۰
plusresetminus
پنجشنبه ۸ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰

اروپا «یورو دیجیتال» به بازار می‌آورد ‏

ایتنا - اتحادیه اروپا نخستین گام را در مسیر به راه انداختن ارز دیجیتال برداشت، اما اجرا شدنش احتمالا چهار ‏سال طول می‌کشد.
اروپا «یورو دیجیتال» به بازار می‌آورد ‏

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گامی مهم در راه پیشبرد پروژه‌ای جنجالی برداشت: به راه انداختن نسخه دیجیتال یورو. با اینکه این طرح هنوز با عملی شدن فاصله زیادی دارد، بسیاری از مردم، سیاستمداران، و بانک‌ها به آن اعتراض کرده‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، کمیسیون اروپا، که در واقع کابینه اتحادیه اروپا است، روز چهارشنبه طرحی منتشر کرد که می‌تواند بنیان قانونی به راه انداختن یورو دیجیتال به‌وسیله بانک مرکزی اروپا باشد. البته اجرای چنین طرحی فقط در صورتی ممکن است که هم پارلمان اروپا آن را تصویب کند و هم همه ۲۷ کشور عضو این بلوک.

پروژه‌های این‌چنینی در کشورهای متعدد در سراسر جهان یا آغاز شده است یا در دست بررسی است: از آمریکا گرفته تا ژاپن و از چین گرفته تا جاماییکا. جزایر مارشال را باید نخستین کشوری دانست که در مارس ۲۰۱۸ رمزارز خود را به نام «ساورین» منتشر کرد و اعلام کرد که پول رسمی آن کشور است. اما در سال‌های اخیر، بسیاری از کشورهای جهان طرح‌های این‌چنینی به میان آورده‌اند.

 


در سال ۲۰۲۰، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، پیشنهاد به جریان انداختن نسخه دیجیتال یورو را مطرح کرد و این نهاد اروپایی مستقر در فرانکفورت گفت‌وگوهای عمومی در این مورد را رسما آغاز کرد. طرفداران یورو دیجیتال می‌گویند که این واحد پول مکمل پول نقد خواهد بود و هشدار می‌دهند که اگر بانک مرکزی اروپا وارد کار نشود، بازیگران خصوصی (اغلب غیراروپایی) و دیگر بانک‌های مرکزی این جای خالی را پر خواهند کرد.

قرار است بانک مرکزی اروپا در ماه اکتبر چراغ سبز رسمی را به یورو دیجیتال نشان دهد، اما عملی شدن آن سال‌ها طول می‌کشد. پیش‌بینی کنونی این است که یورو دیجیتال از سال ۲۰۲۷ وارد بازار خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه و وب‌سایت تخصصی «کوین دسک» پیش از این نسخه‌هایی از طرح کمیسیون اروپا را دیده بودند و بخش‌هایی از آن را منتشر کرده بودند. به گزارش این خبرگزاری، در این سند آمده است که ارز جدید «مزایای بلندمدتی دارد که از هزینه‌هایش بیشتر است» و هشدار داده شده است که «هزینه‌های بی‌عملی می‌تواند بسیار گزاف باشد.»

والدیس دومبرُوسکیس، معاون رئیس اجرایی کمیسیون اروپا در امور اقتصادی، روز چهارشنبه گفت ارز دیجیتال جدید با «مزایای راهبردی» همراه خواهد بود. این ارز قرار است در دسترس ساکنان و بازدیدکنندگان از منطقه یورو قرار بگیرد.
کد مطلب: 73512
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام