۰
plusresetminus
جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۱

هوش مصنوعی شما را از پشت دیوار می‌بیند

ایتنا - دانشمندان خاطرنشان کردند که کاربردهای احتمالی آن، شامل کمک به افراد مسن است که به آن‌ها امکان می‌دهد به‌طور مستقل به زندگی ادامه دهند
هوش مصنوعی شما را از پشت دیوار می‌بیند

دانشمندان کشف کرده‌اند که چگونه با استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل سیگنال‌های وای‌فای، افراد را در یک ساختمان تشخیص دهند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، تیمی از دانشگاه کارنگی ملون، به‌منظور نقشه‌برداری دیجیتالی بدن انسان در زمان حضور سیگنال‌های وای‌فای، یک شبکه عصبی عمیق را ایجاد کرد.

پژوهشگران گفتند که این فناوری را در تلاش برای رفع محدودیت‌های موجود در ابزارهای رصدی رایانه‌ای دوبعدی و سه‌بعدی مانند دوربین‌ها، لیدارها (یا همان رادارهای لیزری) و رادارها توسعه دادند.

نسخه پیش از چاپ مقاله این فناوری توضیح می‌دهد که چگونه این سیستم «می‌تواند به‌عنوان جایگزینی فراگیر» برای روش‌های دیگر عمل کند.

پژوهشگران در این مقاله نوشتند: «نتایج این مقاله نشان می‌دهد که مدل ما می‌تواند با استفاده از سیگنال‌های وای‌فای به‌عنوان تنها ورودی، با عملکردی قابل‌مقایسه با شیوه مبتنی بر تصویر، وضعیت قرار گرفتن و حالت بدن اشخاص متعدد را  تخمین بزند.»

(توضیح: «دِنس‌پُز» شیوه‌ و پروژه‌ای است در هوش مصنوعی شرکت متا برای نقشه‌برداری از پیکسل‌های دوبعدی تصاویر آرجی‌بی به مدل سه‌بعدی از بدن.)

 


«این کار، راه را برای الگوریتم‌های کم‌هزینه، در دسترس و حفظ حریم خصوصی برای شناسایی انسان هموار می‌کند.»

محققان از سامانه‌ای به نام «دنس‌پز» استفاده کردند که محققان هوش مصنوعی در فیس‌بوک متا آن را ساخته‌اند تا سیگنال‌های فاز و دامنه ساطع شده از روترهای وای‌فای را اندازه‌گیری کنند.

مدل مبتنی بر وای‌فای در حال حاضر به مدل‌های دوبعدی افراد محدود شده است، با این حال، پژوهشگران امیدوارند به توسعه آن ادامه دهند تا بتوانند شکل‌های سه‌بعدی انسان را پیش‌بینی کنند.

این تیم ادعا می‌کند که این دستگاه، جایگزینی ارزان و «سازگار با حفظ حریم خصوصی» برای دوربین‌ها و لیدارها است، زیرا تصویر واضحی از اشخاص ارائه نمی‌دهد.

دانشمندان خاطرنشان کردند که کاربردهای احتمالی آن، شامل کمک به افراد مسن است که به آن‌ها امکان می‌دهد به‌طور مستقل به زندگی ادامه دهند.

آن‌ها نوشتند: «ما بر این باوریم که سیگنال‌های وای‌فای می‌توانند به‌عنوان جایگزینی فراگیر برای تصاویر آر‌جی‌بی (دوربین) برای تشخیص انسان در موارد خاص عمل کنند.»

«اکثر خانوارها در کشورهای توسعه‌یافته در حال حاضر در خانه وای‌فای دارند و این فناوری ممکن است به‌منظور نظارت بر سلامت افراد مسن یا فقط برای شناسایی رفتارهای مشکوک در خانه، توسعه داده شود.»
کد مطلب: 71637
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام