۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۰

این پیامک‌ها از شما کلاهبرداری می‌کنند

ایتنا - پس از صفحات «فیشینگ» و پیامک‌هایی که با موضوع روز یا به نام یک سامانه می‌رسیدند، در نوعی از کلاهبرداری پیامک‌هایی در شمایل یک پیام واریز مبلغی پول به حساب شما ظاهر می‌شود.
این پیامک‌ها از شما کلاهبرداری می‌کنند


این بار نه همانند حملات «فیشینگ» برای انتقال وجه به سراغ درگاه‌های پرداخت اینترنتی می‌روید و نه به بهانه دریافت جایزه یک مسابقه پای دستگاه عابر بانک کشیده می‌شوید، بلکه پیامکی برای شما ارسال می‌شود که در لحظه اول احتمالا شما را هیجان‌زده می‌کند و شاید حتی به فکر فرو ببرد که این مبلغ مربوط به حقوق‌تان است، واریز وام‌تان و یا بازگشت قرض به یکی از دوستان‌تان! اما درواقع در آستانه قرار گرفتن در دام جدیدترین نوع از کلاهبرداری پیامکی هستید.  

به گزارش ایتنا از ایسنا، مشترکانی که در وضعیتی مشابه قرار گرفته‌اند، می‌گویند که پیامکی مبنی بر این‌که مبلغی به حساب‌شان واریز شده دریافت کرده‌اند و بعد با آن‌ها تماس گرفته می‌شود که مبلغ، اشتباهی به حساب آن‌ها واریز شده و پول را به شماره کارتی که اعلام می‌شود، برگردانند. 

 

این درحالی‌ است که پیامک واریز وجه اصلا از سامانه پیامکی بانک ارسال نشده و از شماره تلفنی متفرقه ارسال شده است که البته ظاهرا کلاهبرداران برای فریب بیشتر از شماره تلفن‌های نسبتا رند و با تکرار چند صفر پشت سر هم استفاده می‌کنند، تا به خیال‌شان اختلافی میان این پیامک با پیامک‌های بانک به نظر نرسد. 

اما جریان از چه قرار است؟ پیش از این هم گفته شده بود که در سناریوی ذکر شده، در واقع کلاهبردار از فرد دیگری یک پیش پرداخت گرفته است و قرار نیست کالایی به سوژه خود تحویل بدهد. او برای این‌که دنبال نشود، شماره کارت شما را به سوژه خود داده است. سوژه وجه پیش پرداخت را به کارت شما واریز می‌کند و شما به کلاهبردار برمی‌گردانید. در برخی موارد حتی شما وجه را به یک مغازه که کلاهبردار در آن منتظر خرید طلاست واریز می‌کنید. بنابراین هیچ اثری از او باقی نخواهد ماند و شما و طلا فروش مسئولیت جرم را خواهید داشت.

در برخی از نمونه‌های ارائه‌شده این دست پیامک‌ها، شماره و موجودی حساب مشترک در پیامک آمده است اما این‌که این کلاهبرداران از اعداد احتمالی استفاده می‌کنند یا اطلاعات صحیح را از طریق فیشینگ، نشست احتمالی اطلاعات مشتریان بانک و ... بدست می‌آورند، هنوز مشخص نیست. 

البته اطلاعاتی از حساب بانکی نظیر موجودی و شماره حساب، از مواردی است که مشتریان کمتر به حفظ آن‌ توجه می‌کنند چون معتقدند که امکان دسترسی به حساب آن‌ها را فراهم نمی‌کد اما در واقع می‌تواند موجب جلب اعتماد در حین کلاهبرداری‌هایی نظیر آن‌چه گفته شد، باشد. هرچند که این شیوه، نخستین راه کلاهبرداری پیامکی از حساب‌های بانکی نیست. 

فریب دادن از طریق پیامکی که به سامانه «همتا» نسبت داده می‌شود نیز از دیگر روش‌هایی است که برای کلاهبرداری از مشترکین استفاده می‌شود. 

پس از اجرای طرح رجیستری، ارسال پیامک‌هایی به اسم همتا به همراه آدرس‌های جعلی و صفحه‌هایی که مانند سامانه همتا طراحی شده، اتفاق تازه‌ای نیست اما هر بار به روشی صورت می‌گیرد. پیش از این بارها اتفاق افتاده که پیامکی برای برخی افراد ارسال و از آنها خواسته شده جهت جلوگیری از قطع شدن تلفن همراه، مبلغی را پرداخت کنند. در یکی از جدیدترین نمونه‌های این کلاهبرداری، با هدایت کاربران به سایت‌های فیشینگ، اطلاعات را از آنها درخواست می‌کنند.

ماجرای کلاهبرداری‌های پیامکی در همین جا خاتمه نمی‌یابد، کافی است چند روزی موضوعی در جامعه مورد توجه قرار گیرد تا کلاهبرداران آن را دست‌مایه خود قرار دهند، سایتی جعلی به وجود آورند و افراد را به واسطه پیامک به سمت آن هدایت کنند. 

«ثبت نام برای سهام عدالت، یارانه و طرح معیشتی»، «ثبت نام سهمیه یا کارت سوخت»، «افزایش سهمیه سوخت مسافربرهای اینترنتی» و... از جمله موضوعاتی هستند که تاکنون دست‌مایه کلاهبرداری‌های پیامکی شده‌اند. 

موضوع «آزادسازی سهام عدالت» و «ثبت‌نام در سامانه سجام» نیز از دیگر مواردی است که سبب شده در روزهای اخیر پیامک‌های مختلفی تحت این عناوین یا تحت عنوان یک کارگزاری بورسی به دست مشترکین برسد. برخی از مشترکین حتی می‌گویند تعدد پیامک‌های این چنینی گاه به حدی است که نمی‌توان پیامک‌هایی که به راستی از سوی سامانه اصلی ارسال می‌شود را تشخیص داد. 

در این میان البته عده‌ای پس از راه‌اندازی سیستم «رمز دوم یکبار مصرف» گمان می‌کنند که دیگر صفحات «فیشینگ» و در پی آن کلاهبرداری‌های پیامکی‌ای که به این صفحات ختم می‌شوند، معنا نخواهد داشت و با وجود رمز یکبار مصرف، امکان کلاهبرداری از بین رفته است اما واقعیت چنین است. 

پیش‌تر یک کارشناس در این باره گفته بود: اگرچه فیشینگ با فعال شدن رمز پویا کاهش یافته، اما رمز یک بار مصرف به هیچ وجه امنیت ۱۰۰ درصدی را فراهم نمی‌کند و حتی همان سایت‌هایی که سرویس‌های درگاه بانکی می‌دهند، می‌توانند رمز یک بار مصرف هم ارائه دهند و حساب‌تان را خالی کنند.

در هر حال در شرایطی که کلاهبرداران از هر موضوعی راهی برای فریب و از هر اطلاعاتی مسیری برای کلاهبرداری پیدا می‌کنند، همواره توجه به هویت پیامک‌هایی که دریافت می‌کنیم، صفحاتی که از طریق آن‌ها پرداخت انجام می‌دهیم و ... از نکات ضروری هستند. 
کد مطلب: 61481
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام