۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۵
بر اساس اعلام بانک مرکزی

برخورد با فعالان حوزه بیت‌کوین

ایتنا - ​​​​​​​بانک مرکزی درباره فعالیت و معامله در حوزه رمزارزها توضیحاتی ارائه و اعلام کرد که فعالیت در این بخش غیرمجاز است و با متعاملان آن برخورد می‌شود.
برخورد با فعالان حوزه بیت‌کوین

 با استناد به قانون پولی و بانکی کشور (مصوب سال ۱۳۵۱ و اصلاحات بعدی آن) که تولید و انتشار پول رایج و تعیین ابزارهای پرداخت را در انحصار بانک مرکزی قرار داده است، این بانک ضمن تاکید مجدد به فعالان حوزه پولی و بانکی کشور مبنی بر رعایت و اجرای مصوبه سی‌امین جلسه «شورای عالی مبارزه با پولشویی» در خصوص رمزارزها و با اشاره به مخاطرات ناشی از معرفی و استفاده از رمزارزها، نکاتی را اعلام کرد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، طبق اعلام بانک مرکزی انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گران‌بها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است.
همچنین تشکیل و فعالیت اشخاص برای ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک، از نظر این بانک، غیرمجاز محسوب می‌شود. بانک مرکزی حق پیگرد قانونی اشخاصی که با نادیده گرفتن مقررات، به ایجاد و اداره شبکه اقدام یا نسبت به آن تبلیغ می‌کنند را برای خود محفوظ می‌داند.

بر اساس این گزارش، هرگونه ضرر و زیان ناشی از فعالیت بر اساس شبکه‌های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره‌ای بلوک و کسب و کارهای مرتبط با آن، متوجه ناشران، پذیرندگان و متعاملان آن است.

در این راستا بانک مرکزی اعلام کرده که موضوع استخراج رمز ارزهای جهان روا و شرایط آن در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و پس از اتخاذ تصمیمات لازم، ضوابط آن مطابق با مقررات و مصوبه فوق ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایسنا، رمزارز یا ارز رمزی یکی از انواع ارز مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاً به صورت غیر متمرکز اداره می‌شود و در مقابل نظام‌های بانکداری متمرکز قرار می‌گیرد. رمزارزها که پدیده‌ای نوظهور هستند که می‌توانند مانند سایر ارزهای فیات (بدون پشتوانه) قابلیت مبادله، انجام تراکنش، خرید آنلاین و … داشته باشند.

بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ به عنوان اولین ارز رمزپایه غیر متمرکز ایجاد شد. هر بیت‌کوین سلسله‌ای از کد و ارقام است که ویژگی خاصی دارند.
از آن زمان تاکنون ارزهای رمزنگاری شده متعددی ایجاد شده‌اند که بسیاری از آن‌ها ارزهای جایگزین بیت‌کوین نیز نامیده می‌شوند.
کد مطلب: 57255
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام