۷
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۵

قالیباف: در زمینه موتور جستجو، پیام رسان ها و سیستم عامل، کمبود داریم

ایتنا - محمدباقر قالیباف رییس مجلس یازدهم: امروز یک لجام گسیختگی بدون هیچگونه سیاستگذاری در فضای مجازی حاکم است که در هیچ یک از کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی، شرق و غرب وجود ندارد.
قالیباف: در زمینه موتور جستجو، پیام رسان ها و سیستم عامل، کمبود داریم

به گزارش ایتنا از فارس،‌ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی پارلمان در جریان ارائه گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت مخابراتی کشور بر اهمیت تقویت شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و اظهار داشت: راه‌اندازی و تقویت شبکه ملی اطلاعات برای کشور یک نیاز ضروری است.
وی افزود: از سویی مردم برای تامین نیازهای خود به شبکه ملی اطلاعات نیازمندند و از سوی دیگر امنیت ملی، امنیت عمومی، امنیت اجتماعی و امنیت اخلاقی ما در گرو شبکه ملی اطلاعات است که ایراداتی به این شبکه وارد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عدم تناسب رشد ترافیک داخلی و خارجی در مصرف مردم دیده می‌شود، افزود: در حوزه داخلی نتوانسته‌ایم با اعمال سیاست های تعدیلی این مصرف را کنترل کنیم در حالی که این مسئله از ماموریت‌های وزارت ارتباطات است.
قالیباف تصریح کرد: همین مسئله در حوزه جنس و شکل ترافیک نیز وجود دارد به طور ساده اگر قرار باشد یک پیام ساده بین دو شهروند ما رد و بدل شود اول باید به خارج از کشور و پس از آن به داخل منتقل شود.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: در حوزه خدمات پایه عمومی در شبکه ملی اطلاعات نیز ما دچار مشکلات جدی هستیم به طوری که در حوزه موتور جست‌وجو، پیام‌رسان‌ها و سیستم عامل کمبودهایی داریم که وزارت ارتباطات باید به آن توجه کند.

وی مسئله صیانت از فضای مجازی را یک مسئله جدی برشمرد و افزود: امروز کودکان، نوجوانان و خانواده های ما در معرض یک فضای آلوده هستند که به این فضای آلوده باید از دو منظر توجه شود؛ نخست تولید محتوا که وظیفه نهادهای فرهنگی در کنار وزارت ارتباطات است و دیگری بخشی که می تواند در تولید این محتوای نامطلوب به آن توجه کند توسعه سرویس های داخلی و سیاست گذاری دولت در این حوزه است.

قالیباف افزود: امروز یک لجام گسیختگی بدون هیچ گونه سیاست گذاری در فضای مجازی حاکم است که در هیچ یک از کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی، شرق و غرب وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه خدمت خود در شهرداری تهران، اضافه کرد: در حال حاضر شبکه ارتباطی ما متکی بر موبایل است در حالی که در شبکه ثابت فیبرنوری بسیار ضعیف عمل کرده ایم. در شهر تهران 70 کیلومتر فیبرنوری به 2هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد در حالی که این مسئله یکی از وظایف روشن وزارت ارتباطات است.
 قالیباف ادامه داد: توسعه فیبرنوری نیازی به سرمایه گذاری دولتی ندارد و بخش خصوصی و حتی خود اپراتورها در این حوزه داوطلب هستند. امروز چرا نباید مدارس و منازل در کشور دارای فیبر نوری باشند تا بسیاری از آسیب پذیری ها به حداقل برسد؟

رئیس قوه مقننه یادآور شد: نکات مطرح شده در نشست امروز از وظایف وزارت ارتباطات بوده و شورای عالی فضای مجازی در این زمینه کاملا تقسیم کار کرده است و اگر در این زمینه نیاز به کمک مجلس باشد هم نمایندگان آمادگی کمک به دولت برای ساماندهی این بخش را دارند.
 
کد مطلب: 61339
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
برادر ، بزرگوار ، همه کمبودها را در همه زمینه ها می دانند ، ما هم جوان زیاد داریم و هم جوان متفکر و دانشمند ،فقط یک سوال ، آنسوی مرزها چه دار‌د که همین جوانان جذب شده و در آنجا هم سیسم عامل طراحی و تولید می کنند و هم امنیت شبکه ها را طراحی و تامین.
بهمن
feedback
Iran, Islamic Republic of
منظور آقای قالی باف مدیریت فضای مجازی مانند مدیریت صنعت خودرو است
نه نخواستیم آقای قالی باف زحمت نکشین
همین که هیچ کاری نکنین بزرگترین لطف را به ملت کردین
همان مثال خودرو که خودتون زدین کاملا واضح است ک فقط باعث رنج و عذاب مردم خواهد شد
پس لطفا استراحت کنید و هیچ کاری نکنید ثواب هم دارد
ali
feedback
Iran, Islamic Republic of
آقای قالیباف، این موتور جستجوی بومی و سیستم عامل و کذا، پروژه هایی هستن که چند بار مطرح شدن و شکست خوردن،‌و فقط باعت حیف و میل بودجه شدن.
کاش یک مشاور خوب داشته باشین که این شعارهای بی‌نتیجه رو به شما نگه.
شما توی پلیس تجربه آی‌تی خوبی داشتی، بهتره اینجا هم با کمک کارشناسان کار کنی و اسیر شعار و انقلابیگری نشی.
feedback
Iran, Islamic Republic of
سالهای نه چندان دور ، حدود یک میلیارد تومان صرف سیستم عامل بومی شد ، که البته یک کپی از سیستم عامل ابونتو بود ، آنهم با نقایص فراوان , نشریات مختلف هم به این موضوع پرداختند و عاقبت معلوم نشد این بودجه را کی برد و کی میل کرد، اما همه میدانند که افراد متخصص و سرشار از دانش بسیاری هستند ، اما چرا اینان حمایت و ترغیب نمی شوند ، جای سوال دارد.
feedback
Netherlands
همه اینها جز برای خفقان کاربرد دیگری ندارد
feedback
Iran, Islamic Republic of
پس خفقان بگیر
س
feedback
Iran, Islamic Republic of
داداش بلاخره باید ازیه جایی شروع کنن
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام