۰
plusresetminus
جمعه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۲۲

نخستین تصویر از سیاهچاله غول‌پیکر راه شیری

ایتنا - این تصویر که در پرتو امواج رادیویی زیر میلی‌متری گرفته شده است، تأیید می‌کند که سیاهچاله‌ای در قلب کهکشان راه شیری وجود دارد که از گاز هیدروژن تغذیه می‌کند.
نخستین تصویر از سیاهچاله غول‌پیکر راه شیری
تلسکوپ افق رویداد (EHT) نخستین تصویر تاریخی از سیاهچاله غول‌پیکر واقع در مرکز کهکشان راه شیری را گرفته است.
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، این تصویر که در پرتو امواج رادیویی زیر میلی‌متری گرفته شده است، تأیید می‌کند که سیاهچاله‌ای در قلب کهکشان راه شیری وجود دارد که از گاز هیدروژن تغذیه می‌کند.
 
فریال اوزل (اخترفیزیکدان دانشگاه آریزونا) در جریان همایش خبری بنیاد ملی علوم آمریکا گفت: «تاکنون برای اثبات اینکه این غول در مرکز کهکشان ما یک سیاهچاله است، تصویر مستقیمی در دست نداشتیم. اما این یک حلقه روشن که فضای تاریک را احاطه کرده، نشانه‌ای از سایه سیاهچاله واقع در مرکز کهکشان راه شیری است.»
 
در سال ۲۰۱۹، یعنی زمانی که تلسکوپ افق رویداد موفق به تهیه نخستین تصویر از افق رویداد یک سیاهچاله (سیاهچاله واقع در مرکز کهکشان بیضی‌شکل فعال مسیه ۸۷) شد، بسیار جنجال به‌پا کرد. همزمان با جمع‌آوری داده‌هایی که به این تصویر منتهی شد، تلسکوپ افق رویداد مشاهداتی هم از Sagittarius A* انجام داد.
گفتنی است Sagittarius A* نامی است که به سیاهچاله ابرپرجرم راه شیری داده شده است. با این حال، تهیه تصویری از Sagittarius A* به مراتب دشوارتر از تهیه تصویر از سیاهچاله کهکشان M87 بود.
 
نخستین تصویر از سیاهچاله غول‌پیکر راه شیری
 
جوّ مملو از آب کره زمین می‌تواند امواج رادیویی زیر میلی‌متری را که تلسکوپ افق رویداد به آنها اتکا دارد، جذب کند. علاوه بر این، گاز و غبار واقع در فاصله ۲۷ هزار سال نوری میان ما و سیاهچاله Sagittarius A* می‌تواند امواج زیر میلی‌متری را پراکنده کند و تصویر را تار و مخدوش نماید.

گفتنی است سیاهچاله M87 اشتهای سیری‌ناپذیری دارد و با این حال، روشن و نورانی به نظر می‌رسد؛ چون گاز هیدروژن بسیار زیادی مصرف می‌کند.
 
آقای اوزل می‌گوید: «دست یافتن به این تصویر کار آسانی نبود؛ در واقع چندین سال طول کشید تا این تصویر اصلاح شد و آنچه را که مشاهده می‌شد، به تأیید رسید.»
 
گفته می‌شود مشاهدات آتی بر تهیه تصاویر دقیق‌تر متمرکز خواهند بود تا بهتر بتوانیم به فیزیک حاکم بر آشفتگی موجود در حلقه اطراف این سیاهچاله پی ببریم، و همچنین درک کنیم که این سیاهچاله چطور بر محیط اطراف خود در کهکشان اثر می‌گذارد.
 
کد مطلب: 68501
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام