۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۶
دانشمندان می‌گویند

سرعت چرخش زمین پس از چندین دهه کندی، سریع‌تر شده است

ایتنا - پژوهشگران می‌گویند که، با افزایش سرعت چرخش زمین، شاید لازم شود که در چند سال آینده یک ثانیه کبیسه منفی را اضافه کنیم تا ساعت‌ها منطبق با زمان صحیح باقی بمانند.
سرعت چرخش زمین پس از چندین دهه کندی، سریع‌تر شده است
زمان چیزیست که تصور می‌شود ثابت است. هر روز همیشه 24 ساعت دارد، با مثبت یا منفی کسری از یک ثانیه. با اینکه زمان ثابت فرض می‌شود، ولی در واقع طول روزها اندکی متغیر است. و به این علت است که هر چهار سال یک سال کبیسه داریم. دانشمندان اخیرا به نتیجه خیلی جالبی رسیده‌اند. روزها به طور متوسط شروع به کوتاه‌تر شدن کرده‌اند چرا که سرعت چرخش زمین بیشتر شده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، افزایش سرعت وضعی زمین ممکن است تعدیلاتی را برای صحیح ماندن تقویم الزامی کند. دانشمندان خاطرنشان کرده‌اند افزایش سرعت چرخش باعث هیچ نوع خطری برای سیاره ما نمی‌شود. دلایل این افزایش سرعت تا حدود زیادی شناخته شده هستند، و چیزهایی که بر آن تاثیر دارند عبارتند از جاذبه ماه، میزان بارش برف، و فرسایش کوهها. در طی چند دهه اخیر، دقت ساعتهای اتمی برای دانشمندان امکان تعدیلات دقیقتر در سنجش زمان را فراهم آورده است.
 
ثانیه‌های کبیسه (Leap seconds) در گذشته برای حفظ دقت مناسب ساعتها در خارج از سال کبیسه افزوده شده‌اند. جالب اینکه از زمانی که دانشمندان سنجش زمان با دقت بالا را آغاز کرده‌اند، طول روزها اندکی، در حد یک میلی‌ثانیه، طولانیتر شده است. این روند اکنون معکوس شده است.
 

پژوهشگران خاطرنشان کرده‌اند که 19 ژوئیه روزی بوده که به طرز قابل توجهی کوتاه‌تر بوده است: 1.4602 میلی‌ثانیه کمتر از استاندارد. رکورد قبلی برای کوتاه‌ترین روز در سال 2005 به ثبت رسیده بود، ولی در سال 2020 این رکورد 28 بار شکسته شد.
 
پژوهشگران می‌گویند که، با افزایش سرعت چرخش زمین، شاید لازم شود که در چند سال آینده یک ثانیه کبیسه منفی را اضافه کنیم تا ساعت‌ها منطبق با زمان صحیح باقی بمانند.  این می‌تواند نخستین ثانیه کبیسه‌ای باشد که افزوده می‌شود. برخی از دانشمندان بر این باورند که افزایش چرخش زمین ممکن است یکی از نتایج گرم شدن جهان باشد.
 
کد مطلب: 63741
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام