۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۸

شروط ۳ گانه وزارت ارتباطات برای افزایش قیمت اینترنت

ایتنا - خط قرمز ما در وزارت ارتباطات ارتقا کیفیت و سرعت ارتباطات است ما به دنبال افزایش درآمد و سود اپراتورها نیستیم.
شروط ۳ گانه وزارت ارتباطات برای افزایش قیمت اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعرفه‌های اینترنت از سال ۱۳۹۵ تاکنون با وجود چند برابر شدن قیمت‌ها، ثابت مانده، گفت: اپراتورها معتقدند که امکان توسعه خدمات را ندارند زیرا درآمدها آن‌ها ثابت مانده و هزینه‌ها چند برابر شده بنابراین خواستار افزایش تعرفه هستند که وزارت ارتباطات فعلا با درخواست آن‌ها موافقت نکرده البته اجازه حذف بسته‌هایی که بهای آن‌ها کمتر از کف قیمت بوده‌، صادر شده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، عیسی زارع‌پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن، گفت: در جلسه امروز سوالات و دغدغه‌های نمایندگان مطرح شد که بخشی از این دغدغه‌ها ناظر به دسترسی مردم در روستاها به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات بود.

وی افزود: هنگامی که ما کار را شروع کردیم از مجموع ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار،  ۷۵۰۰ روستا در کشور یا فاقد دسترسی بودند یا کیفیت دسترسی آن‌ها پایین بود که در حال حاضر این عدد به حدود ۵ هزار و ۵۰۰ روستا رسیده و حدود ۲ هزار روستا طی ۱۰ ماه فعالیت ما، به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

این عضو کابینه سیزدهم با بیان اینکه به نمایندگان مجلس قول دادیم که تا پایان سال ۱۴۰۱ و حداکثر تا پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۲، سایر روستاها نیز متصل شوند، اضافه کرد: اکنون بخش زیادی از زندگی مردم چه در روستا و چه در شهر به فضای مجازی و اینترنت وابسته شده و ما به عنوان یک حق برای عموم مردم در حال پیگیری این موضوع هستیم.

زارع‌پور با بیان اینکه بخش دیگری از نگرانی نمایندگان در نشست امروز مربوط به موضوعات شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک، حوزه فضایی و اقتصاد دیجیتال بود، ادامه داد: در جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حوزه‌های مذکور ارائه شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ابتدای اردیبهشت ماه دولت برای توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کار تصمیم مهم و راهبردی گرفت زیرا نسخه شفابخش حل مشکلات اینترنت کشور، توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری است به این معنا که باید فیبر نوری به تک به تک منازل مردم برسد که متاسفانه اکنون حدود ۲ درصد مردم به این امکان دسترسی دارند.

طبق اعلام خانه ملت، زارع‌پور تصریح کرد: هدف‌گذاری شده که تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش در این زمینه ایجاد شود که اقدامات عملی آن از سال گذشته شروع شده و تاکنون بیش از ۱.۲ میلیون پورت در کشور راه اندازی شده البته تعداد استفاده‌کنندگان آن کمتر است و نیاز به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: براساس تصمیم دولت مقرر شد، بخشی از سهم درآمد دولت از درآمد اپراتورهای تلفن همراه صرف این پروژه شود یعنی دولت از ۲۸ درصد سهم خود، ۸ واحد درصد برای توسعه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها هزینه شود.

شروط ۳ گانه وزارت ارتباطات برای افزایش قیمت اینترنت
این عضو کابینه سیزدهم درباره تغییر نرخ اینترنت، تصریح کرد: تعرفه‌های اینترنت ثابت و تلفن همراه از سال ۱۳۹۵ تاکنون با وجود چند برابر شدن، ثابت مانده است؛ وزارت ارتباطات به دنبال ارتقا کیفیت شبکه است اما از آنجا که سرمایه‌گذاری برای توسعه توسط بخش خصوصی یعنی اپراتورها انجام می‌شود، این شرکت‌ها مطرح می‌کنند که امکان توسعه وجود ندارد زیرا درآمدها ثابت مانده و هزینه‌ها چند برابر شده است و از وزارت ارتباطات درخواست افزایش تعرفه دارند.

زارع‌پور اضافه کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلا با درخواست آن‌ها موافقت نکرده اما اجازه حذف بسته‌هایی که براساس مصوبه سال ۱۳۹۵ کمیسیون تنظیم مقررات کمتر از کف قیمت بوده‌اند را داده اما برای ارائه بسته‌های جدید ما این موضوع را منوط به افزایش کیفیت کردیم به این معنا که این شرکت‌ها ظرف ۳ سال آینده سرعت را دو برابر کنند، پوشش ۴g را صد درصد کنند و ۱۰ درصد ارتباطات نیز مبتنی بر نسل ۵ شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: اپراتورها باید برنامه خود برای تحقق این اهداف را ارائه کنند در صورتی که این اتفاق رخ دهد ما اجازه معرفی بسته‌های جدید با تعرفه‌های جدید را مشروط بر اینکه فشار به مردم وارد نشود، خواهیم داد خط قرمز ما در وزارت ارتباطات ارتقا کیفیت و سرعت ارتباطات است ما به دنبال افزایش درآمد و سود اپراتورها نیستیم.
کد مطلب: 68468
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام