۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۷

نظریه جدید: زمین بسیار سریع‌تر از آن‌چه تصور می‌رفت شکل گرفته است

ایتنا - دانشمندان می‌گویند شکل‌گیری کره زمین تنها طی سه میلیون سال صورت گرفته است.
نظریه جدید: زمین بسیار سریع‌تر از آن‌چه تصور می‌رفت شکل گرفته است

بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون سال پیش بود که شکل‌گیری کره زمین آغاز شد. مخلوطی از خاک و گاز که حول خورشید می‌چرخید گرد هم آمد تا به این کره شکل دهد. زمین بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شد و در آخر شبیه سیاره‌ای شد که امروز ما در آن زندگی می‌کنیم.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، گروهی از دانشمندان این روایت را در مورد شکل‌گیری زمین مطرح کرده‌اند و می‌گویند روند شکل‌گیری این کره بسیار سریع‌تر از آن‌چه قبلا تصور می‌رفت انجام شده است. آن‌ها در ضمن می‌گویند آب نیز از آغاز در تشکیل زمین نقش داشته است. این می‌تواند بدین معنی باشد که سیاره‌های قابل سکونت دیگری هم در کهکشان وجود دارند.

شش دانشمند چند روز پیش مقاله‌ای علمی در مجله «نیچر» منتشر کردند که این نظریه جدید را مطرح می‌کند. طبق این نظریه شکل‌گیری زمین تنها سه میلیون سال طول کشیده است. این در حالی است که زمان شکل‌گیری زمین پیش از این، حدود ۱۰۰ میلیون سال برآورد می‌شد.

آیزاک آنیِت، کاندید دکتری در دانشگاه کپنهاگِ دانمارک و نویسنده اصلی این مقاله در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست گفت: «سیاره‌ها می‌توانند از نوزادی خود ظرف تنها چند میلیون سال به اندازه زمین و مریخ برسند و این بسیار بسیار سریع‌تر از چند صد میلیون سالی است که قبلا تصور می‌کردیم. ما در ضمن می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که اگر سایر سیاره‌ها هم با همین ساز و کار شکل گرفتند مواد لازم برای زندگی (مثلا آب) باید در سیاره‌ها و منظومه‌های دیگر هم وجود داشته باشد. در نتیجه امکان اینکه جهان‌های دارای آب در نقاط دیگر کهکشان داشته باشیم بیشتر است.»

 


نظریه نویسندگان این است که کره زمین از طریق گرد هم آمدن ذرات شکل گرفته است. این نظریه البته خالی از جنجال نیست. در مورد اینکه غول‌های گازی مثل زحل و مشتری این‌گونه شکل گرفتند بین دانشمندها اجماع علمی وجود دارد. اما در مورد کرات خاکی مثل زمین چنین نیست و این موضوع مورد مناقشه است.

بسیاری از دانشمندان می‌گویند زمین از طریق مجموعه‌ای از برخوردهای سیارک‌ها شکل گرفته و پیدا شدن آب هم از سر اقبال بوده است و احتمالا از طریق یک سیارک یا شهاب‌سنگ به زمین آورده شده است.
کد مطلب: 73372
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام