۰
plusresetminus
دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۰

ساخت دستگاهی که مغز را از طریق مجرای گوش به رایانه متصل می‌کند

ایتنا - پژوهشگران چینی دستگاهی اختراع کرده‌اند که می‌تواند مغز افراد را از طریق گوش داخلی به رایانه وصل کند
ساخت دستگاهی که مغز را از طریق مجرای گوش به رایانه متصل می‌کند

این اختراع در پی پیشرفت‌های اخیر در زمینه فناوری رابط مغزـ‌ رایانه می‌آید که در جریان آن‌‌، شرکت‌هایی مانند نورالینک ایلان ماسک تراشه‌های مغز را آزمایش کرده‌اند که می‌توانند ذهن خوک‌ها و میمون‌ها را بخوانند. این فناوری در نهایت می‌تواند «جریان داده (استریمینگ) با پهنای باند کامل» به مغز را ممکن کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این اختراع جدید برخلاف دستگاه نورالینک، برای نصب به جراحی یا سایر روش‌های تهاجمی مبتنی بر میکرونیدل (ریزسوزن) نیازی ندارد و دانشمندان ادعا می‌کنند که این موضوع سبب می‌شود برای استفاده روزمره مناسب باشد.

روش‌های کنونی اتصال رابط مغز ـ‌ رایانه از طریق گوش عبارت است از دستگاه‌های پشتیبانی مانند گوش‌گیر یا وسایل اتصال که به صورت سه‌بعدی پرینت گرفته شده‌اند؛ اگرچه طراحی مارپیچی آن سبب می‌شود بتواند بدون اینکه مانع شنوایی کاربر شود، آن را به داخل و خارج (حفره گوش) ببرد و درآورد.

پژوهشگران یادآور شدند: «توخالی بودن اسپایرال‌ئی این امکان را فراهم می‌کند که همه افراد بتوانند محرک‌های صوتی دنیای بیرون را فورا بشنوند»، و افزودند که ساختار منحصربه‌فرد آن نشان می‌دهد که «لوازم الکترونیکی ساده قابل نصب روی بدن که جلب توجه نمی‌کنند، می‌توانند در کاربردهای زندگی واقعی گنجانده شوند.»

 


این فناوری می‌تواند کاربردهایی از جمله ترجمه افکار به متن، کنترل اشیای دیجیتالی تنها با فکر کردن یا حتی تقویت حافظه انسان را ممکن کند.

انجمن سلطنتی سال ۲۰۱۹ در گزارشی گفت که این فناوری ظرفیت «تغییر پزشکی و تحول بنیادین در نحوه تعامل ما با فناوری و یکدیگر» را دارد؛ با این حال هشدار داد که رابط مغزــرایانه در رابطه با حریم خصوصی و حقوق بشر نگرانی‌های اخلاقی مهمی را ایجاد می‌کند.

در این گزارش آمده بود: «رابط‌های عصبی و مغزــ‌رایانه ممکن است ماهیت انسان بودن را با چالش مواجه کند.»

«اینکه این فناوری چگونه پیش برود، در صورتی‌ که بخواهیم از آن‌ها استفاده کنیم، به یک بحث صریح و همه‌جانبه نیاز دارد که نظرهای بسیار و همه بخش‌های جامعه را شامل می‌شود.»

جزئیات این پژوهش در مقاله‌ای با عنوان «بیوالکترونیک درون‌گوشی سازگار برای رابط‌های بینایی و شنوایی مغزــرایانه» که در مجله علمی «نیچر کامینیوکیشنز» منتشر شد، شرح داده شده است. 
 
کد مطلب: 73923
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام