۰
plusresetminus
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۰

آیا زنبورها پس از نیش زدن، واقعاً می‌میرند؟

ایتنا - اغلب گفته می‌شود اگر زنبوری شما را نیش بزند، می‌میرد. اما آیا این مطلب واقعاً درست است؟
آیا زنبورها پس از نیش زدن، واقعاً می‌میرند؟
در یک کلام، باید گفت بطور کلی، نه. با اینکه برخی از زنبورها بدون شک می‌میرند، اما برخی دیگر نمی‌میرند. جالب آنکه برخی از گونه‌های زنبور عسل حتی قادر به نیش زدن نیستند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، آلیسون ری (دانشجوی دکترای علوم زیستی در دانشگاه پنسیلوانیا) می‌گوید: «تقریباً ۲۰ هزار گونه زنبور در سراسر جهان وجود دارد؛ ولی همه آنها نیش نمی‌زنند».
 
اما در مورد زنبورهایی که نیش می‌زنند چطور؟ چه چیزی برخی را قادر می‌سازد پس از آزاد کردن سلاح دفاعی خود زنده بمانند، و چه چیزی باعث می‌شود مابقی از بین بروند؟
 
زنبورهای عسل (که به گفته ناگر حدود ۱۰ گونه از آنها وجود دارد) هنگام نیش زدن سایر حشرات یا عنکبوت‌ها نمی‌میرند و این تهاجم امر تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که زنبور فکر کند کندویش مورد حمله قرار گرفته است. نیش به طور کلی می‌تواند اسکلت بیرونی نسبتاً نازک حشره را سوراخ کند و می‌توان آن را بدون آسیب خارج کرد.
 
ری می‌گوید: «زمانی که زنبور بعد از نیش زدن به فردی شروع پرواز می‌کند، نیش باقی می‌ماند و اندام‌های روده کشیده و جدا می‌شوند و عملاً زنبور را تخلیه می‌کنند». نایگر نیز می‌گوید: «بدین‌ترتیب زنبوری که اکنون سوراخی در شکم خود دارد ممکن است چند ساعت پس از نیش زدن زنده بماند، اما در نهایت تسلیم از دست دادن مایعات و نارسایی اندام‌های داخلی می‌شود».
 
نایگر زمانی تحقیقاتی را به انجام رساند تا تأیید کند که زنبورهای عسل پس از نیش زدن به هدفی شبیه انسان، قادر به زنده ماندن نیستند.
 
او گفت: «من بیش از ۲۰۰ زنبور را که هدف را نیش زده بودند علامت زدم صبح روز بعد، شاهد زنده بودن حتی یک زنبور هم نبودم».
 
با این حال، زنبورهای دیگر پس از نیش زدن به انسان می‌توانند زنده بمانند، زیرا نیش‌های متفاوتی نسبت به زنبورهای عسل دارند. ری اظهار می‌دارد: «برخی از زنبورها نیش صاف دارند و بنابراین می‌توانند چندین بار بدون مرگ نیش بزنند».
کد مطلب: 68743
برچسب ها: زنبور نیش زدن
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام