۰
plusresetminus
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۸

فیشینگ‌ها و بدافزارها بیشترین تعداد رخدادهای سایبری در هفته‌های گذشته

ایتنا - بیشترین فراوانی رخدادهای رایانه‌ای در دو هفته گذشته، مربوط به آلودگی به بدافزار و بات و فیشینگ سایت‌های خارجی بوده است.
فیشینگ‌ها و بدافزارها بیشترین تعداد رخدادهای سایبری در هفته‌های گذشته


با توجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اکثر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام‌شده است، مرکز ماهر به‌عنوان CERT ملی ایران در سال ١٣٨٧ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده‌ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این مرکز در حوزه فعالیت‌های امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر اساس درخواست سازمان‌ها است. همچنین در حوزه فعالیت‌های پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف‌های سامانه‌ها در سطح ملی و انتشار بسته‌های راهنما برای مقاوم‌سازی سامانه‌ها بپردازد.

در این راستا گزارشی از ۲۲۶ مورد خدمت ارائه‌شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) در هفته دوم و سوم دی ماه (۹ لغایت ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹) در گراف‌های زیر قابل مشاهده است. خدمات ارائه‌شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی‌شده توسط مرکز، بخش‌های دریافت‌کننده این خدمات و نحوه مطلع شدن مرکز از این رخدادها است.

طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت‌های خارجی، شناسایی آسیب‌پذیری، دیفیس سایت،  گزارش‌های خبری، فیشینگ سایت‌های داخلی، درخواست ارزیابی، افشای اطلاعات، باج‌افزار و درخواست مشاوره بوده است.

 


نحوه مطلع شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان می‌دهد بیشترین آمار از طریق گزارش‌های بین‌المللی به این مرکز رسیده است.

 


بیشترین اطلاع‌رسانی از طریق منابع داخلی به ترتیب از سامانه دانا، کارشناسان مرکز ماهر، سامانه هوشیار و گزارش آپاها رسیده است.
 

همچنین بخش‌های دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاه‌های حاکمیتی و بانک‌ها و موسسات مالی می‌شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.

 

در نمودار بخش‌های حاکمیتی دریافت‌کننده خدمات از مرکز ماهر هم وزارت بهداشت درصدر قرار دارد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت کشور، وزارت عتف و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
 
کد مطلب: 63792
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام