۰
plusresetminus
سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۸

بات‌نت چیست و میزان آلودگی از طریق آنها چقدر بوده است؟

ایتنا - بات‌نت (Botnet) شبکه‌ای از چندین کامپیوتر است که مخفیانه و بدون اطلاع صاحبانشان، توسط یک بات مستر (Bot Master) برای انجام فعالیت‌های مخرب و اغلب حملات DDoS یا ارسال ایمیل‌های هرزنامه تحت کنترل گرفته شده است.
بات‌نت چیست و میزان آلودگی از طریق آنها چقدر بوده است؟

گزارش‌های منتشره از آلودگی‌های اینترنتی، حاکی از رکورد بات‌نت‌های ثبت‌شده از ابتدای سال جاری است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، بات‌نت (Botnet) شبکه‌ای از چندین کامپیوتر است که مخفیانه و بدون اطلاع صاحبانشان، توسط یک بات مستر (Bot Master) برای انجام فعالیت‌های مخرب و اغلب حملات DDoS یا ارسال ایمیل‌های هرزنامه تحت کنترل گرفته شده است. در دی‌ماه سال جاری، در مجموع ۱۰ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۶۵۶ بات گزارش شده است. این تعداد در مقایسه با آذر ماه که بالغ‌بر چهار میلیون بات گزارش شده، افزایش داشته و البته در دی ماه بیشترین آمار بات‌نت‌ها از ابتدای سال جاری به ثبت رسیده است.

مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) آمار آلودگی یک سال اخیر کشور را منتشر کرده است. در نمودارهای زیر تعداد بات‌نت‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی که در ماه‌های اخیر تا پایان مهر ماه سال جاری ثبت شده،  قابل مشاهده است. منحنی distinct تعداد ‌IPهایی را نشان می‌دهد که برای آن‌ها حداقل یک مورد گزارش آلودگی ثبت شده و منحنی total  مجموع کل آلودگی‌های این‌IPها را نمایش می‌دهد.
 


همچنین آسیب‌پذیری (Vulnerability) به معنی ضعف در روش‌های امنیتی سیستم، کنترل‌های داخلی، یا پیاده‌سازی است، که می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. در دی‌ماه، پنج میلیون و ۷۴۳ هزار و ۴۵۶ آسیب‌پذیری گزارش شده است. تعداد آسیب‌پذیری‌ها اگرچه در مقایسه با آذرماه که بالغ‌بر دو میلیون بوده افزایش داشته، اما در مجموع در یک سال گذشته، تعداد آسیب‌پذیری‌ها روبه کاهش بوده است.
 
کد مطلب: 59610
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام