۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۲

ترکیه گران‌ترین آیفون را می‌فروشد!

ایتنا - افزایش قیمت تجهیزات فناورانه در دنیا به یک اتفاق سراسری تبدیل شده است.
ترکیه گران‌ترین آیفون را می‌فروشد!

گوشی‌های هوشمند پرچمدار قبلا حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار قیمت داشتند، اما اکنون تا محدوده بیش از هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شوند؛ چرا که تلفن‌های هوشمند به چیزی بیش از ابزار ارتباطی تبدیل شده‌اند و با قابلیت‌هایی که دارند ما را بیش از همیشه به‌خود وابسته کرده‌اند. اما قیمت این وسیله حیاتی در ترکیه از سایر کشورها بیشتر است. طی ۳۰ روز گذشته، محصولات اپل در ترکیه ۳ بار افزایش قیمت داشته است. این یعنی که ترکیه اکنون گران‌ترین آیفون جهان را می‌فروشد و براساس محاسبات، سود دولت این کشور از فروش آیفون بیشتر از خود اپل به‌عنوان شرکت سازنده است.

ترکیه را اکثرا به‌عنوان یک مقصد ارزان برای وقت گذرانی در تعطیلات می‌شناسند اما واقعیت این است که زندگی برای اهالی این کشور با این تصور کاملا متفاوت است. مردم این کشور با افزایش سرسام آور هزینه‌های زندگی و مالیات در جدال هستند که با سیاست‌های دولت نیز در حال بدتر شدن است. این بحران در بحث مسکن و خوراک بیشتر نمایان شده است. با این حال هزینه واردات کالاها ازجمله کالاهای فناوری به طرز چشمگیری افزایش یافته است؛ این مسئله نیز یکی از مشکلات مردم برای تامین نیازهای اولیه است.

بحران اقتصادی در ترکیه باعث شده است ارزش لیر به‌شدت کاهش یابد. این امر در کنار افزایش نرخ مالیات و نرخ تبدیل دلار، به افزایش قیمت محصولات وارداتی منجر شده است. اپل که محصولات خود را در ترکیه می‌فروشد، مجبور شده است قیمت‌های خود را چندین بار در یک‌ماه مجددا تنظیم کند. در نتیجه، آیفون۱۴ پرومکس با فضای ذخیره‌سازی‌ یک ترابایت در حال حاضر گران‌ترین آیفون جهان در کشور ترکیه است.

آیفون۱۴ پرومکس یک‌ ترابایتی ۱۵۹۹ دلار در ایالات متحده قیمت دارد اما در ترکیه، قیمتی بیش از ۲ برابر یعنی ۳۲۷۳ دلار دارد. با این حال، تنها ۱۶۳۶ دلار از این مبلغ به اپل تعلق می‌گیرد و مابقی پول به‌صورت مالیات به دولت ترکیه می‌رسد. دولت درآمد مالیاتی زیادی از گوشی‌های هوشمند دریافت می‌کند که بسیار بیشتر از سود شرکت سازنده است.

منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: 73256
برچسب ها: آیفون ترکیه
نام شما
آدرس ايميل شما