پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۹

کشف سرنخ‌های جدید درباره اولین اتفاقات بعد از مهبانگ

ایتنا - دانشمندان امیدوارند که نخستین نور را از آن کهکشان‌های اولیه ببینند.
کشف سرنخ‌های جدید درباره اولین اتفاقات بعد از مهبانگ

دانشمندان در آشکارسازی یک سیگنال مهم از فضا ناکام مانده‌اند- و از این تلاش ناموفق برای توضیح برخی از ابتدایی‌ترین بخش‌های گیتی استفاده کردند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، ناتوانی در دریافت سیگنال به پژوهشگران این امکان را داده است که از وجود نخستین کهکشان‌ها بهتر سر در بیاورند. این یکی از اولین دفعاتی است که آن‌ها توانسته‌اند دوره‌ای را بررسی کنند که با نام «سپیده‌دم کیهانی» شناخته می‌شود، زمانی که نخستین ستارگان و کهکشان‌ها به وجود آمدند.

دانشمندان اینک می‌توانند با استفاده از روشی عجیب و سنت‌شکنانه، محدودیت‌هایی را برای جرم و انرژی خروجی از نخستین ستاره‌ها و کهکشان‌ها تعیین کنند.

محققان در پی سیگنال خاصی بودند که با عنوان خط هیدروژن ۲۱ سانتی‌متری شناخته می‌شود. آن‌ها پس از این‌ که آن را پیدا نکردند، توانستند برخی از سناریوها در مورد آغاز ستارگان و کهکشان‌های گیتی را رد کنند.

آن کهکشان‌ها هنوز به‌طور مستقیم قابل مشاهده نیستند. اما مطالعه جدید، روشی برای سر در آوردن از یکی از مهم‌ترین لحظات کیهان است، زمانی که کیهان از حالتی کاملا خالی، به کیهانی پر از ستاره تبدیل شد.

خط هیدروژن ۲۱ سانتی‌متری یک سیگنال رادیویی است که اتم‌های هیدروژن در گیتی اولیه آن را تولید می‌کنند. دانشمندان می‌توانند از آن برای بررسی کامل جمعیت‌های کهکشان‌های بسیار ابتدایی استفاده کنند.

از برخی جهات، دانشمندان امیدوارند که نخستین نور را از آن کهکشان‌های اولیه ببینند. و پژوهشگران در سال ۲۰۱۸، مقاله‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد این کار را انجام داده‌اند - اما متوجه شدند که این سیگنال به مراتب قوی‌تر از حد انتظار است و این نتایج همچنان مورد مناقشه‌اند.

پژوهشگران در مطالعه جدید، از تلسکوپ رادیویی «ساراس۳» (SARAS3) هند برای یافتن سناریویی استفاده کردند که بتواند توضیح دهد چرا این سیگنال تا این حد شدید و روشن است. اما نتوانستند توضیحی برای آن بیابند.

هرچند، ناتوانی در پیدا کردن آن، به پژوهشگران امکان داد که از کهکشان‌هایی که در وهله اول در پی آن بودند سر دربیاورند. همچنین نشان می‌دهد که پیامدهای قابل توجه آن کشف سال ۲۰۱۸ - مبنی بر اینکه چیزی بسیار غیرمنتظره در گیتی اولیه رخ داده است - درست نیست و دانشمندان می‌توانند به کار روی سناریوهای معمولی‌تر برگردند.

هری بیوینز، دانشجوی دکترا از آزمایشگاه کاوندیش کمبریج و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: «ما به‌دنبال سیگنالی با دامنه مشخص بودیم.» «اما با پیدا نکردن آن سیگنال، می‌توانیم برای شدت آن محدودیت قائل شویم. این به نوبه خود به ما می‌گوید که نخستین کهکشان‌ها به چه میزان درخشان بوده‌اند.»

دانشمندان امیدوارند که این تحقیقات، آغاز دوره جدیدی از تحولات در درک ما از سپیده‌دم کیهانی و آغاز گیتی باشد. به‌عنوان مثال، تلسکوپ فضایی جیمز وب جدید ناسا، خواهد توانست مستقیما کهکشان‌های منفرد را در گیتی اولیه ببیند.

دکتر «الوی د لرا آسدو» از آزمایشگاه کاوندیش کمبریج، یکی از افراد  همکار در سرپرستی این پژوهش در اظهاراتی گفت: «این برای ما یک گام اولیه در چیزی است که امیدواریم، دهه اکتشاف‌ها باشد. اکتشاف‌هایی درباره چگونگی گذار کیهان از تاریکی و تهی بودن، به گستره پیچیده ستارگان، کهکشان‌ها و سایر اجرام آسمانی که امروزه می‌توانیم از زمین ببینیم .