۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۰

مبادله رمزارزها در کشور ممنوع است

ایتنا - معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ مبادله رمز ارز‌ها در کشور ممنوع است گفت: مردم بدانند خطر‌های رمز ارز‌ها بسیار زیاد است.
مبادله رمزارزها در کشور ممنوع است

محمدرضا مانی یکتا در برنامه گفت و گوی ویژه خبر شبکه دو سیما افزود: مردم بدانند خطر‌های این رمز ارز‌ها بسیار زیاد است و پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاهبرداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمز ارز‌ها تشکیل شده است.

به گزارش ایتنا از تسنیم، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه در موضوع رمز ارز‌ها با یک پدیده روبرو هستیم که اثر ان در کشور‌ها یکنواخت نیست گفت: هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمز ارز‌ها وجود ندارد و به این علت مبادلات جهانی آن از سال 2016 افزایش نداشته است.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: در سال 2016 میزان مبادلات روزانه رمز ارز‌ها 130 میلیارد دلار بوده که همچنان این رقم حفظ شده است و به دلیل غیر مجاز بودن این حوزه برآورد دقیقی از مبادلات آن در کشور وجود ندارد.

 مانی یکتا گفت: البته میزان مبادلات رمز ارز‌ها قابل مقایسه با بازار‌های دیگر مانند سهام و طلا نیست.

وی افزود: 6 هزار رمز ارز در دنیا وجود دارد که 60 درصد سهم این بازار در اختیار بیت کوین است.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: به علت پشتوانه نداشتن رمز ارز‌ها نوسانات قابل ملاحظه‌ای در حد 15 تا 20 درصد در روز برای آن وجود دارد.

 مانی یکتا افزود: به عنوان نمونه در سال 2016 بیت کوین 20 هزار دلار افزایش قیمت داشت، اما در چند ساعت بهای آن کاهش بسیار زیادی داشت.

وی گفت: شبکه تراکنش‌های بیت کوین کامل شفاف است، اما برعکس بازار‌های سرمایه‌ای در فضای مبادلات رمز ارز‌ها نهاد ناظری وجود ندارد و عرضه گسترده و ناگهانی آن موجب افزایش یا کاهش شدید قیمت رمز ارز‌ها می‌شود.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه آینده رمز ارز‌ها قابل تحلیل نیست افزود: حدود سه و نیم درصد از کل قدرت پردازش شبکه بیت کوین جهانی در کشور ماست و، چون ملاحظات گسترده‌ای دارد و میزان تولید رمز ارز‌ها بر اساس قدرت شبکه مشخص می‌شود میزان استخراج آن پرنوسان و متغیر است.

مانی یکتا گفت: دستورالعمل استخراج کنندگان رسمی رمز ارز‌ها و صرافی‌های مجاز این هفته در بانک مرکزی نهایی شد و نام صرافی‌های مجاز در اختیار استخراج کنندگان رسمی رمز ارز‌ها قرار می‌گیرد.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه‌ای که در این برنامه پخش شد گفت: براساس نظر کارگروهی، در مصوبه هیئت وزیران مبنی بر غیر مجاز بودن مبادلات رمز ارز‌ها اصلاحاتی انجام و قرار شد کسانی که رسمی رمز ارز استخراج می‌کنند بتوانند برای واردات از آن استفاده کنند.

وی افزود: بنابراین مقررات آن را آماده و به زودی چند صرافی مشخص می‌کنیم تا ثبت سفارش‌هایی که به صرافی‌ها داده می‌شوند بتوانند برای واردات از طریق رمز ارز‌ها، تامین ارز کنند.

همتی گفت: خرید و فروش رمز ارز‌ها فقط برای کسانی است که رسمی تولید می‌کنند و فقط باید برای واردات کالا از آن استفاده شود و مبادله رمز ارز‌ها بین یکدیگر مجاز نیست.

 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز دراین برنامه گفت: مجلس از دو سال پیش به موضوع رمز ارز‌ها وارد شد و نشست‌هایی با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت نیرو برگزار کرده است.

وی افزود: موضوع رمز ارز‌ها در مجلس یازدهم نیز در دستور کار قرار گرفته است و گزارش جمع بندی نشست‌ها با دستگاه‌های مختلف در صحن علنی مجلس است و تصمیم داریم همه دستگاه‌ها با بستر شفاف و ضابطه‌مند کردن رمز ارز‌ها آن را در اختیار اقتصاد ملی قرار دهند.

 پورابراهیمی گفت: اعتقاد داریم در شرایط کنونی این ظرفیت به رقع محدودیت‌های تحریمی و ارز آوری برای کشور با استفاده از ظرفیت انرژی کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی اخیرا اقداماتی برای مدیریت فضای رمز ارز‌ها انجام داده است، اما از مردم می‌خواهیم به هیچ وجه وارد حوزه رمز ارز‌ها نشوند.

وی گفت: جمع بندی تصمیمات درباره رمز ارز‌ها را به زودی در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی می‌کنیم.

آقای محسن رضایی کارشناس اقتصاد دیجیتال نیز در این برنامه با بیان تاریخچه‌ای از شکل گیری رمز ارز‌ها گفت: صاحبان رمز ارز‌ها اعتقاد دارند دولت و بانک‌ها نباید در خلق پول و تراکنش‌ها دخالت کنند و در این حوزه صاحب حساب و مشخصات حساب، مقصد نامشخص است.

وی افزود: قیمت رمز ارز‌ها بر اساس تقاضا شکل می‌گیرد و اعتباری است.

 رضایی با بیان اینکه بیشتر کشور‌ها در زمینه رمز ارز‌ها یا سکوت یا آن را ممنوع کرده اند گفت: کشوری که رمز ارز‌ها را قانونی اعلام کرده باشد وجود ندارد و، چون رمز ارز‌ها پشتوانه دولتی ندارند و نوسانات قیمت آن‌ها نیز بسیار زیاد است.

این کارشناس اقتصاد دیجیتال افزود: تحلیل‌ها در رمز ارز‌ها امکان پذیر و قابل اعتنا نیست و جایی برای شکایت از کلاهبرداری‌ها در این حوزه وجود ندارد.

وی گفت: 4 تا 6 هزار ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد که هیچ کس نمی‌تواند درباره افزایش یا کاهش بهای آن‌ها در آینده اظهار نظر کند.

 رضایی گفت: ریسک بازار رمز ارز‌ها فقط در نوسان قیمت نیست بلکه به دلیل تحریم‌های ایران ممکن است کیف پولی که در آن رمز ارز‌ها را قرار داده ایم بلوکه شود و از بین برود.

این کارشناس اقتصاد دیجیتال افزود: در زمینه ساماندهی صرافی‌ها برای رمز ارز‌ها قانونی وجود ندارد و شبکه ملی اطلاعات نیز برای ساماندهی سایت‌هایی که در کشور فعالند راه اندازی نشد بنابراین مردم نمی‌توانند معتبر بودن یا نبودن سایت‌ها را در بخش رمز ارز‌ها تشخیص دهند البته اگر سایتی معتبر نیز باشد به دلیل تحریم‌ها هر لحظه امکان مسدود شدن حساب وجود دارد.

وی گفت: نظارتی روی کانال‌های تلگرامی که رمز ارز‌ها را تبلیغ می‌کنند وجود ندارد.

آقای رضایی افزود: تا موضوعی در کشور به تهدید و بحران تبدیل نشود درباره آن چاره اندیشی نمی‌کنیم و اکنون که مردم به دلیل نا امیدی از بورس به سمت رمز ارز‌ها رفته اند هیچ سیاست گذاری در این عرصه وجود ندارد.

 حسین خسروپور کارشناس ارز‌های دیجیتال نیز در این برنامه گفت: به دلیل غیر قانونی بودن رمز ارز‌ها در کشور میزان مبادله آن در کشور قابل رصد نیست، اما بر اساس تراکنش‌ها از فروردین سال 98 تا فروردین سال 99، سی و هفت هزار میلیارد ریال مبادله رمز ارز‌ها در کشور اتفاق افتاده است.

وی افزود: در سال 96 بهای بیت کوین از 20 هزار دلار به 5 هزار دلار کاهش داشت که نشان می‌دهد این عرصه به ویژه برای کسانی که سواد دیجیتالی ندارند بسیار خطرناک است.

خسروپور گفت: رفتار شبکه جهانی ارز‌های دیجیتال مانند نهاد‌های بورسی است، اما آینده رمز ارز‌ها به دلیل شدید بودن نوسانات آن حداکثر 30 تا 40 درصد قابل پیش بینی است.

این کارشناس ارز‌های دیجیتال افزود: کلاهبرداری بزرگی در زمینه رمز ارز‌ها اتفاق افتاده است و قانونی برای کنترل هوشمندانه رمز ارز‌ها وجود ندارد.
کد مطلب: 64331
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام