۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۵

وزیر ارتباطات: اینترنت قطع نخواهد شد

ایتنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های فیلترشده حضور ندارد، گفت: تا وقتی پلتفرمی برای عموم مردم غیر قابل دسترس باشد، بدون استفاده از ابزارهای غیرقانونی مانند فیلترشکن، بنده هم در آن پلتفرم‌ها حضور پیدا نمی‌کنم.
وزیر ارتباطات: اینترنت قطع نخواهد شد


عیسی زارع‌پور در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره حضور مسوولان در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند توییتر بیان کرد: این تصمیمات عجیب و غریب در گذشته گرفته شده است. البته دولت هم درباره اینکه شبکه اجتماعی باز یا بسته شود، نقش پررنگی دارد اما اگر من در گذشته در موقعیت تصمیم‌گیری قرار داشتم، حتما تصمیمات دیگری می‌گرفتم که با وضعیت موجود متفاوت بود. به هر حال گذشته را نمی‌شود نقد کرد و این دوگانگی‌ها باید یک جا تمام شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، وزیر ارتباطات ادامه داد: من گفته‌ام تا وقتی پلتفرمی برای عموم مردم غیر قابل دسترس باشد، بدون استفاده از ابزارهای غیرقانونی مانند فیلترشکن، بنده هم در آن پلتفرم‌ها حضور پیدا نمی‌کنم. البته من در مدتی که در ژنو بودم، یک اکانت توییتر از ۱۰ سال پیش داشتم که به زبان انگلیسی از مواضع جمهوری اسلامی حرف زدم و گفتم که پلتفرم‌های جهانی باید به قوانین محلی احترام بگذارند. البته برای رفع شبهه بگویم زمانی که در ژنو بودم، بدون استفاده از فیلترشکن توییت کردم که البته توییتر هم بلافاصله اکانت را مسدود کرد.

تصمیم درباره حذف فیلترینگ، باید جمعی گرفته بود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینک همیشه این خط قرمز را داشتم که به عنوان وزیر ارتباطات در هیچ شبکه اجتماعی فیلترشده حضور نداشته باشم، ادامه داد: اما تکلیف بقیه هم با خودشان است. البته این رویه‌ای است که باید اصلاح شود. من در جلسه اول دولت هم گفتم که مطابق با قسم‌نامه‌مان باید به قانون پایبند باشیم. یکی از مزایای قانون هم این است که فعالیت‌هایمان را در شبکه‌های اجتماعی قانونی سامان دهیم. هرچند این تصمیمی است که باید جمعی گرفته شود.

زارع‌پور درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد: نکته اول اینکه ما ظرفیت و دانش فنی لازم را داریم و می‌توانیم پلتفرم‌های بومی خودمان را داشته باشیم، همچنانکه جوانان متخصص، کشور را از پلتفرم‌های خارجی در خیلی حوزه‌ها بی‌نیاز کردند. دبیر کل اتحادیه مخابرات هم اشاره کردند که مایه خوشحالی است که ایران، پلتفرم‌های بومی دارد و جزو معدود کشورهایی است که پلتفرم‌هایی باکیفیت دارد. ما می‌دانیم که اگر پلتفرم باکیفیت داشته باشیم، مردم از آن استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: برنامه ما در وزارت ارتباطات این است که در همه موضوعات، نه فقط پیام‌رسان‌ها، هر آنچه که ظرفیت فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم وجود دارد را به کار بگیریم تا طعم شیرین استفاده از فناوری را به مردم بچشانیم. راهبرد دولت سیزدهم هم این است که حداکثر استفاده از فناوری را داشته باشد که زندگی را برای مردم تسهیل کند. ما دنبال این هستیم که کمک کنیم کیفیت پیام‌رسان‌ها ارتقا پیدا کند و این پلتفرم‌ها از سال ۱۳۹۶ با فیلتر تلگرام، ارتقا یافتند. البته ما معتقدیم کشور به پنج پیام‌رسان نیاز ندارد و باید یکی دو پلتفرم قوی باکیفیت باشند و در ماه‌های آینده هم اتفاقات خوبی از تماس‌های صوتی و تصویری روی این پیام‌رسان‌ها تا تماس با تلفن ثابت اتفاق خواهد افتاد.

طرح صیانت به نظام تنظیم‌گری فضای مجازی تبدیل شده است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت طرح صیانت، بیان کرد: از زمانی که به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شدم به این طرح ورود پیدا کردم و برای اصلاح آنچه به عنوان طرح صیانت شناخته شد، گام برداشتم. در آخر خط عنوان و محتوایات این طرح تغییر کرد و به نظام تنظیم‌گری فضای مجازی تبدیل شد. اکنون مسیر تصویب این طرح دچار وقفه شده و من می‌خواهم این اطمینان را به مردم بدهم که هیچ‌کسی در بین تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان و مدیران جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطعی اینترنت نیست.

زارع‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: اما فضای مجازی نیاز به قانون دارد؛ زیست خیلی از حوزه‌ها به فضای مجازی آمده است ما نمی‌توانیم در جایی که نیاز مردم را برطرف می‌کند، خرید و فروش مردم روی آن انجام می‌شود یا آموزش از طریق آن انجام می‌گیرد، دارای یک فضای بی‌قاعده باشیم. همه جای دنیا برای فضای مجازی قاعده وضع شده است.

وی در مورد اینترنت کودک و نوجوان، توضیح داد: در هیچ جایی از دنیا پدر و مادرها بچه‌ها را به این بی‌پناهی که ما در فضای مجازی بچه‌ها را رها می‌کنیم، رها نمی‌کنند. فضای مجازی فضای بسیار گسترده‌ای است که در کنار فرصت‌های بسیار، تهدیداتی هم دارد و در کل دنیا برای این تهدیدات چاره‌اندیشی شده است. از این رو برای حمایت از کودکان در این فضا، ابزار کنترلی در اختیار خانواده‌ها قرار داده شده بتوانند از بچه‌های خود مراقبت کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این کارها فانتزی و نمایشی نیست، گفت: همه پلتفرم‌های مطرح دنیا اکانت کودک و ابزار کنترل والدین روی پلتفرم خود راه‌اندازی می‌کنند تا پدر و مادرها روی محتوایی که در اختیار کودکان‌شان قرار می‌گیرد نظارت داشته باشند. همین حالا هم ابزارهای مختلفی برای کنترل والدین روی محتوای مورد استفاده از سمت کودکان وجود دارد؛ اما متاسفانه پدرومادرهای ایرانی از آن بی‌اطلاع هستند.

به دنبال تخصصی کردن استفاده از اینترنت هستیم
زارع‌پور در پاسخ به اینکه آیا ارائه اینترنت کودکان همان اجرای طرح صیانت است، گفت: اول اینکه الان چیزی به اسم طرح صیانت وجود ندارد پس اینترنت کودک ربطی به طرح صیانت ندارد. رییس جمهوری هم به این نکته اشاره کردند که در هیج جای دنیا اینترنتی که در اختیار یک بزرگسال است همان اینترنتی نیست که در اختیار یک کودک قرار می‌گیرد. نیاز این دو گروه متفاوت است.

وی با بیان اینکه ارائه اینترنت مخصوص کودکان یک جور تخصصی کردن استفاده از اینترنت است که حالا با اینترنت کودک شروع شده، افزود: همچنین در آینده نزدیک به دنبال این هستیم که برخی از سکوهای فیلترشده را برای یکسری از اقشار خاص که به این سکوها احتیاج دارند، با هماهنگی دستگاه مختلف در اختیارشان بگذاریم. ما می‌خواهیم گشایشی داشته باشیم تا یک سری پلتفرم‌های فیلتر شده برای گروه‌هایی مانند اساتید و خبرنگاران در دسترس باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد به اینکه برخی ارائه اینترنت به کودکان را به قطع اینترنت ارتباط می‌دهند و اینکه دولت می‌خواهد طرح صیانت را اجرا کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطع اینترنت نیست، در دولت شبکه پرسرعت، باکیفیت با سرعت نور جزیی از طرح‌هایی است که برای اجرای آن تلاش می‌کنیم. اما باید به دنبال این باشیم که هر آنچه ظرفیت در داخل کشور است را استفاده کنیم تا پلتفرم‌های بومی خودمان را هم داشته باشیم.

مشکلی در تامین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم
زارع‌پور درباره افت کیفیت و سرعت اینترنت اظهار کرد: سرعت اینترنت به عوامل مختلفی مربوط است. از تلفن همراه کاربر و مودم مصرفی وی گرفته تا سایت‌های BTS، شبکه انتقال مخابرات و شبکه زیرساخت، همگی روی سرعت اینترنت تاثیرگذار هستند. بخشی از این مجموعه عوامل مانند تامین ارتباطات بین‌الملل و افزایش کیفیت شبکه در اختیار ما قرار دارد. عده‌ای شبهه وارد می‌کنند که دولت سیزدهم در واردات پهنای باند محدودیت ایجاد کرده است، اما باید بگویم در حال حاضر ما مشکلی در تامین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم و اصلا چنین بحثی وجود ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره شبکه زیرساخت کشور و افزایش ظرفیت آن گفت: هر چقدر پهنای باند نیاز کشور باشد تامین می‌کنیم و منابع مختلفی برای تامین اینترنت از مسیرهای مختلف و شرکت‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم تا اگر قطعی پیش آمد، ظرفیتی برای جایگزینی داشته باشیم. بهمن‌ماه پارسال قراردادی با یک کنسرسیومی ایرانی منعقد کردیم که به این واسطه ۷۰ درصد به ظرفیت کل شبکه زیرساخت کشور در مدت زمان هشت ماه اضافه کنند. فرآیند این کار آغاز شده و تا مهرماه ۷۰ درصد به ظرفیت کل زیرساخت گذشته اضافه می‌شود؛ یعنی آنچه در ۱۵ سال گذشته انجام شده بود ما در مدت هشت ماه ظرفیت چند برابری اضافه می‌کنیم.

زارع‌پور درباره دلایل افزایش ظرفیت شبکه زیرساخت کشور اظهار داشت: با اینکه شبکه مادر زیرساخت ظرفیت مورد نیاز خود را دارد اما از آنجایی که قصد به سرانجام رساندن پروژه بزرگ واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به کاربران  و کسب و کارها را داریم، نیاز است خودمان را برای بالا بردن سرعت دسترسی و تقاضا زیادی که از سوی کاربران وجود دارد، آماده کنیم.

در بعضی از استان‌ها شبکه مخابراتی ما فرسوده است
وی درباره تاثیر افزایش ظرفیت شبکه زیرساخت به تجربه کاربران در استفاده از اینترنت، گفت: به‌طور قطع تاثیرگذار است و سرعت بهبود پیدا می‌کند. البته گلوگاه ما شبکه مادر، مخابراتی نیست. آنچه که در اختیار بخش خصوصی است یعنی شبکه تجمیع مخابرات، شبکه داخل شهرها و داخل استان‌ها، بین شهرها نزدیک به ۱۰-۱۲ سال است که متاسفانه به‌روز نشده است و در بعضی از استان‌ها شبکه مخابراتی ما فرسوده و نیاز به بازسازی فوری دارد. سال‌ گذشته کمک‌هایی به شرکت مخابرات کردیم تا بخشی از شبکه خودش را بازسازی کند، در حالی که این وظیفه ما نیست و بخش خصوصی باید خودش این کار را انجام دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: مشکل اصلی این است که بار اصلی ترافیک کشور که باید روی شبکه ارتباطات ثابت باشد، در سال‌های گذشته از آنجایی که شبکه ثابت توسعه پیدا نکرده، به شبکه تلفن همراه منتقل شده است. ارتباط همراه هم محدودیت دارد و اگر ترافیک آن از یک حدی بالاتر برود کیفیت اینترنت همراه کاهش پیدا می‌کند. گره اصلی و مسئله سرعت اینترنت کشور همین جاست که بار ترافیکی را شبکه همراهی به دوش می‌کشد که ذاتا برای این کار طراحی نشده است.

زارع‌پور درباره اقدامات دولت برای افزایش سرعت اینترنت و کاهش بارترافیکی از روی شبکه همراه، بیان کرد: اقدام نخست واگذاری ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری تا پایان سال ۱۴۰۴ برای ۸۰ درصد خانوارهای کشور است. این کار در کشورهای دیگر با گستره جغرافیایی ایران نزدیک به هفت تا هشت سال طول کشیده و قرار است ما این کار را در مدت مدت سه سال انجام بدهیم.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف، بسته‌های حمایتی را برای اپراتورها در نظر گرفته‌ایم. ما باید فیبر را به در خانه‌های مردم ببریم. سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه‌ای و چند ۱۰ برابر سرعت فعلی در اختیار کاربران قرار بگیرد. آمارهایی که از اپراتورها داریم، نشان می‌دهد واقعا وضعیت اینترنت نسبت به گذشته بدتر نشده، اما نیاز است در این حوزه تلاش بیشتری انجام شود. اکنون کیفیت سرویس‌ها در حال افزایش است و مراجع جهانی هم نشان می‌دهد که سرعت اینترنت کشور رو به کاهش نیست اما متناسب با نیاز مردم نیز افزایش پیدا نکرده است.

کیفیت اینترنت کاهش پیدا نکرده است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در یک سال گذشته کیفیت اینترنت کاهش پیدا نکرده است، گفت: دولت سیزدهم فناوری اطلاعات را یک فرصت می‌بیند. شاه‌راه‌های جدید فیبرنوری هستند. زیرساخت توسعه در همه بخش‌ها، ایجاد یک شبکه ارتباطی پرسرعت و با کیفیت است، کسی که برنامه دارد تا فیبرنوری را در خانه مردم ببرد هیچ وقت به دنبال این نیست که سرعت اینترنت را کم کند. ما بیکار ننشسته‌ایم و روز به روز تلاش می‌کنیم.

زارع‌پور تاکید کرد: سال گذشته فرکانس ۲۳۰۰ را به اپراتورهای همراه واگذار کردیم. بعضی از اپراتورها تجهیزات لازم برای استفاده از این فرکانس را وارد کشور کرده یا از تجهیزات بومی استفاده کردند و آن را روی فضای فرکانسی نصب کرده‌اند. طبق گزارشی که از سرعت اپراتورهای همراه منتشر شد، مشخص است که اپراتوری که تجهیزات را وارد و نصب کرده، در سه ماه اخیر توانسته سرعت بیشتری را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

وی ادامه داد: ما امسال واگذاری فرکانس جدید هم خواهیم داشت و منتظر نمانده‌ایم که فیبرنوری راه بیفتد تا دسترسی به کیفیت و سرعت بهتر را به ۳ سال دیگر حواله دهیم، هرچند که این پروژه نیز با سرعت جلو می‌رود. ما در حوزه ارتباطات همراه که زندگی مردم به آن وابسته شده است کارهای اساسی را انجام می‌دهیم. برای نمونه امسال فرکانس ۳ هزار و ۵۰۰ را آماده واگذاری و در اختیار اپراتورها قرار خواهیم داد. اپراتورهای باید تجهیزات خود را روی این فرکانس نصب کنند. هرجا که این فرکانس‌های جدید فعال  شود یعنی مشترکان سرعت‌های بسیار بهتری را تجربه خواهند کرد.

از سال ۱۳۹۵، هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای در حوزه ارتباطات سیار و ثابت نداشیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اصلاح تعرفه‌های اینترنت افزود: بخش قابل توجهی از شبکه در اختیار شبکه بخش خصوصی است. ما نیز ناظر فعالیت اپراتورها هستیم و باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هم سرمایه‌گذاری در این بخش برای فعالان این بازار به صرفه باشد و هم به مردم فشاری وارد نشود. بین حقوق اپراتورها و حقوق مردم وظیفه سختی بر گردن ما گذاشته شده است. از سال ۱۳۹۵ تا الان ما هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای در حوزه ارتباطات سیار و ثابت نداشته‌ایم. در این شرایط این شرکت‌ها می‌خواهند برای توسعه شبکه خود سرمایه‌گذاری کنند. اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه اتفاق نیفتد قطعاً کیفیت شبکه در لایه دسترسی افت پیدا می‌کند. این تصمیمی است که باید گرفته شود.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: ما اگر می‌خواستیم به دنبال محبوبیت باشیم باید تعرفه را همچنان پایین نگه می‌داشتیم، هرچند اکنون نیز تعرفه افزایش پیدا نکرده است. سال ۱۳۹۵ کمیسیون سازمان تنظیم مقررات تعرفه‌ای در بخش ثابت و سیار تصویب کرده که بر اساس آن کف قیمت هر گیگ اینترنت ۳۰۰۰ تومان و سقف آن هم در حدود ۴۰ هزار تومان است. این مصوبه برای این بوده که رقابت بین اپراتورها شکل بگیرد. اپراتورها طبق این مصوبه یک‌سری بسته‌ها زیر کف قیمت تعریف کرده بودند تا در رقابت جلو بیفتند. در همان مصوبه آمده بود که اگر اپراتوری زیر کف بسته تعریف کند باید تا سه سال این روند را ادامه دهد. اپراتورها نیز طبق این مصوبه و برای رقابت بسته‌هایی تعریف کرده بودند که زیر کف قیمت بود تا این اواخر هم فروش این بسته‌ها ادامه داشت.

وی تصریح کرد: در نهایت مدیران عامل اپراتورها چندین بار به وزارت ارتباطات آمدند و اعلام کردند در شرایط فعلی آن‌ها منابع لازم برای توسعه شبکه خود را ندارند و قیمت بسیاری از تجهیزات وارداتی نیز افزایش داشته است. این در حالی است که در پنج سال گذشته آن‌ها امکان تغییر تعرفه را نداشته‌اند. ما به آن‌ها اجازه دادیم که فقط قیمت بسته‌های زیر کف قیمت را افزایش دهند. اما در ادامه درخواست بعدی این فعالان این بود که بسته‌های جدید با تعرفه‌های جدید را معرفی کنند که در اینجا ما مخالفت کردیم و گفتیم اگر تضمین می‌دهید که کیفیت شبکه افزایش پیدا کند، ظرف مدت شش ماه در کنار افزایش کیفیت پوشش ۱۰۰درصدی نسل چهارم اینترنت در کشور اتفاق بیفتد و در کنار همه این‌ها توسعه نسل پنجم اینترنت نیز به حد مناسبی برسد، تعرفه‌ها را افزایش بدهیم.

خط قرمز ما، افزایش کیفیت شبکه است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه خط قرمز ما افزایش کیفیت شبکه است، افزود: به هیچ وجه به دنبال افزایش سود اپراتورها نیستیم. افزایش تعرفه تا یک حدی معقول است اما باید توازنی بین نیاز مردم فشار اقتصادی که به مردم وارد می‌شود برقرار کرد. ما صرفاً به دنبال کیفیت هستیم اگر تضمین بدهند که کیفیت را افزایش می‌دهند ما برای افزایش تعرفه با آن‌ها همراهی می‌کنیم در غیر این صورت هیچ افزایش تعرفه‌ای صورت نمی‌گیرد. قرار است به زودی اپراتورها بسته‌های بلندمدت شش ماهی نیز معرفی کنند.

زارع‌پور همچنین درباره تغییر تعرفه‌های پستی، بیان کرد: تعرفه‌های پستی از سال ۹۸ ثابت مانده و تغییری نکرده و این در حالی است که طبق آمار بانک مرکزی بیش از ۱۰۰ درصد تورم در کشور وجود داشته است. پست یک شرکت دولتی است ولی همه هزینه‌های خود را از طریق تعرفه‌هایی که دریافت می‌کند پوشش می‌دهد. در این سه سال تعرفه‌های پست ثابت مانده بود. براساس تورم باید بین ۱۲۰ درصد تعرفه‌های پستی افزایش پیدا می‌کرد اما در کمیسیون سازمان تنظیم مصوبه‌ای تصویب شد که حداکثر بین ۲۰ تا ۴۰ درصد برای مردم و ۲۰ تا ۵۰ درصد تعرفه پست برای دستگاه‌های دولتی افزایش پیدا کند تا پست بتواند زیرساخت‌های خود را توسعه بدهد.

وی ادامه داد: این افزایش تعرفه تاثیر بدی روی کسب‌وکارها نداشته است، هر چند در روزهای اول اجرای این مصوبه اشتباهی در سیستم نرخ‌گذاری شرکت پست صورت گرفته بود که بعضا تعرفه تا ۷۰ و ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. در همان زمان جلوی این اتفاق گرفته و سامانه‌ای راه‌اندازی شد تا مردم اعتراض‌های خود به پرداخت هزینه اضافه پست را مطرح کنند و در نهایت بعد از بررسی پول اضافی که از مردم گرفته شده بود به آن‌ها بازگردانده شد.
کد مطلب: 68966
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
« و من می‌خواهم این اطمینان را به مردم بدهم که هیچ‌کسی در بین تصمیم‌گیران، تصمیم‌سازان و مدیران جمهوری اسلامی ایران به دنبال قطعی اینترنت نیست»
انشااله که همینطور است و در آینده مردم با خلاف این گفتار مواجه نشوند که نتیجه ای غیر از تخریب پل ارتباط و اعتماد بین مردم و دولت ها خواهد بود.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام