۰
plusresetminus
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۲۷

استفاده از لینوکس و اسنپ‌دراگون در مریخ

ایتنا - قابلیت به پرواز در آوردن یک پهپاد با استفاده از قطعات قابل دسترسی عمومی، یک سیستم عامل منبع‌باز، و یک چارچوب نرم‌افزاری منبع‌باز خبر خوبی برای رویاپردازان و ماجراجویانی است که مایلند تا این پهپاد سیاره‌ای را مورد آزمایش قرار داده یا حتی بهبود ببخشند.
استفاده از لینوکس و اسنپ‌دراگون در مریخ
فرود ایمن مریخ‌نورد «استقامت» بر روی سطح این سیاره شادی و شعف بسیاری را در ناسا و نقاط مختلف جهان در پی داشت. با این حال، این لحظه تاریخی دربرگیرنده چندین رخداد برای نخستین بار بود، و نه فقط برای علوم فضا. با اینکه خود این مریخ‌نورد به خودی خود مهم به شمار می‌رود، ولی پهپاد هلیکوپتری همراه آن هم به همین میزان اهمیت دارد چرا که این نخستین باریست که ناسا از سیستم عامل منبع‌باز لینکوس بر روی مریخ (بهرام) استفاده کرد، که راه را برای نمونه‌های اثباتی اینچنینی در آینده گشود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، هلیکوپتر «نبوغ» دو چیز را برای اولین بار برای ناسا و ماموریت‌های مریخ رقم زد. اول اینکه این نخستین هواگردی است که بر روی مریخ پرواز می‌کند و باید با سطوح متفاوتی از جاذبه و شرایط اتمسفری نسبت به کره زمین مواجه شود. همچنین این نخستین مورد در نوع خود است که از قطعات، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، در دسترس عمومی استفاده می‌کند.
 
پهپاد هلیکوپکتر نبوغ (Ingenuity) از باکسی استفاده می‌کند که توان خود را از یک کوالکام اسنپ‌دراگون 801 تامین می‌کند، که ظاهرا چیپستی قدیمتر از آن است که برای ماموریت‌های فضایی ارزشمند به نظر برسد و جدیدتر از بوردهایی است که ناسا درون روورهایش دارد. قطعات دیگری که در ساخت این پهپاد از آنها استفاده شده هم از سخت‌افزارهایی که به آسانی برای مصرف‌کنندگان قابل دسترسی هستند تامین شده‌اند.
 

روورها ناسا از یک سیستم عامل اختصاصی VxWorks که توسط Wind River توسعه داده شده استفاده می‌کرده‌اند ولی چنین چیزی برای بورد اسنپ‌دراگون 801 موجود نبود. از این‌رو ناسا ناچار شد تا از چارچوب نرم‌افزاری منبع‌باز خودش، موسوم به F prime، که مبتنی بر لینکوس است استفاده کند که تاکنون در JPL از آن برای کیوب‌ت‌ها (نوعی از ماهواره‌های کوچک) و ابزارهای سنجش دقیق استفاده می‌کردند.
 
تیم کانهام، از JPL ناسا، به IEEE Spectrum گفت که، فراتر از اینها، موفقیت «نبوغ» نوعی پیروزی برای منبع‌باز نیز هست. قابلیت به پرواز در آوردن یک پهپاد با استفاده از قطعات قابل دسترسی عمومی، یک سیستم عامل منبع‌باز، و یک چارچوب نرم‌افزاری منبع‌باز خبر خوبی برای رویاپردازان و ماجراجویانی است که مایلند تا این پهپاد سیاره‌ای را مورد آزمایش قرار داده یا حتی بهبود ببخشند.  
 
کد مطلب: 64257
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام