۰
plusresetminus
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۵

روزانه بیش از ۵ صفحه جعلی بانکی ساخته می‌شود

ایتنا - معاون وزیر ارتباطات گفت: روزانه بیش از ۵ صفحه جعلی بانکی (فیشینگ) توسط کلاهبرداران ایجاد می‌شود و کاربران دارای سواد دیجیتالی کم، بیشتر در معرض خطر هستند.
روزانه بیش از ۵ صفحه جعلی بانکی ساخته می‌شود


امیر ناظمی در اینستاگرام نوشت: فیشینگ، سایت‌ها و صفحه‌های اینترنتی جعلی هستند که سعی می‌کنند از طریق فریب کاربران اطلاعات مربوط به نام کاربری، گذرواژه یا اطلاعات کارت بانکی آنها را به دست آورند. از این طریق کاربرانی که دارای سواد دیجیتالی کمتری هستند و یا از ابزارهای به روز نشده استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر هستند و اطلاعات آنها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایتنا از مهر، وی گفت: برای مقابله با فیشینگ راه‌های مختلفی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به افزایش دانش کاربران، پایش مداوم بانک‌ها برای شناسایی صفحات جعلی و راه حل‌های فنی مانند نصب فایروال‌ها اشاره کرد.
وی گفت: فیشینگ یک چالش جهانی است به همین دلیل نیز ابزارهای جهانی در این خصوص طراحی شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: اگر چه مأموریت سازمان فناوری اطلاعات به صورت مستقیم شناسایی و مسدودسازی این صفحات نیست و این امر در حیطه وظایف پلیس فتا و بانک‌ها است اما بیشترین شناسایی و مسدودسازی صفحات جعلی درگاه‌های بانکی را ما در مرکز ماهر انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه نخست امسال ۸۵۷ سایت فیشینگ شناسایی و مسدودسازی شده اند، ادامه داد: این به معنی آن است که روزانه بیش از ۵ صفحه جعلی بانکی توسط کلاهبرداران ایجاد می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در مجموع کمتر از ۱۰ مورد (حدود یک درصد) از این موارد در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران هشدار داده می‌شود و با ۹۹ درصد دیگر به صورت فنی مقابله صورت می‌گیرد.

وی گفت: ۹۵ درصد از این موارد را از طریق همکاری بین‌المللی با مراکز ( CERT)   دنیا انجام می‌دهیم. به صورت متقابل هم مراکز مشابه مرکز ماهر در کشورهای دیگر پس از شناسایی این درگاه‌های جعلی آن را به ما اطلاع می‌دهند. در حقیقت صیانت از حقوق کاربران بر پایه قواعد جهانی است و از مبداء مسدود می‌شود.

ناظمی ادامه داد: اگر چه شاید بسیاری ترجیح می‌دهند تا روز به روز بر کنترل بیشتر اینترنت مردم بیفزایند و این امر را به بهانه محافظت از مردم و صیانت از اطلاعات آنها انجام می‌دهند اما واقعیت آن است که اصلی‌ترین راه مقابله با چالش‌های جهانی، استفاده از قواعد جهانی است. بر این اساس همکاری بین‌المللی نه تنها پایدارتر است، بلکه ریسک تعرض به حقوق مردم را کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: در عصر فناوری به همان دلیلی که فناوری جهانی است، اتکا به شیوه ها و قواعد جهانی نیز یک راه حل است. شاید گاهی باید این نگاه منفی به همکاری بین‌المللی را کنار بگذاریم تا بتوانیم منافع همکاری جهانی را ببینیم. در مورد چالش‌های جهانی، راه حل‌های جهانی کارآمدتر از کنترل شدید در کاربری مردم است که گاهی پشت سر واژه‌های درستی مانند شبکه ملی اطلاعات پنهان می‌شود.

وی گفت: شبکه ملی اطلاعات ضروری و مهم است اما حداقل این را خوب می‌دانیم که کاربردش مقابله با فیشینگ نیست.
کد مطلب: 58532
برچسب ها: هکر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام