ایتنا - بررسیهای کارشناسی نشان میدهد فریب ابزار شفافیت تبلیغات فیسبوک کار دشواری نیست و بیش از ۳۵۰ هزار آگهی سیاسی در این شبکه اجتماعی بدون افشای دقیق سازندگانشان منتشر شدهاند.
در حالی که فیسبوک مدعی است از مدتها قبل قوانینی را برای شفاف سازی هویت سفارش دهندگان و منتشرکنندگان تبلیغات سیاسی در این شبکه اجتماعی در نظر گرفته، تحقیقات محققان نشان میدهد فریب فیس بوک در این زمینه و تداوم پنهان کاری ممکن است.
به گزارش ایتنا از مهر، فیسبوک این سیاستها را به دنبال دخالت ادعا شده روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ اعمال کرد. اما آنها در زمینه ایجاد شفافیت در شبکه اجتماعی مذکور چندان مؤثر نبودهاند.
بررسی که در این زمینه در دانشگاه نیویورک انجام شده، ثابت میکند بیش از ۳۵۷ هزار آگهی تبلیغاتی سیاسی در فیسبوک بدون مشخص بودن سفارش دهنده آنها منتشر شدهاند. بر همین اساس، بیش از ۶۸ هزار صفحه در فیسبوک تبلیغاتی را به ارزش ۳۷ میلیون دلار خریداری کرده و به نمایش گذاشتهاند، اما هویت سفارش دهندگان آنها را افشا نکرده و در این زمینه مخفی کاری کردهاند.
محققان این طرح گفتهاند سیستم رسیدگی به میزان شفافیت آگهیهای سیاسی در فیسبوک از حفرهها و آسیب پذیریهای متعددی برخوردار است و فیسبوک هنوز برای حل این مشکل فکری نکرده است.