۰
plusresetminus
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۲

انفجار یک شهاب‌سنگ بر فراز ایالت ورمونت آمریکا

ایتنا - یک شهاب‌سنگ با نیرویی معادل با ۲۰۰ کیلوگرم از ماده منفجره تی‌ان‌تی، بر فراز ورمونت منفجر شد.
انفجار یک شهاب‌سنگ بر فراز ایالت ورمونت آمریکا
روز یکشنبه ۷ مارس، یک شهاب‌سنگ در آسمان شب ورمونت منفجر شد و یک صحنه نور دیدنی ایجاد کرد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، به گفته «دیدبان شهاب‌سنگ ناسا»، عبور این شهاب از اتمسفر، معادل ۲۰۰ کیلوگرم تی‌ان‌تی آزاد کرد که نشان می‌دهد به احتمال زیاد این شهاب‌سنگ ۴٫۵ کیلوگرم جرم و ۱۵ سانتیمتر قطر داشته است.
 
بنابر اظهارات ناسا، این سنگ فضایی با سرعتی نزدیک به ۶۸ هزار کیلومتر در ساعت به جوّ زمین وارد و سپس در ساعت ۵:۳۸ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی (یعنی درست قبل از غروب آفتاب)، بر فراز قسمت شمالی ایالت به‌صورت گلوله‌ای آتشین ظاهر شد.
 
ایستگاه خبری محلی WCAX3 پس از این رویداد اعلام کرد که از سراسر ایالت با این رادیو تماس گرفته شده، در حالی که اهالی ورمونت عبور شهاب‌سنگ از بالای سر خود را «یک لرزش مهیب و با صدای بلند» توصیف کردند.
 
کریس هروتیک (مفسری که درباره اولین پست ناسا راجع به این رویداد نوشت) می‌گوید: «من خوش‌شانس بودم که صدای آن را شنیدم و در کنار رودخانه میسیسکوئی در پناهگاه حیات‌وحش ورمونت آن را مشاهده کردم. برخلاف آنچه که دیگران می‌گویند، اتفاقاً اصلاً صدای مهیبی نداشت؛ اما صدایی منتشر می‌کرد که من را وا داشت در آن لحظه به بالا نگاه کنم. بسیار درخشان و تماشایی بود!»

 
 
بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی، ناسا تخمین می‌زند که این گلوله آتشین ابتدا ۸۴ کیلومتر بالاتر از جنگل ایالتی مانتسفیلد واقع در شرق بورلینگتون (بزرگترین شهر این ایالت) ظاهر شده باشد. سپس ۵۳ کیلومتر از شمال شرقی به‌سمت مرز کانادا پیش رفته و ۵۳ کیلومتر بالاتر از زمین در جنوب شهر نیوپورت ناپدید شده باشد.
 
بنابر اظهارات ناسا، این موج شوک نتیجه شکستگی شهاب‌سنگ در اثر فشار جوی بوده است. همزمان با حرکت تکه‌ای بزرگتر از یک سیارک به اندازه یک توپ بولینگ در جوّ و با سرعتی تقریباً ۵۵ برابر سرعت صوت، در مقابل آن فشار ایجاد شد و در پشت آن نیز خلأ تشکیل گردید و سرانجام، تنش ناشی از این اختلاف فشار، باعث انفجار سنگ شد.
کد مطلب: 64421
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام