۰
plusresetminus
يکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۰

نتیجه ورزش افراد ممکن است بسیار متفاوت باشد و دلیل آن ژن‌شان است

ایتنا - این داده‌ها درباره شرکت‌کنندگان و ورزش از 24 مطالعه مختلف موجود استخراج شد که نهایتاً باعث روشنتر شدن نقشی شد که ژنها می‌توانند در تفاوت نتایج حاصل از ورزش بازی کنند.
نتیجه ورزش افراد ممکن است بسیار متفاوت باشد و دلیل آن ژن‌شان است
بر پایه یک مطالعه جدید انجام شده توسط دانشگاه Anglia Ruskin، ژن‌های شما می‌توانند نقشی بزرگ در نتایجی که از ورزش کردن به دست می‌آورید داشته باشند. این پژوهشگران می‌گویند که برخی از ژنها «نقش معناداری» در نحوه واکنش نشان دادن بدن افراد به ورزش دارند، از جمله نتایج مربوط به سلامت قلبی‌عروقی، قوت عضلانی، و توان بی‌هوازی.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این مطالعه جدید دربرگیرنده بیش از 30000 بزرگسال 18 تا 55 ساله بود که سابقه ورزش کردن نداشتند. این پژوهشگران نقشی که ژن یک فرد ممکن است در نتایج حاصل از ورزش ایفا کند را بررسی کردند، و دریافتند که با اینکه شرکت‌کنندگان برنامه ورزشی یکسانی را به اجرا در آوردند ولی نتایج متفاوتی در میان آنها به ثبت رسید.
 
این داده‌ها درباره شرکت‌کنندگان و ورزش از 24 مطالعه مختلف موجود استخراج شد که نهایتاً باعث روشنتر شدن نقشی شد که ژنها می‌توانند در تفاوت نتایج حاصل از ورزش بازی کنند. مثلا در مورد نتایج توان عضلانی ناشی از ورزش، 72% از تفاوت ناشی از ژنتیک افراد است.
 

از سویی دیگر، در مورد سلامت قلبی‌عروقی، تفاوت ژنتیکی عامل 44 درصد تفاوت بین افراد تشخیص داده شد. و نهایتاً، ژنها در بیش از 10% از بهبودهای توان بی‌هوازی مشاهده شده در افرادی که در یک ورزش یکسان شرکت کرده بودند تاثیر داشتند.
 
البته ژنها تاثیرگذاری کامل بر نتایج ورزش نداشتند، به طوری که فاکتورهای دیگر شامل ریکاوری مناسب، رژیم، تغذیه، و احتمال بروز مصدومت تفاوت معناداری بین شرکت‌کنندگان نداشت. با این حال، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که 13 ژن و آلل‌های مربوط آنها، که بر نحوه واکنش نشان دادن بدن به ورزش و بهبودهای حاصل از آنها تاثیرگذار هستند، تفاوت بین افراد را رقم می‌زنند.
 
 
کد مطلب: 66564
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام