۰
plusresetminus
سه شنبه ۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۴

از سفر به فضا تا اعماق اقیانوس؛ چرا ثروتمندان به سفرهای پرخطر می‌ٰروند؟

ایتنا - افراد موفق معمولا تصور می‌کنند در هر زمینه‌ای موفق‌اند، حتی در حوزه‌هایی که هیچ تجربه‌ای ندارند و شاید خطرهای بزرگی در پی داشته باشد.
از سفر به فضا تا اعماق اقیانوس؛ چرا ثروتمندان به سفرهای پرخطر می‌ٰروند؟

دیدار از محل غرق کشتی تایتانیک برای هر یک از سرنشینان زیردریایی تایتان ۲۵۰ هزار دلار هزینه داشت‌ــ سفری که طبق برنامه پیش نرفت و زیردریایی در کمتر از دو ساعت ناپدید شد.

این سانحه توجه‌ها را به افزایش محبوبیت سفرهای پرخطر میان ثروتمندان جلب کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، علاوه بر ماجراجویی در اعماق اقیانوس، سفر به فضا‌، که برآورد می‌شود حدود ۱۰ هزار بار خطرناک‌تر از پروازهای مسافری باشد‌ــ و سفرهای دریایی به مکان‌هایی مانند جنوبگان جزو سفرهای پرخطر محبوب ثروتمندان است.

برای برخی ثروتمندان، سفرهای اکتشافی خطرناک به شیوه زندگی تبدیل شده است. ویکتور وسکوو، که میلیون‌ها دلار از سهام خصوصی درآمد داشته است، پنج بار به اعماق اقیانوس رفته است و هیمیش هاردینگ، که سرنشین زیردریایی تایتان بود و جان باخت، به فضا هم سفر کرده بود.

الن لنگر، روانشناس از دانشگاه هاروارد، می‌گوید یک دلیل این‌که آن‌ها مایل‌اند این همه هزینه کنند و در معرض خطر قرار گیرند این است که از روزمرگی بگریزند.

او در ادامه می‌افزاید: «بسیاری از ما در زندگی‌ای‌ که زندگی نمی‌کنیم محبوس مانده‌ایم و بیشتر مواقع هم حواسمان نیست. انجام کار خطرناک نیازمند این است که هشیار و آگاه باشیم، و این هشیاری و آگاهی، هم به معنای واقعی کلمه و هم به معنای تمثیلی، روحبخش است.»

لنگر می‌گوید: «متاسفانه، بسیاری از این افراد نمی‌دانند که به‌راحتی می‌شود هشیار و آگاه بود، بدون این‌که جانشان را به خطر بیندازند.»

 


پیتر اندرسون، مدیر آژانس مسافرتی لوکس نایتبریج سرکل، به تایمز می‌گوید یکی از مشتریانش می‌خواست به سودان جنوبی سفر کند، یکی از ۱۹ کشوری که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده سفر به آن‌ها خطرناک است.

او در ادامه اضافه می‌کند: «این افراد به سفرهای رایج و مرسوم چنان عادت کرده‌اند که کم‌کم می‌خواهند سراغ تجربه‌های منحصربه‌فرد بروند، بسیاری از این نوع سفرها درجه‌ای از خطر به همراه دارند.»

گاهی، فقط از سر کنجکاوی است.

وسکوو به اینسایدر می‌گوید محرک اصلی‌اش کنجکاوی شدیدی است که از بچگی داشته و همیشه می‌خواهد بیشتر بداند و به آن سوی کوه برود و ببیند چه خبر است.

علت احتمالی دیگر این است که افراد موفق معمولا تصور می‌کنند در هر زمینه‌ای موفق خواهند بود ‌ــ حتی در حوزه‌هایی که هیچ تجربه‌ای ندارند و ممکن است خطرهای بزرگی در پی داشته باشد، مثل سفر به اعماق اقیانوس و بازدید از بقایای کشتی تایتانیک.

لنگر به اینسایدر می‌گوید: «احتمالا خود را به افرادی که در این زمینه موفق بوده‌اند شبیه می‌بینند و تصور می‌کنند آن‌ها هم می‌توانند موفق باشد. بعید است کسی بگوید این کار شاید واقعا به کشتنم بدهد اما به جهنم.»
کد مطلب: 73475
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام