۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۴

آیا میان قطعی برق در کشور و استخراج رمزارز ارتباطی هست؟

ایتنا - رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران: هم‌زمان با افزایش قیمت بیت‌کوین، با نگاهی به جدول پیش‌بینی وزارت نیرو در مورد روند رشد مصرف برق کشور چنین به نظر می‌رسد که این صنعت علاوه بر درآمدزایی برای صنعت برق، نقش بلاگردانی سوءمدیریت را نیز بر عهده دارد.
آیا میان قطعی برق در کشور و استخراج رمزارز ارتباطی هست؟

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران از تبلیغات در مورد نقش استخراج رمزارز در کمبود انرژی و آلودگی هوا انتقاد کرده‌ و با مقایسه آمار مصرف انرژی در کشور طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد که رشد مصرف انرژی در سال جاری نسبت به روند سال‌های گذشته جهش معناداری نشان نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، استخراج رمز ارز، کسب و کاری نوپاست؛ همه ابعاد این کسب و کار هنوز کاملا شناخته‌شده نیست. در ایران با توجه با توجه به سوق پیدا کردن علاقه‌مندان به این سمت، وزارتخانه‌های صمت، نیرو و ارتباطات و ... از سال گذشته، پس از تصویب قوانین مربوطه، موانع را از پیش پای سرمایه گذاران برداشتند و راه حضور آنها را تسهیل کردند. اما این روزها به دلیل خاموشی‌هایی که در کشور صورت گرفته،‌ این شائبه ایجاد شده که در کشور و آن هم در زمان صعود قیمت بیت‌کوین، استخراج این رمزارز صورت می‌گیرد که منجر به قطعی گسترده برق شده است.

البته سخنگوی صنعت برق اعلام کرده که در برخی از مناطق کشور محدودیت موقتی به‌دنبال موضوع محدودیت سوخت نیروگاه‌ها اعمال شده است که باعث شده در برخی مناطق خاموشی مقطعی داشته باشیم. قطع برق در برخی بخشهایی از مناطق ۲، ۳، ۶، ۹، ۱۱،۱۳ و ۱۴ تهران اتفاق افتاده و این محدودیت موقتی بدنبال موضوع محدودیت سوخت نیروگاه‌ها اعمال شده است که باعث شد در برخی مناطق خاموشی مقطعی داشته باشیم.

این در حالی است که وزارت نیرو در پاسخ به این موارد اعلام کرده: با تصویب هیئت وزیران از ۱۳ مرداد سال ۱۳۹۸ استخراج بیت‌کوین و سایر رمزارزها در ایران یک فعالیت قانونی به حساب آمده و پس از کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برای عموم مردم آزاد است. تأمین برق مراکز استخراج رمزارزها با تعرفه برق صادراتی (بدون یارانه) انجام می‌شود و این امر به یکی از دو طریق دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید توسط متقاضی میسر است.

تبلیغات منفی علیه صنعت استخراج رمزارز با صعود بیت‌کوین
 در این راستا به نقل از فدراسیون فاوا، محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران، با اشاره به اختصاص ۳۱۰ مگاوات انرژی به صنعت رمزارز کشور و دریافت تعرفه‌ای چندین برابر برق صنعتی از فعالان استخراج، تاکید کرده‌است که نباید صنعت استخراج رمزارز را «علاوه بر درآمدزایی برای صنعت برق» به «بلاگردان سوءمدیریت» در این حوزه تبدیل کرد.

وی خاطرنشان کرد: صنعت استخراج رمزارز به عنوان صنعتی نوپا در کشور مسیر دشواری را پیش رو دارد. برآورد دقیق سهم ایران از توان پردازشی زنجیره جهانی بلاک‌چین بیت‌کوین امکان‌پذیر نیست ولی برآورد موسسات معتبر بین‌المللی حاکی است که حدود ۳ الی ۴ درصد از توان پردازشی در کشور ایران متمرکز باشد. رشد مصرف برق در کشور به دلیل واگذاری انشعابات جدید و افزایش جمعیت و توسعه شبکه مصرف، امری غیرقابل اجتناب بوده و طی سالیان گذشته از الگویی مشخص پیروی کرده؛ به نحوی که در مطالعات و پیش‌بینی‌های وزارت نیرو لحاظ شده، بنابراین این میزان افزایش، قابل پیش‌بینی است.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین با بیان اینکه بررسی میزان مصرف برق در سال 1399 نسبت به سال 1398 و در بازه زمانی ۴۹ روزه از ابتدای آذر ماه تا ۱۹ دی ماه بیانگر افزایشی معادل ۲۵۲۳ مگاوات است، افزود: این یعنی در مقایسه با افزایش مصرف در بازه زمانی مشابه در سال 1398 نسبت به سال ۹۷ (۲۲۱۷ مگاوات) رشدی معادل ۳۰۶ مگاوات را نشان می دهد که کاملا منطبق بر مطالعات و پیش بینی وزارت نیرو جهت تامین نیاز کشور و پایداری شبکه توزیع برق است. اما اخیرا بی‌توجه به این حقیقت، مطالبی در خصوص تاثیر صنعت استخراج رمزارز بر مصرف انرژی کشور منتشر می‌شود.

شرفی با بیان اینکه تعرفه انرژی صنعت استخراج رمزارز رکورددار در میان تمام مصارف برق کشور است، اظهار کرد: صنعت استخراج رمزارز از صنعت فقط نام آن را یدک می‌کشد؛ حال آنکه برق تخصیصی به این صنعت، رکورددار تعرفه در میان تمام مصارف کشور است. این نرخ ۸ برابر تعرفه صنعتی و به نحوی است که علاوه بر پوشش هزینه‌های تولید و انتقال، سود قابل ملاحظه‌ای را نیز به صنعت برق کشور می‌رساند.

وی ادامه داد: بررسی میزان افزایش مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که افزایش مصرف متناسب و متوازن با سال‌های قبل بوده و افزایشی معادل ۳۰۰ مگاوات نسبت به روند متداول را نمایش می‌دهد. این در حالی است که بنا به اعلام وزارت نیرو ۳۱۰ مگاوات انشعاب برق به صنعت استخراج رمزارز (فارغ از چگونگی تخصیص این ظرفیت به متقاضیان و اختصاص بیش از ۵۰ درصد آن به یک واحد استخراج دوملیتی) داده شده و با لحاظ این نکته می‌توان اذعان داشت مطالب و آمارهای جهت‌دار منتشره در نشریات و جامعه به دور از واقعیت بوده و این صنعت بدلیل نوپایی و کمبود اطلاعات عموم جامعه در مورد آن با بی‌مهری و انواع هجمه‌ها روبروست.

صنعت استخراج رمزارز را بلاگردان سوءمدیریت نکنید
رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین با بیان اینکه مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها مختص به سال جاری نبوده و مسبوق به سابقه است، گفت: دلایل بسیاری در این زمینه ذکر می‌شود، مانند تکمیل ظرفیت منابع نگهداری مازوت و انباشت آن در انبارهای وزارت نفت که خود دلیلی برای عرضه به عنوان سوخت نیروگاهی است. چندین نیروگاه کشور با ظرفیتی عظیم (در حدود چند ده هزار مگاوات) در حال بهره‌گیری از سوخت مازوت هستند که طبیعتا ارتباط آن با مصرف ۳۰۰ مگاواتی صنعت استخراج رمزارز امری نامعقول بوده و قصد راویان از بیان چنین مواردی بیشتر حذف صورت‌مسئله‌ و سلب مسئولیت جلوه می‌کند.

شرفی اظهار کرد: هم‌زمان با افزایش قیمت بیت‌کوین، با نگاهی به جدول پیش‌بینی وزارت نیرو در مورد روند رشد مصرف برق کشور چنین به نظر می‌رسد که این صنعت علاوه بر درآمدزایی برای صنعت برق، نقش بلاگردانی سوءمدیریت را نیز بر عهده دارد. محاسبات مصرف برق و پیش‌بینی و چشم‌انداز افزایش مصرف در سایت توانیر، گویای همین مطالب است.
کد مطلب: 63776
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام