۰
plusresetminus
دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۱
توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب؛

تلسکوپ فضایی جیمز وب یک شیء «علامت سوال» غول‌پیکر کیهانی در اعماق فضا یافت (+ عکس)

ایتنا - دقیقاً مشخص نیست که این شیء علامت‌سؤالی‌شکل ممکن است چه باشد، اما رنگ و شکل آن به ما ایده‌هایی می‌دهد.
کشف شیء «علامت سوال» غول‌پیکر کیهانی در اعماق فضا (+ عکس)
تلسکوپ فضایی جیمز وب همچنان به ارائه پاسخ‌هایی در مورد اولین روزهای کیهان ادامه می‌دهد، اما در عین حال در حال کشف سوالات بیشتری نیز هست؛ به عبارت دقیق‌تر یک علامت سوال.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، تیم تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) در آژانس فضایی اروپا (ESA) روز 26 ژوئن تصویری را منتشر کرد که دقیق‌ترین نمای به دست آمده تاکنون از دو ستاره جوان در حال شکل‌گیری فعال در فاصله 1470 سال نوری از زمین در صورت فلکی بادبان (Vela) را ارائه می‌دهد. در این تصویر، این ستاره‌ها، که Herbig-Haro 46/47 نامیده می‌شوند، توسط دیسکی از مواد احاطه شده‌اند که ستاره‌ها را در مسیر رشد چندین میلیون ساله‌شان «تغذیه» می‌کند.
 
اما درست زیر آن ستارگان، در پس‌زمینه این تصویر خیره‌کننده از اعماق فضا، چیزی شبیه یک علامت سوال غول‌پیکر کیهانی است. آیا جهان از ما چیزی می پرسد؟
 
دقیقاً مشخص نیست که این شیء علامت سؤالی‌شکل ممکن است چه باشد، اما رنگ و شکل آن به ما ایده‌هایی می‌دهد.
 
کشف شیء «علامت سوال» غول‌پیکر کیهانی در اعماق فضا (+ عکس)

نمایندگان مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی (STScI) در بالتیمور که عملیات علمی JWST را مدیریت می‌کند، به Space.com گفتند: «این احتمالاً این یک کهکشان دور است، یا کهکشان‌هایی که بالقوه در حال اندرکنش هستند (ممکن است فعل و انفعالات آنها باعث ایجاد این علامت سوال معوج شده باشد).
 
به گفته STScI، رنگ قرمز این شیء در تصویر JWST به دانشمندان می‌گوید که این شیء، هر چه که باشد، بسیار دور است. نکته حتی هیجان انگیزتر این که این ممکن است اولین باری باشد که اخترشناسان این علامت سوال کیهانی را می‌بینند.
 
اکتشافات خیره‌کننده بیشتری مانند این علامت سوال کیهانی مطمئناً به لطف قابلیت‌های تصویربرداری مادون قرمز نزدیک JWST با وضوح بالا حاصل می‌شوند، که به آن اجازه می‌دهد تا به دوردست‌های کیهان نگاه کند و کهکشان‌هایی را در فاصله 13.4 میلیون سال نوری از ما رصد کند که تنها 420 میلیون سال پس از انفجار بزرگ وجود داشته‌اند.
 
بر اساس گزارش STScI، بیش از 750 مقاله علمی همترازداوری‌شده با استفاده از داده‌های تولید شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب در سال اول عملیات‌های آن منتشر شده است.
 
کد مطلب: 74022
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام