۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۰۰

گذر یک شیء میان‌ستاره‌ای دیگر از منظومه شمسی

ایتنا - شیئی با نام C/2019 به‌سمت درون منظومه شمسی در حرکت است و دست‌کم شش ماه میهمان منظومه شمسی خواهد بود.
گذر یک شیء میان‌ستاره‌ای دیگر از منظومه شمسی
به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، گنادی بوریسوف ستاره‌شناسی تازه‌کار و اهل کریمه، روز ۳۰ اوت (۸ شهریور) برای نخستین بار با تلسکوپ خودش این شیء میان‌ستاره‌ای را مشاهده کرد.
 
این شیء، در ابتدا gb00234 نامیده شد؛ اما مرکز سیاره‌ای مینور واقع در سازمان اخترفیزیک دانشگاه هاروارد، نام جدید C/2019 Q4 (Borisov) را برای آن برگزید که نام مکتشف خود را نیز به‌همراه دارد. مشاهدات بعدی تأیید کردند که این شیء در یک «مسیر هذلولوی» است که سبب می‌شود به منظومه شمسی نزدیک و از آن دور شود و دیگر به آن باز نگردد. به‌نظر می‌رسد که شیء C/2019 یک دنبالهٔ قابل‌مشاهده داشته باشد و طول این دنباله نزدیک به ۱۰ کیلومتر باشد و از اینرو، به احتمال زیاد یک دنباله‌دار است.
 
گفتنی است نخستین شیء میان‌ستاره‌ای که در منظومه شمسی رصد شد، اومواموا (‘Oumuamua) نام داشت که برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۷ شناسایی شد. این سنگ که به شکل سیگار بود، در جامعه دانشمندان منشأ حدس‌های زیادی شد. آنها تصور می‌کردند که شاید این شیء یک فضاپیما باشد که از خارج از منظومه شمسی آمده باشد و حامل موجودات فضایی باشد. علت این حدس‌ها، ساختار هات‌داگ‌مانند اومواموا و نیز شتاب آن در حین خروج از بخش درونی منظومه شمسی بود. البته مشخص شده است که این شیء، فضاپیما نبوده است!
 

ستاره‌شناسان زمانی اومواموا را شناسایی کردند که در حال ترک منظومه شمسی بود و بنابراین تنها برای چند هفته زمان داشتند تا آن را مورد مطالعه قرار دهند. اما دنباله‌دار C/2019 به‌سمت درون منظومه شمسی در حرکت است و گفته می‌شود که حضورش دست‌کم شش ماه به‌طول خواهد انجامید.
 
دنباله‌دار C/2019 در زمانی که کشف شد، نزدیک به ۳ واحد نجومی با زمین فاصله داشت و فاصله آن با کره خاکی ما، از ۱٫۸ واحد نجومی (در روز ۱۰ دسامبر) کمتر نخواهد شد. انتظار می‌رود بزرگترین تلسکوپ‌ها و رصدخانه‌های جهان همچون تلسکوپ فضایی هابل ناسا، زمان زیادی را به مطالعه این شیء شگفت‌انگیز اختصاص دهند.
کد مطلب: 58194
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام