۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۹

وزیر ارتباطات : توسعه شبکه ملی اطلاعات در اولویت وزارت ارتباطات است

ایتنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: وزارت ارتباطات در این دوره وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات خواهد بود و تمام بخش‌ها باید وظایف خود را تحت توسعه این شبکه دیده و بنده شخصا مسئولیت این موضوع را برعهده گرفته ام.
وزیر ارتباطات : توسعه شبکه ملی اطلاعات در اولویت وزارت ارتباطات است


عیسی زارع پور در جریان جلسه علنی امروز مجلس و بررسی عملکرد وازارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: ما در چند حوزه برنامه تحولی  را پیش بینی کرده و در زمان رای اعتماد خدمت نمایندگان ارائه شد. تحقق شبکه ملی اطلاعات هوشمندسازی دولت، اقتصاد دیجیتال، توسعه ارتباطات، امنیت فضای مجازی و صنعت فضایی از جمله این حوزه ها است. شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور یکی از راهبردی‌ترین طرح‌هایی است که باید به سرعت دنبال شود علی‌رغم زحمات صورت گرفته در این حوزه ما وضعیت مطلوبی نداریم.

به گزارش ایتنا از ایسنا،  وی در ادامه گفت: این طرح عظیم و کلان بیش از ۱۰ سال است که در کشور  به صورت جدی مطرح شده، اما در سال گذشته شورای عالی فضای مجازی تکالیف دستگاه‌های مختلف در تحقق شبکه ملی اطلاعات را مشخص کرد. محور همه فعالیت‌ها در بحث فناوری اطلاعات شبکه ملی اطلاعات است و بنده قول می دهم وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در این دوره وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات باشد.  بنده شخصا مسئولیت این پروژه را برعهده گرفته و شورایی پیش بینی شده است هر هفته جلسات این شورا برگزار شده و بیش از ۱۲۰ پروژه برای اجرای شبکه ملی اطلاعات پیش بینی شده و هر هفته پیشرفت این پروژه ها رصد می شود.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: هر هفته میزان پیشرفت پروژه های تعریف شده رصد می شود، اما در خصوص چیستی شبکه اطلاعات باید بگویم که متاسفانه دو هیولا در این حوزه برای مردم و مسوولان ساخته شده است هیولای اول برای مسوولان است که شبکه ملی اطلاعات قابل تحقق نبوده و دست نیفتانی است.  که ان‌شاءالله با تلاش‌های صورت گرفته و تحقق این شبکه شاهد شکست این غول خواهیم بود، غول دوم برای مردم است که اگر این شبکه راه بیفتد دسترسی مردم به اینترنت محدود شده که اصلا این موضوع واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم در شبکه ملی اطلاعات ایجاد شبکه با کیفیت و پرسرعت و امن داخلی است، برنامه ما این است که فیبر نوری را به منازل و کسب و کارهای مردم برده و حتی مردم در روستاها  به این فیبر نوری دسترسی داشته و شبکه ای راه اندازی شود که با سرعت  و کیفیت است اما اجرای پروژه فیبرنوری نیازمند عزم ملی است و همه بخشها باید مانند دوره ای که نهضت گازکشی در کشور راه افتاد پای کار بیایند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: برای رساندن فیبرنوری به منازل نیز چنین نهضتی به راه افتاد و با تحقق این پروژه می توانیم سرویس داخلی امن و مستقل داشته باشیم اگر ما شبکه داخلی خود داشته باشیم دیگر مردم نباید کندی و قطعی اینترنت را تجربه کنند. از سوی دیگر با راه اندازی این پروژه ارتباطات بین المللی ما با کیفیت می شود.

وی افزود:  جمهوری اسلامی می‌خواهد به عنوان هاب منطقه ترانزیت اطلاعات عمل کند و به خاطر موقعیت جغرافیایی بهترین مسیر برای عبور ترافیک شبکه در منطقه است، لذا راهبرد اول ما در توسعه شبکه ملی اطلاعات ایجاد شبکه پرسرعت است و گام بعدی توسعه خدمات رسانی به مردم است، امروز علیرغم همه زحمات صورت گرفته وضعیت خدمات رسانی و سرویس دهی مطلوب نیست. و با آنچه که باید اتفاق می افتد فاصله داریم.

وی تصریح کرد: ما باید بر بستر پرسرعت و امن بسته‌ای از خدمات متنوع را به مردم ارائه دهیم، توسعه خدمات بومی از اولویت‌های ماست، ما سه دسته از خدمات را پیش بینی کردیم دسته اول بحث خدمات دولتی است امروز در برخی از دستگاه های اجرایی جزایر متعددی شکل گرفته و بخشی از وزاراتخانه‌ها بیش از ۱۰۰ سامانه دارند همه ظرفیتها باید برای هوشمندسازی دولت به کارگرفته شود و فقط بحث الکترونیکی شدن مطرح نیست، بلکه تصمیمات فردی باید به حداقل برسد.  

وی افزود: در لایحه بودجه تبصره ای پیش بینی کردیم که دستگاه ها را مکلف می کند  پنجره واحد خدمات دستگاه خود را ارائه کنند و در گام دوم پنجره واحد خدمات دولتی به شکل ملی راه اندازی می شود.

زارع پور در ادامه خاطر نشان کرد: مردم باید با یک بار ورود به سامانه و احراز هویت بتوانند به تمام خدمات دسترسی پیدا کنند. با راه‌اندازی خدمات دولت ملی هوشمند، خدمات عمومی و خصوصی به راحتی انجام می‌شود، البته ما گام به گام پیش می‌رویم تا این خدمات از طریق پنجره واحد انجام شود. دسته دوم خدمات عمومی و بخش خصوصی وزارت ارتباطات و فناوری است که باید تلاش کنیم تا این خدمات با همان مکانیزم و به شکل ساده در اختیار مردم قرار بگیرد و احراز هویت‌ها یکسان و یکپارچه انجام شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:این خدمات بر پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، موتور جستجو و پیام‌رسان‌های داخلی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، همچنان که در حوزه ارتباطات، اپراتورهای همراه و ثابت داریم، در حوزه خدمات نیز می‌خواهیم اپراتور داشته باشیم و در یک کلمه هدف وزارت ارتباطات تسهیل زندگی و کار مردم با استفاده از فناوری است. ما می‌خواهیم طعم شیرین حکمرانی مبتنی بر فناوری را به مردم بچشانیم.این موضوع جزو برنامه‌های ما است که با تلاش جوانان و پشتیبانی مجلس، مردم را در این حوزه بیمه خواهیم کرد تا اگر کسی آمد و خواست اینترنت رایگان در اختیار مردم قرار دهد، مردم از زیرساخت‌های داخلی باکیفیت استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ،بیان کرد: برای این پروژه ۲۰ میلیون پورت اینرنت پرسرعت پیش‌بینی شده که هر کدام به ۲.۵ میلیون تومان منابع نیاز دارد، البته بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد که به دلیل بازدهی بلندمدت سرمایه در این بخش باید بخشی از تسهیلات برای بخش خصوصی فراهم شود.بخشی از اعتبارات نیز در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری باید قرار بگیرد تا زیرساخت‌ها را فراهم و دیتاسنتر بزرگی را حداقل در ۵ نقطه کشور به عنوان قطب داده راه‌اندازی کنند.

وی افزود: باید شبکه زیرساخت و شبکه حاکمیتی کشور تقویت شود و ظرفیت آن به ۳ برابر افزایش یابد. طی ماموریتی که به رئیس شرکت زیرساخت داده شده، باید این مهم تا سال آینده به ۲ برابر افزایش یابد. برای پروژه فیبر نوری منازل نیز ظرفیت باید تا ۳ برابر افزایش پیدا کند. واگذاری دکل های برق و کانال ها در اختیار شهرداری به وزارت ارتباطات از دیگر کمک هایی است که برای اجرای این پروژه باید صورت گیرد.اگر ما بخواهیم خود زیرساخت ایجاد کنیم و خیابان ها و کوچه ها را حفاری کنیم تا دکل در آنها نصب کنیم، هم هزینه زیادی دارد و هم دچار مشکلاتی برای مردم می شود، در حالی که این امکانات می توانند در اختیار وزارت ارتباطات و این پروژه ملی قرار گیرد.در همین راستا پیشنهادی در دولت به تصویب رسیده و امیدواریم به زودی تبدیل به قانون شود که براساس آن تمام دستگاه ها و نهادهای عمومی ملزم به اجاره زیرساخت های خود به بخش خصوصی شوند. در این راستا یک منبع درآمدی نیز برای دستگاه ها ایجاد خواهد شد، اگر این اتفاق نیفتد، در پروژه های ملی کُندی ایجاد می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید به نقطه ای برسیم که وضعیت ترافیک داخل به خارج برعکس شود، اظهار کرد: ابتدای سال گذشته نسبت مصرف ترافیک خارجی به داخلی ۷۵ به ۲۵ درصد بوده، ولی از ابتدای امسال این نسبت به ۶۵ به ۳۵ تغییر کرده است.با اتخاذ دو راهبرد توسعه خدمات و توسعه شبکه در نظر داریم نسبت مصرف ترافیک خارجی به داخلی را تغییر دهیم و بال سوم تحقق این هدف، امنیت شبکه بوده که نیازمند توجه جدی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دیگر برنامه های وزارت ارتباطات توسعه مراکز تبادل داده های داخلی است، بیان کرد: یکی از نگرانی ها ما در بحث شبکه که نمایندگان نیز در این زمینه مراجعات بسیاری از جانب مردم دارند، دسترسی روستاها به اینترنت است؛ در این زمینه با محدودیت هایی مواجهیم که از مجلس انتظار کمک داریم تا بتوانیم برنامه های خود را محقق کنیم.حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار که مکلف شدیم به آنها شبکه اینترنت برسانیم، براساس آخرین ارزیابی ها ۸۰ درصد آنها به اینترنت دسترسی دارند و این در حالی است که آمارهای قبلی حاکی از دسترسی ۹۰ درصدی روستاها به اینترنت بود.

وی افزود:البته کیفیت دسترسی روستاها به اینترنت به دلیل مستهلک شدن شبکه و عدم توسعه کیفیت قابل قبول به شمار نمی آید که این مسئله باید به سرعت حل و فصل شود.در حال حاضر ۷ هزار و ۵۰۰ روستا دسترسی بسیار بی کیفیت و حدود ۴ هزار و ۵۰۰ روستا به هیچ وجه دسترسی به اینترنت ندارند. در این زمینه دغدغه شما نمایندگان را به خوبی درک می کنم، وقتی شما عکس و فیلم هایی از دانش آموزان حوزه انتخابیه خود برای من ارسال می کنید که برای تحصیل به بالای کوه و یا دره ها می روند، این مسئله برای ما کاملا قابل درک است، اما ما برای رفع این معضلات برنامه های مهمی را پیش بینی کرده ایم.

زارع پور با اشاره به اینکه طی ۴ سال گذشته حدود ۱۸۰۰ سایت جدید در روستاها راه اندازی شده است، افزود: بر همین مبنا ۲۵۰۰ روستا نیز از کیفیت بالاتر دسترسی برخوردار شده اند. بسیاری از این روستاها از جمله روستاهایی بودند که توسعه شبکه برای اپراتور در آنجا به صرفه بوده است، ولی برخی دیگر از روستاها که تحت پوشش قرار نگرفته اند، عمدتاً در مناطق صعب العبور و دورافتاده قرار داشته اند که راه اندازی ارتباطات در این روستاها بسیار مشکل است.پیش از این هر سایت ۲ تا ۳ روستا را تحت پوشش شبکه اینترنت قرار می داد، اما به دلیل شرایط سخت روستاهای باقیمانده باید برای هر روستا یک سایت احداث شود. بسیاری از این روستاها حتی از نعمت جاده و برق محروم هستند! بر همین مبنا در تبصره ای ذیل لایحه بودجه قید شده بود که برق رسانی باید به روستاهایی اولویت داشته باشد که زیرساخت ارتباطی در آنها نیز شکل گیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: وظیفه وزارت ارتباطات نیز این است که ۲ هزار ۶۷۴ سایت جدید راه اندازی کنیم و ۳ هزار و ۲۰۰ سایت را نیز ارتقا دهیم؛ قولی که در زمان رأی اعتماد به شما دادم این بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه اینترنت متصل کنیم که در آن زمان براساس برآوردی که وجود داشت باید ۴ هزار روستا به شبکه متصل شوند، اما براساس برآوردهای جدید روستاهای بالای ۲۰ خانوار به ۷ هزار و ۵۰۰ روستا رسیده، اما بنده همچنان بر قول خود هستم.

وی در ادامه تصریح کرد: معنای این قول این است که ما به ۴ برابر بودجه و ۴ برابر سرعت عملیاتی برای اجرای پروژه ها نیازمندیم که کار بسیار سختی است، به همین دلیل یکی از کلیدی ترین نیروهای خود را به جای اینکه در معاونت ها قرار دهم، برای توسعه ارتباطات روستایی گمارده ام و همین امروز که در محضر شما نمایندگان ملت هستم، وی در یکی از استان ها در حال انجام ماموریت است.

وی تاکید کرد: تاکنون ۶ روستا مورد ارزیابی و بازدید میدانی قرار گرفته و به تدریج همه روستاها را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. از منابع توسعه ارتباطات در نظر داریم این پروژه ها را از منابع توسعه ارتباطات پیش ببریم.البته در همین مدت کوتاه بیش از ۵۰۰ روستا به اینترنت دسترسی پیدا کرده اند و ما در نظر داریم طی ۴ فاز پروژه های مربوط به ۷ هزار و ۵۰۰ روستای باقیمانده را نیز عملیاتی کنیم.در بهمن ما امسال ۷۰۰ روستا و در اردیبهشت ماه که هفته ارتباطات است، ۵۰۰ روستای دیگر به شبکه اینترنت متصل می شوند. همچنین در هفته دولت ۲ هزار و ۵۰۰ روستا و بقیه روستاها در اسفندماه به شرط تامین اعتبارات به شبکه متصل خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات شبکه اینترنت که طی روزهای اخیر مطرح می شود، گفت: طی ۱۰ سال گذشته به ویژه ۲ الی ۳ سال گذشته توسعه لازم در شبکه ارتباطات کشور صورت نگرفت و شبکه طی ۱۰ سال قبل ثابت باقی ماند و این مهم به دلیل افزایش هزینه ها ، قیمت تجهیزات، افزایش قیمت دلار و درآمدهای ریالی بوده است. از سوی دیگر تعرفه ها نیز ثابت مانده و همه این موارد دست به دست هم داده تا توسعه لازم صورت نگیرد.

وی در پایان بیان کرد: از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سقف درآمدهای دولت از محل درآمدهای اپراتورها مورد حمایت قرار گیرد تا اپراتورها به شرایطی بحرانی مخابرات دچار نشوند. همچنین درخواست داریم بندی که درخصوص عدم افزایش نرخ تعرفه اینترنت بود، مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر این مهم مجدداً به تصویب برسد، مسیر توسعه زیرساخت ها دچار مشکل خواهد شد.
کد مطلب: 66981
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
«باید بگویم که متاسفانه دو هیولا در این حوزه برای مردم و مسوولان ساخته شده است هیولای اول برای مسوولان است که شبکه ملی اطلاعات قابل تحقق نبوده و دست نیفتانی است. که ان‌شاءالله با تلاش‌های صورت گرفته و تحقق این شبکه شاهد شکست این غول خواهیم بود، غول دوم برای مردم است که اگر این شبکه راه بیفتد دسترسی مردم به اینترنت محدود شده که اصلا این موضوع واقعیت ندارد.»
امید آنکه این گفتار به فراموشی سپرده نشود خصوصا بخش دوم. انشااله.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام