۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۹

اپلیکیشن یادداشت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل با نام NotebookLM عرضه می‌شود

ایتنا - گوگل همچنان در تلاش است تا هوش‌مصنوعی شخصی‌سازی‌شده آموزش‌دیده بر اساس داده‌های و یادداشت‌های خود کاربر را در اختیار وی قرار دهد، و می‌تواند به وی کمک کند تا از همه چیز سر در بیاورد.
اپلیکیشن یادداشت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل با نام NotebookLM عرضه می‌شود
پروژه Tailwind، به عنوان ابزار یادداشت‌برداری با پشتوانه هوش‌مصنوعی که گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O امسال معرفی کرد، در حال تغییر نام تجاری است. طبق یک پست وبلاگ گوگل، این ابزار اکنون با نام NotebookLM شناخته می‌شود و فعلاٌ برای «گروه کوچکی از کاربران در ایالات‌متحده» عرضه شد. (LM مخفف مدل زبان است زیرا گوگل بسیار تلاش می‌کند مطمئن شود که کاربران از وجود هوش‌مصنوعی در آن غافل نمانند.) با این حال، خود این محصول تغییری نکرده است: گوگل همچنان در تلاش است تا هوش‌مصنوعی شخصی‌سازی‌شده آموزش‌دیده بر اساس داده‌های و یادداشت‌های خود کاربر را در اختیار وی قرار دهد، و می‌تواند به وی کمک کند تا از همه چیز سر در بیاورد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از ورج، به نظر می‌رسد هسته NotebookLM در واقع از Google Docs شروع شده باشد. (در پست وبلاگ گوگل آمده است: «به زودی قالب‌های اضافی اضافه خواهیم کرد».) پس از دسترسی به این اپ، می‌توانید دسته‌ای از اسناد را انتخاب کنید و سپس از NotebookLM برای پرسیدن سؤالاتی درباره آنها و حتی ایجاد موارد جدید با آنها استفاده کنید.
 
گوگل چند ایده برای کارهایی که می‌توانید با NotebookLM انجام دهید ذکر کرده است، مانند خلاصه کردن خودکار یک سند طولانی یا تبدیل طرح کلی یک ویدیو به یک متن. گوگل مثال‌هایی هم درباره کاربرد آن برای دانش‌آموزان و دانشجویان بیان کرد: کاربر می‌تواند خواهان دریافت خلاصه‌ای از یادداشت‌های کلاسی خود در هفته موردنظر شود یا مثلاٌ از NotebookLM بخواهد تا هر آنچه را که در این ترم درباره «جنگ پلوپونز» یاد گرفته است به وی بگوید.
 
البته چنین قابلیت‌هایی را تقریباً در هر محصول هوش مصنوعی دیگری نیز خواهید یافت، اما گوگل امیدوار است که با محدود کردن مدل اساسی فقط به اطلاعاتی که خودتان اضافه کرده‌اید، این اپ بتواند پاسخ‌های مدل را بهبود بخشد و به کاهش تمایل آن برای دروغ گفتن مخفیانه در مورد هر چیزی کمک کند. NotebookLM همچنین منابع خود را ذکر می‌کند که می‌تواند بررسی سریع صحت پاسخ ارائه شده توسط آن را آسان‌تر کند.. اما گوگل هشدار داده است که NotebookLM همچنان ممکن است توهم داشته باشد و اینکه این مدل همیشه درست عمل نمی‌کند. این البته به اطلاعاتی که ارائه می‌دهید نیز بستگی دارد – مثلاٌ اگر تاریخ‌های اشتباهی را برای جنگ پلوپونز در کلاس یادداشت کنید، این اپ هم نمی‌تواند به شما جواب درستی ارائه کند.
 

گوگل می‌گوید که مدل NotebookLM فقط به اسنادی که شما برای آپلود انتخاب می‌کنید دسترسی پیدا می‌کند و داده‌های شما نه در دسترس دیگران قرار می‌گیرد و نه برای آموزش مدل‌های جدید هوش مصنوعی استفاده می‌شود.
 
شاید به دلیل همین رعایت حریم خصوصی و احتمال لو رفتن اطلاعات کاربران است که گوگل شروع به کار این اپ را محدود کرده است. NotebookLM هنوز فقط از طریق فهرست انتظار در Google Labs قابل دسترسی است و در پست وبلاگ گوگل نیز چند بار تکرار شده که این محصول هنوز در مراحل اولیه است. اما همانطور که Search Generative Experience پتانسیل تغییر شکل ابزار جستجوگر گوگل را دارد، این هم غیرمنتظره نخواهد بود اگر بگوییم که NotebookLM بسیار شبیه آینده بلندمدت Google Drive است.
 
کد مطلب: 73763
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام