۴
plusresetminus
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۰۰

ادوبی افتر افکت چیست و چه کاربردی دارد؟ [آکادمی موشن کده]

از این برنامه به شدت در صنعت تصویر متحرک و فیلم های ویدیویی و تیزاژ فیلم ها و تبلیغات تلویزیونی استفاده می شود .و بسیاری از شاهکار های سینمایی و تبلیغات تلویزیونی اغلب محصول برنامه AE یا همان افتر افکت است!
ادوبی افتر افکت چیست و چه کاربردی دارد؟ [آکادمی موشن کده]
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



افتر افکت یکی از قدرتمندترین ابزارهای پویانمایی دوبعدی و جلوه‌های ویژهٔ سینمایی در جهان است که انقلاب وسیعی در نگرش نسبت به پویانمایی و تلویزیون پدید آورده. این نرم افزار هماهنگی بالایی با نرم افزارهای پریمیر، فتوشاپ و آدیشن دارد. از این برنامه به شدت در صنعت تصویر متحرک و فیلم های ویدیویی و تیزاژ فیلم ها و تبلیغات تلویزیونی استفاده می شود .و بسیاری از شاهکار های سینمایی و تبلیغات تلویزیونی اغلب محصول برنامه AE یا همان افتر افکت است! به عبارتی برنامه After Effects در زمینه تلفیق و ترکیب تصاویر متحرک همان قدرتی را در اختیاز شما قرار می دهد که ابزارهای نقاشی و ترسیمی در اختیار هنرمندان قرار داده اند! در ادامه ی مقاله ی نرم افزار ادوبی افتر افکت چیست همراه آکادمی موشن کده باشید.
 

معرفی نرم افزار افترافکت


ادوبی افتر افکت یک نرم افزار کاربردی برای ایجاد موشن گرافیک و جلوه های ویژه است. افتر افکت در رایانه های Mac OS و Windows در دسترس است.  به طور گسترده ای در تولیدات تلویزیونی و فیلم برای ایجاد جلوه های ویژه، انیمیشن و موشن گرافیک استفاده می شود. پروژه هایی که با استفاده از نرم افزار افتر افکت ایجاد شده اند می توانند در پخش تلویزیونی، فیلم، وب، شبکه های اجتماعی، نمایشگرهای فروشگاه و کیوسک ها مورد استفاده قرار گیرند. این نرم افزار بخشی از Adobe Creative Cloud است.
به Adobe After Effects  یک نرم افزار متحرک ۲.۵ بعدی نیز گفته می شود. نرم افزار افترافکت در مرحله پس از تولید سینما برای اضافه کردن موشن گرافیک یا جلوه های ویژه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از نرم افزار افتر افکت می توان برای طراحی عناوین، ایجاد شخصیت های کارتونی و اعمال انیمیشن، موشن گرافیک استفاده کرد. اگرچه آموزش افترافکت مقدماتی می تواند همه این کارها را انجام دهد، اما مانند نرم افزار تدوین ویدئو به مانند نرم افزار پریمیر نیست.  After Effects برای اعمال جلوه ها پس از تدوین فیلم یا ایجاد انیمیشن و موشن گرافیک از اشیاء ایستا استفاده می شود.
 

تاریخچه افتر افکت


توسعه اولیه این برنامه به سال۱۹۹۳ برمیگردد .اولین توسعه‌دهنده های آن شرکت Company of Science and Art بودند که دو نسخه با کارکرد محدود تولید کردند. در این نسخه ها امکان ترکیب لایه‌ها و تبدیل مشخصه‌های مختلف هر لایه وجود داشت. اولین نسخه آن فقط برای سیستم عامل اپل منتشرشده بود و روی رایانه‌های مکینتاش قابلیت اجرا داشت.
After Effect در سال ۱۹۹۴ یک سال پس از معرفی توسط شرکت Aldus خریداری شد. این شرکت قابلیت های جدیدی مثل رندرینگ جند و motion blur به آن اضافه کرد . و بالاخره پیش از تمام شدن سال ۱۹۹۴ شرکت معروف آدوبی این فناوری را خرید و تا به الان در مالکیت این شرکت قرار دارد .
از زمان خریداری افتر افکت پنجاه نسخه مختلف از آن منتشر شده است. که باعث شده این نرم افزار یک نرم افزار پیشرو در این صنعت باشد. در هر نسخه از آن امکانات وابزار جدید و جذابی اضافه میشود . این نرم افزار در سال ۲۰۱۹ جایزه اسکار موفقیت علمی و فنی را دریافت کرد.
 

مخاطبین و مشاغل مرتبط با افتر افکت


نرم افزار افترافکت می تواند برای گروه های مختلفی که در زمینه های ساخت و ویرایش فیلم و ویدئو فعالیت دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. نسخه های متعدد این نرم افزار، مخصوص افراد حرفه ای، کسب و کار های مختلف. خصوصا گروه های فعال در صنعت سینما، دانش آموزان و معلمانی که در مدارس هنری فعالیت می کنند و دانشگاه های هنر و فیلم سازی وجود دارد. فیلم ساز ها، سازنده های انیمیشن و تیزر های تبلیغاتی، هنرجویان رشته های تدوین و فیلم سازی و … همگی از گروه هایی هستند که می توانند با گذراندن دوره های آموزشی جهت یادگیری این نرم افزار، از مزیت های عمده آن بهره مند شوند.
 
 

برای یادگیری کار با نرم افزار افترافکت چه راه هایی وجود دارد؟


علاوه بر این که در مدارس و دانشگاه های مختلف هنر و فیلم سازی می توان کار با این نرم افزار را یاد گرفت. همچنین مسیر های دیگری نیز برای آموزش و یادگیری کار با این نرم افزار وجود دارد. اما برای یادگیری راحت تر و دقیق تر کار با این برنامه، می توان از بهترین دوره افتر افکت موشن کده کمک گرفت. این دوره ها در قالب پکیج آماده می باشند. به موجب آن، هنرجویان می توانند به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی کار با این نرم افزار را یاد بگیرند. از مزیت های آن در مسیر حرفه ای خود استفاده کنند.
 

نرم افزار افتر افکت چه کاربردهایی دارد؟


در اصل اساس کار نرم افزار افترافکت بوجود آوردن لایه‌های دوبعدی و ترکیب آن‌ها در یک فضای سه بعدی می‌باشد. استفاده گسترده از این برنامه در شاخه‌های مختلف سینما، هنر و تصویر به چشم می‌خورد. در این قسمت به طور کلی به زمینه‌های کاربرد این نرم‌افزار اشاره می‌کنیم:
   - از این نرم‌افزار برای ادیت و ویرایش فیلم‌ها و ویدیوهای مختلف استفاده می‌شود.
   - نرم‌افزار After Effect در پویا نمایی و ساخت ویدئوهای سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
   - برای تهیه و ادیت انیمیشن‌های کارتونی کاربرد دارد.
   - برای ساخت تیتراژ فیلم می‌توان از این برنامه استفاده کرد.
   - برای ساخت تبلیغات مختلف این برنامه کاربرد گسترده‌ای دارد.
   - از این برنامه برای اضافه کرن تصاویر متحرک به فیلم‌ها و ویدئوها استفاده می‌شود.
   - می‌توان با استفاده از نرم افزار افترافکت برنامه‌های مختلف تلویزیونی تولید و تهیه کرد.
   - در تهیه تیزرهای ویدیوی، تلویزیونی و از همه مهم‌تر تیزرهای تبلیغاتی کاربرد دارد.
   - برای ترکیب تصاویر و میکس ویدیو به منظور ساخت کلیپ استفاده می‌شود.
   - برای افزودن جلوه‌های ویژه و تصاویر مختلف بصری به فیلم، کاربرد دارد.
   - برای افکت گذاری روی فیلم‌ها و ویدئوهای ادیت شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
   - با به کارگیری این نرم‌افزار می‌توان تیترهای جذاب فیلم‌ها و ویدئوها را ساخت.
   - می‌توان فیلم‌ها و کلیپ‌های آموزشی را با استفاده از این برنامه تهیه و تولید کرد.
 

درآمد با افترافکت


استفاده از نرم افزار افترافکت، یکی از کاربردی ترین و خلاقانه ترین راه کار ها برای ارائه تبلیغات تلویزیونی و تیزرهای تبلیغاتی بسیار زیبا و جذاب می باشد. بنابراین با بهره گیری از نرم افزار افترافکت می توانید پروژه های بسیار منحصر به فرد و عالی را برای تبلیغ محصولات مختلف به شرکت های متعدد ارائه کنید و به این ترتیب زمینه را برای کسب درآمد و اشتغال خود هموار سازید. در پروژه های ایجاد شده توسط نرم افزار افتر افکت می توانید از انیمیشن های از پیش طراحی شده و آیکون های موجود در این نرم افزار برای افزودن جلوه های ویژه به فیلم و یا تبلیغات مورد نظر خود استفاده کنید.
 
 

افتر افکت چه تفاوتی با پریمیر دارد؟


شرکت آدوبی نرم‌افزار دیگری به نام پریمیر Premiere Pro نیز عرضه کرده است. این نرم‌افزار برای مدیریت ویدئو استفاده می‌شود و می‌توانید ویدئوهای را با آن ادیت کرده و اکسپورت کنید. در این بخش از مقاله معرفی نرم افزار افتر افکت به بررسی تفاوت‌های این دو می‌پردازیم.
اگر می‌خواهید یک ویدئو را برش دهید افتر افکت گزینه مناسبی برای این کار محسوب نمی‌شود. Premiere Pro با ابزارهای تخصصی خود به این منظور طراحی شده است و امکان دست‌کاری کارآمد کلیپ‌های ویدئویی را فراهم می‌سازد. Premiere Pro همراه با ویدئو به برخی قابلیت‌های قدرتمند صوتی نیز مجهز شده است که امکان برش و ترکیب قطعه‌های صوتی را برای ویدئوها فراهم می‌سازد.
افتر افکت به منظور افزودن جلوه‌های بصری و انیمیشن از طریق پردازش موقعیت‌های کلیدی و انباشت لایه‌ها استفاده می‌شود. با دسترسی به مشخصه‌های تبدیلی می‌توان هر چیزی را در مورد یک تصویر از قبیل، رنگ، اندازه، چرخش، و موارد دیگر از این قبیل تغییر داد. علاوه بر آن می‌توان برای خلاقیت بیشتر کاری کرد که لایه‌ها با هم تعامل داشته باشند.
 

قابلیت‌های مهم افتر افکت


   - ساخت افکت‌های چندکاناله سه‌بعدی
   - ساخت افکت برای متون
   - ایجاد اشکال دوبعدی و سه‌بعدی متحرک
   - طراحی انیمیشن برای وب‌سایت‌ها
   - امکان ایجاد جلوه‌های بصری متحرک
   - مدیریت نویز در تصاویر
   - نهایت کیفیت در ذخیره‌سازی
   - پیش‌نمایش از تمامی عملکردها
   - وجود افکت‌های شبیه‌سازی و تدوین
   - لایه‌بندی کارها مثل فتوشاپ
   - افکت‌های چندکاناله سه‌بعدی
   - وجود Timeline editing برای ویرایش
   - وجود هماهنگی با دیگر نرم‌افزار شرکت ادوبی
   - امکان سایه دادن به اشکال دوبعدی و سه‌بعدی
   - وجود کامل‌ترین طیف از رنگ‌ها برای خلق جلوه‌ها
   - امکان هماهنگی با اسکریپت‌های متحرک‌سازی
   - قابلیت کار با چند دوربین برای جلوه‌های بصری سه‌بعدی
 

نرم افزار های جایگزین افترافکت


در دنیای امروزی که ما زندگی می کنیم یافتن همچین نرم افزاری که بتواند تمام کارهای افترافکت رو انجام دهد و باهاش رقابت کند خیلی کار دشواری است و اصلا نا ممکن هست و همچین نرم افزاری اصلا وجود ندارد که بتواند تمام قابلیت های ادوبی افترافکت رو داشته باشد و بتواند با افترافکت رقابت کند.
ولی نرم افزارهای هست که بعضی از کارهای افترافکت رو انجام میده و به شما در ویرایش کمک کند، یکی از این نرم افزار ها بلندر هست که بعضی از کارایی های افترافکت رو دارد ولی نمیتواند با افترافکت رقابت کند ولی اگر شما سیستمی ندارید که بتواند افترافکت رو اجرا کند می توانید از این نرم افزار استفاده کنید و امروزه در حال حاضر از این نرم افزار در بعضی پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد.
و این رو هم نباید فراموش کرد که نرم افزار ادوبی افترافکت، نرم افزار خیلی سنگینی هست و تنها افترافکت نیست برکه کل نرم افزار های کمپانی ادوبی همینجوری هست و شما برای اجرا و استفاده بهتر و کاربردی تر باید یک سیستم بسیار قدرتمند داشته باشید.

 
 

در افتر افکت چه کارهایی نمی توان کرد؟


همانطور که گفته شد این نرم افزار در انجام کار های افکت گذاری و ساختن انیمیشن و ساخت تبلیغات تلویزیونی بسیار پرکاربرد است. اما نکته اینجاست که این نرم افزار در مرحله آخرکار و پس از تولید به کار برده میشود. بنابراین دو نقطه ضعف وجود خواهد داشت. اولین نکته منفی این است که از لحاظ کارایی سه بعدی نرم افزار قدرت مندی نیست پس برای طراحی و ساخت انیمیشن های سه بعدی گزینه مناسبی نیست. به طور کلی میتوان گفت این نرم افزار نمیتواند جایگزین نرم افزار های مدل ساز سه بعدی حرفه ای باشد. دومین مورد این است که در بحث ادیت فیلم ها نمیتوان تنها از این نرم افزار به عنوان یک برنامه کاملا تخصصی استفاده کرد.
 

آشنایی با ابزارهای مکمل برای افترافکت


روش های زیادی برای بهبود عملکرد توانایی های داخلی و خارجی After Effect وجود دارند، برای مثال شما با اضافه نمودن ابزارهای جانبی دیگر به افترافکت می توانید امکانات موجود در آن را تقویت کنید. استفاده از ابزارهای مکمل همچنین موجب خودکارسازی بعضی از قسمت های پروژه می شود.
   - پلاگین‌ها
پلاگین‌ها ماژول‌های نرم‌افزاری کوچکی هستند که یک کارکرد به اپلیکیشن اضافه می‌کنند. جلوه‌ها در افتر افکت به صورت پلاگین‌هایی از سوی آدوبی پیاده‌سازی شده‌اند و برخی قابلیت‌ها برای ایمپورت و کار کردن با فرمت‌های فایل خاص عرضه شده است.
   - اسکریپت‌ها
برخلاف افزونه‌ها، اسکریپت‌ها امکانات جدیدی به افتر افکت اضافه نمی‌کنند. اسکریپت در افتر افکت فقط یک فرآیند زمان‌بر را به صورت اتوماتیک و با یک کلیک انجام می‌دهد. به عنوان مثال اسکریپتی به نام AE Sweets وجود دارد که با یک کلیک اجسام متحرک ایجاد می‌کند.
   - پروژه اماده افتر افکت
هر پروژه‌ ی افتر افکت از نوعی ساختار و فرمت ساخته شده است. این ساختار و فرمت می‌تواند برای هر طراح منحصر به فرد باشد. به عبارتی سایر افراد قادر نیستند پروژه ی طراح دیگری را ویرایش کنند؛ چرا که معمولا ساختار گیج کننده ای دارند. پروژه آماده افتر افکت برای افراد مبتدی قابل فهم است و ساختار منظمی دارد. این پروژه‌ ها قالب آماده ای دارند و قابل ویرایش هستند.
 

جمع بندی


در این مقاله به شما اطلاعات کاملی درباره افتر افکت چیست ارائه کردیم و در آن به کاربرد های مهم این نرم افزار پرداختیم و نیز چند نمونه از کار های انجام شده با نرم افزار افتر افکت را ارائه کردیم. همچنین متوجه شدید که نرم افزار افکت نرم افزاری برای تدوین نیست و برای ساخت صحنه های مختلف باید از نرم افزار های دیگر بهره برد، شاد و پیروز باشید.
منبع: سایت موشن کده
 
 
کد مطلب: 72468
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام