۰
plusresetminus
شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۸

یک قاشق روغن زیتون در روز احتمال مرگ در اثر زوال عقل را کاهش می‌دهد

ایتنا - روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون نه‌تنها به سلامت قلب، بلکه به سلامت مغز هم کمک بسیاری می‌کنند.
یک قاشق روغن زیتون در روز احتمال مرگ در اثر زوال عقل را کاهش می‌دهد

مصرف روزانه یک قاشق روغن زیتون نقش بسیار مهمی در کاهش شدت زوال عقل دارد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اضافه کردن مقدار بیشتر روغن‌ زیتون به رژیم غذایی، خطر مرگ ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهد.

نتایج این تحقیق که در دانشگاه هاروارد ارائه شد، نشان می‌دهد بین رژیم غذایی و زوال عقل ارتباط نزدیکی وجود دارد.

محققان سوابق سلامت بیش از ۹۰ هزار آمریکایی، ازجمله پرسشنامه‌های رژیم غذایی و آمار مرگ‌ آن‌ها را که طی۳۰ سال جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند. در میان این افراد، چهار هزار و ۷۴۹ نفر به‌دلیل زوال عقل جان باخته بودند.

بر اساس این پژوهش، افرادی که در روز بیش از نصف قاشق غذاخوری روغن‌زیتون مصرف می‌کردند، ۲۸ درصد کمتر با خطر مرگ ناشی از زوال عقل مواجه بودند.

جایگزین کردن یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون به‌جای روغن مارگارین یا سس مایونز، ۸ تا ۱۴ درصد مرگ‌و‌میر ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهد.

روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون نه‌تنها به سلامت قلب، بلکه به سلامت مغز هم کمک بسیاری می‌کنند.

با توجه به نتایج این پژوهش، استفاده مداوم از روغن زیتون در رژیم غذایی، به‌جای روغن‌های حیوانی و فراوری‌شده، زندگی سالم‌تری را به ارمغان می‌آورد.

دکتر آن جولی تسیر می‌گوید: «انتخاب روغن زیتون به‌عنوان یک محصول طبیعی، به‌جای روغن‌هایی مانند مارگارین یا حتی سس‌های مایونز، گزینه مطمئنی است و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.»

روغن‌ زیتون حاوی موادی است که برای سلامت بدن بسیار مفید است.

تسیر می‌گوید: «آنتی‌اکسیدان‌‌های موجود در روغن‌ زیتون، از سد خونی مغز عبور می‌کند و به شکل مستقیم روی مغز تاثیر می‌گذارد. روغن زیتون همچنین با تاثیر مثبت روی سلامت قلب و عروق، سلامت مغز را بهبود می‌بخشد.»

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، زوال عقل هفتمین عامل اصلی مرگ در جهان است. بنا به گزارش مرکز آمار آلزایمر در بریتانیا، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

البته یافته‌های این پژوهش امید فراوانی به همراه دارد، اینکه با شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی سالم‌تر می‌توان روند پیشرفت آلزایمر یا سایر بیماری‌های ناشی از زوال عقل را کاهش داد.

با استفاده از روغن زیتون در پخت‌وپز یا افزودن آن به انواع سالادها می‌توانیم آن را به رژیم غذایی روزانه اضافه کنیم.

مطالعات قبلی نشان داده است که روغن زیتون- یکی از مواد اصلی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای- خطر حمله قلبی را هم به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.
کد مطلب: 73998
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام