۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۱
دبیر شورای عالی فضای مجازی:

باید براساس مدل‌های بومی فضای مجازی را حکمرانی کنیم

ایتنا - آقامیری : ما به فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم و فضای مجازی را فرصتی برای پیش‌برد اهداف می‌دانیم. درحال‌حاضر فضای مجازی به محل زیست تبدیل شده است و همین موضوع باعث می‌شود مراعات این فضا را کنیم.
باید براساس مدل‌های بومی فضای مجازی را حکمرانی کنیم

محمدامین آقامیری رئیس جدید مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم معارفه خود که امروز با حضور وزیر ارتباطات و رئیس دفتر رئیس جمهور در وزارت ارتباطات برگزار شد، به تاریخچه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: پیش از این اینترنت یک فضای تزئینی بود و بعد از مدتی کنار فضای سنتی قرار گرفت و بعد از مدتی امتداد، فضای واقعی شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: فرصت بزرگ و افق بلندمدتی پیش رو است و ما به فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم و فضای مجازی را فرصتی برای پیش‌برد اهداف می‌دانیم. درحال‌حاضر فضای مجازی به محل زیست تبدیل شده است و همین موضوع باعث می‌شود مراعات این فضا را کنیم.

آقامیری با اشاره به تفاوت مدل‌های حکمرانی در جهان گفت: ما باید براساس مدل‌های بومی خود فضا را حکمرانی کنیم تا همه بتوانند به کار خود ادامه دهند. در دوره‌ای مدیریت فضا کدخدامنشی بود، اما در حال حاضر می‌توان حکمرانی را به تک‌تک آحاد جامعه بسط داد و از آنها کمک گرفت.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: در حکمرانی فضای سنتی شرط لازمِ قدرت، داشتن زیرساخت‌ها بود و حالا شرط لازم و کافی نیست و در حکمرانی فضای مجازی، داده‌ها و قدرت نرم شرط لازم و کافی برای قدرتمند شدن آن هاست.

آقامیری در ادامه با بیان این مطلب که در حال حاضر معنا و مفهوم امنیت تغییر کرده است و اگر به فضای جدید توجه نکنیم دچار ناکارآمدی خواهیم شد، خاطرنشان کرد: نباید با سیستم و ساختار قبل با شرایط مواجه شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سرعت تکنولوژی بسیار بالاست و این تغییر سریع همان‌قدر که مفید است، برای برخی سخت است و حکومت‌ها اگر درست پیش نروند، این تغییر منجر به مقاومت و مانع خدمت‌رسانی درست خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه در فضای حقیقی محتوا تفکیک شده و محدود است، گفت: باید بدانیم در فضای مجازی هر قالب روی سایر زیست‌بوم‌ها هم مؤثر بوده و این اثر پروانه‌ای تصمیم‌گیری را سخت کرده است‌.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ضمن اشاره به اینکه زیست‌بوم‌های فضای مجازی تاریخ انقضا دارند، گفت: این زیست‌بوم‌ها باید به‌روزرسانی شوند و اگر نشوند، دچار مشکل خواهیم شد.

وی در ادامه به تصمیم رهبری درباره شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و افزود: وقتی این فضا یکپارچه دیده نشود، دچار مشکل خواهیم شد؛ بنابرین باید مرکز یکپارچه و واحد به عملکرد خود ادامه دهد.
کد مطلب: 72106
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
«در حال حاضر سرعت تکنولوژی بسیار بالاست و ....»
و سرعت لازمه و نیاز تداوم حیات جوامع شده است ، امید که در این سرعت گیری رشد ، همراه باشیم و نه سرعت گیر و ترمز..انشااله.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام