آسیایی را به دنبال داشته است. آمریکا مصمم است مانع از آن شود که تراشه‌ها، به نقطه نفوذی برای چین تبدیل شوند.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی چین در میزگردی که هفته گذشته در موسسه امریکن اینترپرایز برگزار شد، به این مشکل اشاره کرد و گفت: میزان پولی که چین برای ظرفیت مازاد تولید تراشه‌های قدیمی اختصاص داده، مشکلی است که باید به آن فکر کنیم و با متحدانمان برای واکنش به موقع، دست به کار شویم.

یک مقام ارشد دولت بایدن اظهار کرد: هر چند جدول زمانی برای اقدام لازم، وجود ندارد و اطلاعات همچنان گردآوری می‌شود، همه گزینه‌ها روی میز است. اما سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره اظهارنظر نکرد. سخنگوی کمیسیون اروپا هم حاضر نشد پاسخگو باشد.

پیشرفته‌ترین نیمه‌رساناها، قطعاتی هستند که با استفاده از فناوری سه نانومتری تولید می‌شوند. اما تراشه‌های نسل قدیمی، با تجهیزاتی تولید می‌شوند که از فناوری ۲۸ نانومتری یا بالاتر استفاده می‌کنند که بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد.

به گفته منابع آگاه، مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا از این بیم دارند که اقدام چین برای تسلط بر این بازار، برای دلایل اقتصادی و امنیتی است. آنها نگرانند که شرکت‌های چینی در آینده، به دامپینگ تراشه‌های قدیمی در بازار جهانی اقدام کرده و رقیبان خود را از کسب و کارهایی مانند صنعت خورشیدی، حذف کنند.

شرکت‌های غربی ممکن است برای این نیمه‌رساناها، به چین متکی شوند. خرید چنین قطعات فناوری از چین، ممکن است ریسک‌های امنیت ملی ایجاد کند به خصوص اگر این قطعه سیلیکونی، در تجهیزات دفاعی استفاده شود.

اهمیت تراشه‌های قدیمی در شوک‌های عرضه‌ای منعکس شد که فعالیت شرکت‌هایی نظیر اپل و خودروسازان را در اوج بحران همه‌گیری کووید ۱۹ مختل کرد. کمبود تراشه‌ها، باعث از دست رفتن میلیاردها دلار فروش شرکت‌ها شد. قطعات ساده مانند مدارهای مدیریت نیرو برای محصولاتی مانند تلفن‌های هوشمند و خودروهای برقی و همچنین دستگاه‌های نظامی مانند موشک‌ها و رادار، ضروری هستند.

آمریکا و اروپا تلاش می‌کنند تولید داخلی تراشه را توسعه داده و وابستگی به آسیا را کاهش دهند. دولت‌های غربی برای حمایت از کارخانه‌های بومی، منابعی را اختصاص داده‌اند که شامل بودجه ۵۲ میلیارد دلاری دولت بایدن تحت قانون "تراشه‌ها و علم" بوده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اما تولیدکنندگان داخلی ممکن است تمایلی نداشته باشند در تاسیساتی سرمایه‌گذاری کنند که مجبورند با کارخانه‌های چینی تحت حمایت سنگین دولتی، رقابت کنند. دولت بایدن و متحدانش پیش از تصمیم‌گیری درباره اقداماتی که می‌خواهند انجام دهند، تمایل شرکت‌های غربی برای سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی را می‌سنجند.
کد مطلب: 74040
برچسب ها: تراشه‌سازی چین
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام