چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۱

هوش‌ مصنوعی هشت سیگنال‌‌‌ مشکوک از ستاره‌ها کشف کرد

ایتنا - هوش مصنوعی می‌تواند به ما امکان دهد تا در نهایت، نشانه‌های حیات فراتر از زمین را پیدا کنیم.
هوش‌ مصنوعی هشت سیگنال‌‌‌ مشکوک از ستاره‌ها کشف کرد

دانشمندان می‌گویند یک روش جدید یادگیری ماشینی در جست‌وجوی حیات بیگانه هشت «سیگنال مظنون» را که پیش از این کشف نشده بودند، پیدا کرده است.

آن‌ها می‌گویند که این سیگنال‌های مظنون‌ــ که از پنج ستاره نسبتا نزدیک به زمین می‌آیندــ احتمالا ممکن است نشانه‌هایی از هوش بیگانه در سیارات دیگر باشند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، به گفته پژوهشگران، این سوژ‌ه‌هاــ و سایر سو‌ژه‌هاــ به این معنی‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند به ما امکان دهد در نهایت، نشانه‌های حیات فراتر از زمین را پیدا کنیم.

بخش بزرگی از جست‌وجوی هوش فرازمینی در پی «امضاها یا ردپای فناوری» یا سیگنال‌هایی است که ممکن است به‌طور تصادفی یا عمدی از فناوری بیگانگان فضایی به دست آمده باشند.

اما دانشمندان تا حدودی در تلاش برای یافتن این ردپاهای فناوری‌اند؛ زیرا گزینه‌های جالب بسیاری وجود دارند که بیشتر آن‌ها از تداخل امواج ناشی می‌شوند.

هدف سامانه جدید این است که به پژوهشگران امکان دهد حجم عظیمی از داده‌هایی را که از گیتی به ما می‌رسند، بررسی کنند و به ما کمک کند سیگنال‌هایی را که ممکن است مظنون باشند، سریع‌تر انتخاب کنیم. این سامانه همچنین می‌تواند به محققان امکان دهد موارد مثبت کاذب را غربال و حذف کنند؛ برای مثال زمانی که دستگاه‌ها تداخل امواج ناشی از فناوری انسانی را دریافت می‌کنند.

محققان در مقاله جدیدی که این سیستم را شرح می‌دهد، می‌نویسند این سیستم در حال حاضر هشت «سیگنال مظنون امیدوارکننده هوش فرازمینی پیش‌تر شناسایی‌نشده» را پیدا کرده است.

با این حال، دانشمندان می‌گویند مشاهدات دوباره آن سوژه‌ها هنوز به کشف و شناسایی مجدد سیگنال‌های مشابه منجر نشده است.

بیشتر جست‌وجوها در پی ردپاهای فناوری بر بسامدهای رادیویی متمرکز شده‌اند؛ چرا که این امواج به‌راحتی در فضا حرکت می‌کنند و سیستم‌های ارسال و شناسایی آن‌ها نسبتا به‌آسانی ساخته می‌شوند. پژوهشگران به طور خاص به دنبال سیگنال‌های رادیویی پهنای باند باریکی‌اند که بتوان آن‌ها را از گسیل‌های رادیویی طبیعی که به طور منظم در سراسر گیتی رخ می‌دهند، راحت‌تر تفکیک کرد.

این سیستم جدید داده‌هایی را بررسی کرد که روی این سیگنال‌های رادیویی گردآوری شده‌ و از سراسر گیتی آمده‌اند.

دانشمندان با جست‌وجو در ۱۱۵ میلیون بخش از داده‌ها تقریبا سه میلیون سیگنال مظنون یافتند. محققان خاطرنشان می‌کنند که این تعداد احتمالا با توجه به روشی که سیستم مجموعه داده‌ها را از طریق آن بررسی می‌کند، «بیش از حد» است و بسیاری از این سیگنال‌ها احتمالا از تداخل امواج ناشی می‌شوند.

پس از حذف و غربال سیگنال‌هایی که به نظر مثبت کاذب بودند، ۲۰ هزار و ۵۱۵ سیگنال باقی ماندند. آن‌ها از این تعداد هشت «سیگنال مظنون» پیدا کردند که توجه پژوهشگران را به خود جلب کرد.

این هشت سیگنال از پنج ستاره مختلف ناشی می‌شوند که همگی بین ۳۰ تا ۹۰ سال نوری از زمین فاصله دارند.

پژوهشگران می‌گویند که به منظور نتیجه‌گیری در مورد اینکه آیا این سیگنال‌ها را «واقعا» هوش فرازمینی تولید کرده‌ است یا خیر، تلاشی نکرده‌اند. آن‌ها از دانشمندان دیگر می‌خواهند به بررسی آن سوژه‌ها ادامه دهند؛ به این امید که دریابند این سیگنال‌ها از کجا ناشی شده‌اند.

علاوه بر این، آن‌ها می‌گویند که با امید به شتاب بخشیدن به جست‌وجوی حیات در سیارات دیگر می‌توان از همین روش برای بررسی سایر مجموعه‌ داده‌های بزرگ استفاده کرد.