۰
plusresetminus
شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۲

جزئیات آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها

ایتنا - ​​​​​​​طبق آیین نامه حمایت از فریلنسرهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، تسهیلات ویژه ای برای آنها مانند ایجاد پایگاه برای اعتبار سنجی فریلنسرها، بیمه آن‌ها و تسهیلات دیگر درنظر گرفته شده است.
جزئیات آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها


وزیران عضو کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، آیین‌نامه حمایت از آزادکاران فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور را به تازگی تصویب کرده‌اند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، بر این اساس آزادکار یا فریلنسر به شخصیت حقیقی اطلاق می‌شود که در استخدام شرکت یا مجموعه خاصی نیست و به شکل پروژه ای و پاره وقت و به صورت حق الزحمه ای و در داخل کشور برای کارفرماهای مختلف در زمینه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب و کارهای دیجیتال فعالیت می‌کند.

بر این اساس، این آیین نامه از ۱۰ ماده تشکیل شده است و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور طبق یکی از همین مواد موظف شده با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به منظور ایجاد بستر حمایتی و ارتقای مهارت‌های فعالان حوزه آزادکاری در سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به ایجاد پایگاه ثبت اطلاعات آزادکاران اقدام کرده و مجری اعتبارسنجی افراد پایگاه طبق دستورالعمل موضوع تبصره ۱ این ماده است.

در تبصره یک ماده ۲ این آیین‌نامه ذکر شده است به منظور رعایت منصفانه بودن و شفافیت قراردادهای کاری و حقوق طرفین، دستورالعمل نظارت بر پایگاه و سکوهای نرم‌افزاری و اعتبارسنجی افراد عضو پایگاه با رعایت قوانین توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه احتماعی، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد، معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری تدوین و توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ می‌شود.

این ماده تبصره دیگری دارد که طبق آن کلیه سکوهای نرم‌افزاری ارائه خدمات آزادکاری می‌توانند از خدمات اعتبارسنجی و حمایتی پایگاه برخوردار شده و در چارچوب دستورالعمل فوق تبادل داده و اطلاعات کنند. ماده سه این آیین نامه دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده که برای دریافت خدمات مشاوره یا حرفه‌ای در سطح معاملات کوچک و متوسط می‌توانند با رعایت ماده ۲۴ آیین‌نامه خرید خدمات مشاوره موضوع تصویب‌نامه سال ۱۳۸۸ و اصلاحات بعدی آن از توانمندی افراد اعتبارسنجی شده در پایگاه استفاده و نسبت به عقد قرارداد و برون‌سپاری فعالیت‌های تخصصی اقدام کنند.  

همچنین در تبصره این ماده آمده که انعقاد قرارداد دستگاه‌های اجرایی با افراد حقیقی اعتبارسنجی شده در پایگاه بلامانع بوده و به عنوان تامین‌کننده خدمات کارشناسی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت پذیرفته می‌شوند. 

در ماده پنجم آیین نامه حمایت از حمایت از فریلنسرهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، مشخص شده که آزادکاران عضو پایگاه می‌توانند علاوه بر ضمانت‌های موضوع ماده ۴ آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی موضوع تضویب‌نامه شماره ۱۲۳۴۰۲/ت ۵۰۶۵۹ه در تاریخ آذر سال ۱۳۹۴ و اصلاحات بعدی آن، سفته (ترجیحا الکترونیکی) را نیز ارائه کنند.  

طبق ماده ششم این آیین نامه بانک مرکزی  مکلف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری و سازمان توسعه تجارت ایران، مقررات مربوط به مبادلات مالی و ارزی اشخاص اعتبارسنجی شده در پایگاه را با اولویت کشورهای منطقه و همسایه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه با رعایت قوانین تدوین و ابلاغ کند.

گفتنی است این آیین‌نامه ارائه تسهیلاتی را هم برای فریلنسرها در نظر گرفته است. در ماده ششم این آیین‌نامه، صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری بانک‌های عامل مجاز شده، سازوکاری برای اعطای تسهیلات به سکوهای آزادکاری که مشمول دریافت تسهیلات از صندوق یادشده هستند، برای حمایت از اشخاص اعتبارسنجی شده در پایگاه، طراحی و اجرا کنند.

اما در ماده هفتم گفته شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به تدوین دستورالعمل بیمه تامین اجتماعی آزادکاران و اجرای آن از طریق سازمان تامین اجتماعی اقدام کند.

از سوی دیگر وزارت ارتباطات طبق ماده هشتم آیین‌نامه حمایت از فرینلسرها، موظف است زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب افراد اعتبارسنجی شده در پایگاه را فراهم کند.  

اما در ماده نهم این آیین‌نامه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری و وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری، با استفاده از ظرفیت سکوهای آزادکاری و به منظور ارائه خدمات مشاوره امور قراردادی، بازاریابی، حقوقی و بیمه‌ای با رعایت قوانین نسبت به ایجاد میز خدمت آزادکاری در پارک‌های علم و فناوری کشور، مراکز نوآوری یا سایر مکان‌های مرتبط ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه اقدام کنند.  

 طبق ماده ۱۰،  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد و معاونت علمی، ناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری نسبت به طراحی دوره‌های مهارتی کوتاه مدت تخصصی مورد نیاز فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با اقتصاد رقومی یا همان دیجیتال و فعالان این حوزه اقدام کند. همچنین در این ماده گفته شده دوره های طراحی شده با استفاده از ظرفیت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دانشگاه جامع علمی کاربردی و مراکز آموزش تخصصی بخش غیر دولتی اجرایی خواهد شد.  

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق تبصره این ماده می‌گوید با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری موظف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه برنامه‌ای برای تربیت مربی دوره‌های مهارتی مذکور و مشاور کسب‌وکار در حوزه اقتصاد دیجیتال تدوین و آن را از طریق مراجعه ذی‌صلاح و واجد شرایط از جمله پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا کند.
کد مطلب: 70727
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام