دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۲

سن کیهان ممکن است بیشتر از ۲۶ میلیارد سال باشد

ایتنا - کهکشان‌ها در مرحله‌ای از تکامل و جرم قرار دارند که معمولا ناشی از میلیاردها سال تکامل کیهانی است‌.
سن کیهان ممکن است بیشتر از ۲۶ میلیارد سال باشد

بر اساس یک مطالعه جدید، سن گیتی ممکن است دو برابر بیشتر از براوردهای کنونی باشد. این مطالعه «کهکشان‌های اولیه ناممکنی» را که تلسکوپ فضایی جیمز وب کشف کرده است و به نظر می‌رسد در مراحل پیشرفته از تکامل قرار دارند، بررسی می‌کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این کهکشان‌های اولیه که تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ (بیگ‌بنگ) به وجود آمده‌اند، پیش‌ از این بسیاری از دانشمندان را سردرگم و حیرت‌زده کرده بودند. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که این کهکشان‌ها در مرحله‌ای از تکامل و جرم قرار دارند که معمولا ناشی از میلیاردها سال تکامل کیهانی است.

این مقاله که هفته گذشته در مجله علمی «اطلاعیه‌های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم» (MNRAS) منتشر شد، برای این سطح پیشرفته سیر تکاملی و جرم مشاهده‌شده در این کهکشان‌های باستانی توضیح تازه‌ای ارائه داده است.

فیزیکدان‌ها تاکنون سن کیهان را با اندازه‌گیری زمان سپری‌شده از مه‌بانگ و با بررسی قدیمی‌ترین ستارگان و تخمین سرعت دور شدن آن‌ها محاسبه کرده‌اند که نشان می‌دهد گیتی با چه سرعتی در حال انبساط است.

این میزان بر این مبنا که نور کهکشان‌های دوردست به دلیل انبساط گیتی به سمت طول موج بلندتر سرخ جابه‌جا می‌شوند، محاسبه می‌شودــ پدیده‌ای شبیه تغییر بسامد صوت حین حرکت منبع و ناظر به یکدیگر.

به این ترتیب، برآوردی در سال ۲۰۲۱ از عمر گیتی نشان داد که سن عالم ۱۳.۷۹۷ میلیارد سال است.

اما راجندرا گوپتا، فیزیکدان از دانشگاه اتاوا در کانادا، گفت که این «انتقال به سرخ» (redshift) ممکن است یک پدیده ترکیبی باشد و دلیل آن صرفا انبساط گیتی نباشد.

دکتر گوپتا گفت: «مدل تازه‌ابداع شده ما زمان تشکیل کهکشان را تا چند میلیارد سال افزایش می‌دهد و سن کیهان را ۲۶.۷ میلیارد سال می‌‌کند، نه ۱۳.۷ میلیارد سالی که پیش از این تخمین زده شده بود.»

این مدل جدید نشان می‌دهد که بازه زمانی شکل‌گیری کهکشان‌های اولیه که تلسکوپ وب در سرخ‌گرایی‌های بالا رصد کرده، ممکن است از چند صد میلیون سال به چند میلیارد سال افزایش یابد.

این نظریه جدید برای تکامل و جرم زیاد مشاهده‌شده در این کهکشان‌های عجیب اولیه توضیحی جدید ارائه می‌دهد.

این مقاله همچنین پیشنهاد می‌کند که تفسیر «ثابت کیهانی» که نشان‌دهنده مفهوم هنوزکشف‌نشده انرژی تاریک، یعنی عامل انبساط سریع گیتی است، ممکن است به بازبینی نیاز داشته باشد.