پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۲

آیا شرایط آب‌وهوایی بازگشت ناسا به ماه را دچار اختلال خواهد کرد؟

ایتنا - آیا ناسا واقعاً قصد دارد در سال ۲۰۲۴ دوباره به ماه فضانورد بفرستد؟ این حکمی است که از جانب دولت ترامپ برای آژانس صادر شد. مسئله این است که ممکن است سال ۲۰۲۴ گزینه ایمن‌تری باشد.
آیا شرایط آب‌وهوایی بازگشت ناسا به ماه را دچار اختلال خواهد کرد؟
یک مطالعه جدید که در نشریه Solar Physics منتشر شده، نشان می‌دهد افزایش خطر وقایع آب‌وهوایی در فضا (طوفان‌های تابشی و ذرات خورشیدی در حالت سوپرشارژ) در نیمه دوم دهه میلادی بروز خواهند کرد. این امر باعث افزایش خطر برای هرگونه مأموریت فضانوردان بر روی ماه در خلال سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۹ خواهد شد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، اگر ناسا در مورد بازگشت به ماه تصمیم جدی دارد و می‌خواهد فضانوردان را تا آنجا که ممکن است ایمن نگه دارد، بهتر است کمی محتاطانه رفتار کند؛ یعنی این کار را تا قبل از سال ۲۰۲۶ انجام دهد یا اینکه صبر کند تا دهه جاری میلادی به پایان برسد.

گفته می‌شود سطح خورشید با گاز و پلاسما فوران می‌کند و ذرات باردار (پروتون‌ها، الکترون‌ها و یون‌های سنگین) را با سرعت میلیون‌ها کیلومتر در ساعت به سایر نقاط منظومه شمسی پرتاب می‌کند.

این ذرات تنها در عرض چند دقیقه می‌توانند به زمین و ماه برخورد کنند. میدان مغناطیسی زمین ما را در برابر آنها محافظت می‌کند، اما این ذرات همچنان می‌توانند شبکه‌های الکترونیکی و برق را در سطح زمین ذوب کرده و به ماهواره‌های حیاتی که جی‌پی‌اس و خدمات مخابراتی را مدیریت می‌کنند، آسیب برسانند.

نویسندگان این مقاله می‌گویند که افزایش خطر فوق، باعث می‌شود پرواز به ماه در طی این دوره ایمن نباشد.

متیو اونز (فیزیکدان فضایی از دانشگاه ردینگ در انگلستان) اظهار می‌دارد: «ما زمان وقایع فردی را پیش‌بینی نمی‌کنیم و بنابراین بهترین توصیه ما، می‌تواند درباره احتمال مواجهه با یک واقعه سهمگین باشد.»

وی ادامه می‌دهد: «اگر لازم است که یک پرتاب تا سال ۲۰۲۶ به تأخیر بیفتد، ممکن است مطلوب‌تر باشد که آن را حتی تا سال ۲۰۳۰ به تأخیر بیندازیم. در غیر این صورت، برنامه‌ریزان مأموریت باید اطمینان حاصل کنند که فضاپیما از سخت‌افزار مناسب برای محافظت از فضانوردان در برابر یک اتفاق سهمگین برخوردار است.»