۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۷

دلایل بی‌ثباتی و افزایش قیمت‌ها در بازار موبایل ایران از نگاه وزیر ارتباطات

ایتنا - آذری جهرمی: به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها در کشورهای تولیدکننده‌، واردات کاهش دارد. البته تا دو روز پیش، آمار واردات نشان می‌داد که ۱.۴ میلیون گوشی وارد شده که روشن نشده است. شاید کمی هم احتکار باشد، البته اطمینان ندارم.
دلایل بی‌ثباتی و افزایش قیمت‌ها در بازار موبایل ایران از نگاه وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کاهش واردات به دلیل تعطیلی کارخانه‌های تولیدی در کشورهای تولیدکننده‌ای مثل کره جنوبی و چین و احتمال احتکار بعضی از گوشی‌های وارداتی را دلیل آشفتگی بازار موبایل دانست.

به گزارش ایتنا از ایسنا، به دلیل شیوع کرونا در جهان و از یک طرف خانه‌نشینی مردم و از طرف دیگر تعطیلی بسیاری از تولیدکنندگان گوشی، ساخت این کالا با مشکلاتی همراه شده و در ایران هم مشکل واردات به این معضلات اضافه شد. همچنین در حالی که ادامه تعطیلی مراکز آموزشی و به تبع آن تمرکز بر آموزش آنلاین در دانشگاه‌ها و استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی توسط دانش‌آموزان تقاضای موبایل را در بازار افزایش داده، کمبود جهانی کالا، بالا رفتن نرخ ارز و بسته شدن مرزها و محدودیت‌های ترانزیتی برای واردات، منجر به گرانی این کالا شده است.

در این راستا یکی از کاربران توییتر از وزیر ارتباطات درباره بازار آشفته موبایل پرسید. او به مشکل تخصیص ارز و ثبت سفارش اشاره کرده و گفت در بازار دبی قیمت برندها چندان تغییری نکرده اما در بازار ایران بعضی از مدل‌های پرفروش تا ۱۰۰ درصد هم افزایش قیمت داشته است.

در پاسخ به این اظهارات، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- گفت: از وزیر صمت می‌پرسم، اما احتمالا به دلیل تعطیلی کارخانه‌های تولیدی در کشورهای تولیدکننده‌ای مثل کره جنوبی و چین، واردات کاهش دارد. البته تا دو روز پیش، آمار واردات نشان می‌داد که ۱.۴ میلیون گوشی وارد شده که روشن نشده است. شاید کمی هم احتکار باشد، البته اطمینان ندارم.

این در حالی که است که فعالان بازار موبایل معتقدند قیمت گوشی متاثر از چند پارامتر است که در این مدت این پارامترها با مشکل روبه‌رو و باعث شده ورود کالا و عرضه موبایل کم شود. از طرفی اگر بانک مرکزی و وزارت صمت امکان تخصیص ارز و ثبت سفارش را برای واردات گوشی فراهم کنند، بخشی از این مشکلات که مربوط به واردات است، حل می‌شود.

با وجود این، فعالان بازار موبایل معتقدند در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا در جهان، کارخانه‌های تولیدکننده با مشکل مواجه شدند و یا مشکلات مربوط به حمل و نقل مانع ارسال کالا شده، حتی درصورت حل مشکلات داخلی هم قیمت گوشی به دوران قبل از کرونا برنمی‌گردد و تنها درصورتی که شرایط در جهان عادی شود، می‌توان انتظار داشت که بازار موبایل هم به حالت عادی خود برگردد.
کد مطلب: 60869
نام شما
آدرس ايميل شما


مهمان
feedback
Iran, Islamic Republic of
اگر گوشی و تبلت هست ولی گران در عوض کتابخوان الکترونیکی دو تا سه هفته است اصلا در بازار نیست!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام