سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۰

مشاهده قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان برای نخستین بار

ایتنا - تلسکوپ Hubble Space ناسا اخیرا عکس‌های شگفت‌آوری از جهان دور به دانشمندان ارائه کرده است اما هنوز نتوانسته است کهکشان‌های ابتدایی جهان را مشاهده کنید. به همین دلیل گروهی از محققان از تلسکوپ Atacama Large Millimeter Array برای یافتن کهکشان‌های باستانی و کشف حقایق بیشتر در رابطه با طبیعت ماده تاریک و سیاه‌چاله‌های عظیم استفاده کرده‌اند.
مشاهده قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان برای نخستین بار
محققان به‌تازگی با استفاده از تلسکوپ ویژه‌ای شماری از قدیمی‌ترین کهکشان‌های موجود در جهان هستی را مشاهده کرده‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از cnet، تلسکوپ Hubble Space ناسا اخیرا عکس‌های شگفت‌آوری از جهان دور به دانشمندان ارائه کرده است اما هنوز نتوانسته است کهکشان‌های ابتدایی جهان را مشاهده کنید. به همین دلیل گروهی از محققان از تلسکوپ Atacama Large Millimeter Array برای یافتن کهکشان‌های باستانی و کشف حقایق بیشتر در رابطه با طبیعت ماده تاریک و سیاه‌چاله‌های عظیم استفاده کرده‌اند.

پژوهش این محققان که در هفتم اوت در مجله Nature به چاپ رسیده است حاکی از آن است که این محققان موفق شده‌اند تا 39 کهکشان باستانی و عظیم‌الجثه‌ای را کشف کنند که قدمت آن‌ها به حدود 2 میلیارد سال بعد از آغاز جهان برمی‌گردد. این کهکشان‌ها به حدی کم‌نور هستند که در طیف نور مرئی قابل‌مشاهده نیستند. این گروه تحقیقاتی با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی ALMA و Spitzer ناسا که جهان را در طول‌موج مادون‌قرمز مشاهده می‌کنند توانستند وجود این کهکشان‌ها را در دورترین نقطه کیهان کشف کنند.

کوتارو کوهنو به‌عنوان یکی از محققان این پروژه از دانشگاه توکیو در این رابطه می‌گوید:« نور ساتع شده از این کهکشان‌ها بسیار ضعیف است و طول‌موج بلند آن‌ها موجب شده است تا از دید تلسکوپ Hubble دور بماند.» علاوه بر این در مسیر دید این دسته از کهکشان‌های باستانی، کهکشان‌های غبارآلود و عظیم‌الجثه‌ای قرار دارند که موجب شده‌اند که تلسکوپ Hubble نتواند آن‌ها را ببیند.

البته محققان نمی‌توانند سن دقیق و مواد تشکیل‌دهنده این کهکشان‌های قدیمی را حدس بزنند اما دانستن وجود آن‌ها درک ما از کهکشان‌ها را با تحول عظیمی روبرو خواهد کرد. مشاهده این کهکشان‌ها از انتظارات ما در رابطه با مدل‌های فعلی کهکشان‌ها فراتر رفته و فرضیه‌های فعلی در رابطه با تحول این کهکشان‌های عظیم را به چالش کشیده است.

همچنین این کشف امکان مطالعه پدیده‌های کیهانی دیگر نظیر سیاه‌چاله‌های بسیار بزرگی که در مرکز کهکشان‌های بسیار بزرگ قرارگرفته و نیز ماده تاریک که گفته می‌شود بخش اعظمی از جهان هستی را تشکیل داده است را برای محققان فراهم می‌آورد.

برچسب ها: کهکشان