۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۳۳
نوآوری پژوهشگران MIT،

فیلتری که آب را با استفاده از شاخه درختان تصفیه می‌کند

ایتنا - ام‌آی‌تی یک سیستم پالایش ساده نمونه را بر مبنای بازخورد استفاده‌کنندگان آن ساخته است که به فیلترهای بافت چوبی قابل تعویض قادر به تصفیه آب به میزان یک لیتر در ساعت مجهز شده است.
فیلتری که آب را با استفاده از شاخه درختان تصفیه می‌کند
در بسیاری از بخش‌های دنیا دسترسی به آب آشامیدنی سالم چالشی قابل توجه است و چیزیست که پژوهشگران MIT در حال کار بر روی آن بوده‌اند. اخیرا، مهندسان MIT نوع جدیدی از سیستم پالایش آب را ساخته‌اند که می‌تواند آب آشامیدنی را با استفاده از شاخه‌های درخت تصفیه کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این دانشگاه آمریکایی فیلترهای نمونه اولیه‌ای را در هند آزمایش کرده که به عنوان یک گزینه پالایش طبیعی و ارزانقیمت نویدبخش بوده است. درختهای غیرمثمری همچون کاج و کُهَن‌دار حاوی برون‌چوب هستند که با مجراهای نی‌مانندی با نام بافت چوبی ساختار یافته است. بافت چوبی آب را به سمت ساقه‌ها و شاخه‌های درخت می‌کشاند. این مجراها با غشاهای نازکی به هم متصل شده‌اند که به صورت غربال‌های طبیعی عمل می‌کنند که قادر به تصفیه حبابها از آب و شیره گیاه هستند.
 
مهندسان ام‌آی‌تی در حال بررسی قابلیت تصفیه طبیعی برون‌چوب بوده‌اند و فیلترهای ساده‌ای را از سطح مقطعهای پوسته‌برداری‌شده شاخه‌های برون‌چوب ساخته‌اند. آزمایشهای انجام شده نشان داده است که این طراحی می‌تواند به شکلی موثر باکتریها را از آب پالایش کند. این تیم نشان داده است که فیلترهای طبیعی می‌توانند عوامل بیماریزهایی همچون ای‌کولی و روتاویروس را از آب آشامیدنی بزدایند.

 

تست آزمایشگاهی نشان داده است که این فیلترها می‌توانند باکتریها را از آبهای زیرزمینی، لوله‌کشی و چشمه که دارای آلودگی باشند پاک کنند. ام‌آی‌تی تکنیک‌هایی را برای افزایش طول عمر این فیلتر ارائه کرده است تا این امکان فراهم بیاید که دیسک‌های چوبی آن بتوانند آب را به مدت دستکم دو سال تصفیه کنند. این تکنیک‌های پالایش آب در هند تست شده‌اند، که در آنها فیلترهای بافت چوبی از درختهای بومی ساخته شده و با استفاده‌کنندگان محلی تست شدند.
 
ام‌آی‌تی یک سیستم پالایش ساده نمونه را بر مبنای بازخورد استفاده‌کنندگان آن ساخته است که به فیلترهای بافت چوبی قابل تعویض قادر به تصفیه آب به میزان یک لیتر در ساعت مجهز شده است. در حال حاضر، پژوهشگران در حال بررسی گزینه‌هایی برای قابل دسترسی کردن این فیلترها در مقیاس وسیع در نواحی که با مشکل آلودگی آب مواجهند هستند.
 
 
کد مطلب: 64543
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام