۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۶

چهار تکنولوژی برتر سال ۲۰۲۰

ایتنا - فناوری امروزه در میان چهارمین انقلاب صنعتی از هر زمان دیگر سریع تر در حال پیشرفت است. شرکت‌ها و افرادی که خود را با این تغییرات سریع وفق نمی‌دهند از قافله فناوری‌های نوین و بزرگ عقب می‌مانند.
چهار تکنولوژی برتر سال ۲۰۲۰

پایگاه اینترنتی «میت دولوپر» در گزارشی به تشریح چند دستاورد جدید در عرصه فناوری در سال ۲۰۲۰ پرداخت که به این شرح است:

۱- فراگیری ماشینی، هوش مصنوعی را شکل می‌دهد
فراگیری ماشینی و هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ برای ایجاد و توانمند سازی عملیات حرفه ای کسب و کار، به سیستم کسب و کار وارد شد.چین، آمریکا را در فضای هوش مصنوعی پشت سر گذاشت و به عنوان یک مبتکر در پیشرفت‌ها و کاربردها بالا رفت. 

پیشرفت‌ها در نوآوری و آموزش الگوریتم برای یادگیری ماشینی به ابداع هوش مصنوعی جدید و توسعه یافته‌تری منجر شد. 

چین سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار درخواست ثبت اختراع هوش مصنوعی را ثبت کرده است.کارشناسان با بیان اینکه چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ رهبر جهان در زمینه هوش مصنوعی شود تاکید دارند آمریکا و چین در حال تسلط بر فناوری‌های پیشرفته جهان از نسل پنجم اینترنت تا رایانه‌های کوانتومی و هوش مصنوعی هستند.

۲- رشد اینترنت 
اصرار برای اتصال سریع‌تر و سریع‌تر به اینترنت باعث می شود که این نوآوری روز به روز پیشرفت کند. در سال ۲۰۲۰، اینترنت نسل پنجم، قابلیت دانلود و آپلود فوق سریع به همراه ارتباط پایدارتر را به ما  داد. اینترنت نسل پنجم، نوعی شبکه جدید بر بستر نوآوری روز است که نه تنها پهنای باند تلفن های همراه امروزی را افزایش می‌دهد، بلکه شبکه های تلفن همراه را نیز به طرز شگفت انگیزی گسترش می‌دهد و صنایع جدیدی را وارد زندگی روزمره انسانی می‌کند.

در کل اینترنت نسل پنجم طیف گسترده‌ای از خدمات را به یکدیگر متصل می‌کند که می توان از کوچکترین موارد تا آموزش و پرورش، حمل و نقل و... نام برد.

در حالی که اینترنت نسل پنجم برای بار اول در سال ۲۰۱۹ ارائه شد اما  قیمت بالا و انحصار خدمات به شهرهای بزرگ، باعث محدودیت در کارکرد این فناوری شد اما در سال ۲۰۲۰ شاهد پوشش گسترده تر این اینترنت بودیم. 

همچنین در سال ۲۰۲۰، چینی ها نخستین ماهواره ارتباطی ۶G را راهی فضا کردند و بار دیگر نشان دادند می‌خواهند پیشتاز حوزه فناوری باشند.پیش‌بینی می‌شود این فناوری با سرعت ۱۰۰برابری نسبت به ۵G انتقال اطلاعات را امکان پذیر می‌کند. با ارسال این ماهواره ارتباطی به فضا می‌توان انتظار داشت که دهه آینده، زمان استفاده از این شبکه ارتباطی باشد.

 


۳- محاسبه کوانتومی 
رایانش کوانتومی، که هنوز هم نوآوری در حال رشد است ، یکی از جذاب ترین مواردی است که تحلیلگران ، مشاغل و دولت‌ها در قرن حاضر بر روی آن کار کرده اند. مسابقه به سمت دستیابی به اولین رایانه کوانتومی کاملاً مفید و کاملاً کارآمد (که فوق العاده رایانه نامیده می شود) در جریان است. توانایی دستیابی به برتری ابررایانه در سال ۲۰۲۰ محقق شد. کشور چین مدعی شد با دستیابی به یک نوع جدید از رایانه کوانتومی که توسط گروهی از محققان چندین موسسه تحقیقاتی این کشور ابداع شده، به «برتری کوانتومی» دست یافته است.

برتری کوانتومی زمانی حاصل می‌شود که یک رایانه کوانتومی بتواند بهترین عملکرد یک ابررایانه را تنها در یک کار داشته باشد. سال گذشته رایانه کوانتومی گوگل، اولین رایانه‌ای بود که به برتری کوانتومی دست یافت؛ این کامپیوتر محاسبات را در عرض چند دقیقه انجام می دهد.  

بر خلاف رایانه Sycamore گوگل که از مواد ابررسانا برای مدیریت کیوبیت ها - بیت های اطلاعات کوانتومی - استفاده می کرد، این رایانه جدید چینی که  «جیژانگ» (Jiuzhang )نام دارد، مبتنی بر فوتون است و از نور برای جابجایی و ذخیره بیت های کوانتوم استفاده می‌کند.

۵- خانه‌های هوشمند
فناوری هوشمند بیشتر و بیشتر در حال ادغام شدن با زندگی ما هستند. خانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تنوع زیادی در دسته‌بندی کالاهای خانگی هوشمند وجود دارد بنابراین می‌توانید همه‌چیز را از چراغ و دما گرفته تا قفل و امنیت در خانه را کنترل کنید. 

در سال ۲۰۲۰ شاهد ورود برترین دستگاه‌های خانگی هوشمند بودیم که از آن جمله می توانیم به بلندگو بلوتوثی اشاره کنیم که توسط الکسا دستیار صوتی مفید آمازون ساخته شده است.

الکسا با تعدادی دستگاه خانگی هوشمند به طور مستقیم کار می‌کند، همچنین برای کنترل تعداد زیادی وسایل برخی از«دستورالعمل‌ها» را می‌توانید خودتان ایجاد کنید.

همچنین می‌توانید از الکسا برای کنترل بسیاری از وسایل خانه با صدای خود استفاده کنید. اگر صحبت کردن را دوست ندارید و ترجیح می‌دهید اشیا را با فشار دادن دکمه‌ها کنترل کنید Logitech Harmony Elite یک کنترل از راه دور مناسب است و قابلیت اتصال به سایر دستگاه‌های بلوتوثی ، Wi-Fi ، Zigbee ، Z-Wave یا مادون‌قرمز را دارد.

منبع: ایرنا
کد مطلب: 63515
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام